Utánfutók minden méretben

11Személygépkocsival vontatható utánfutók ma már Magyarországon is szinte korlátozás nélkül beszerezhetők. A legkisebb és legegyszerűbb kivitelűek - néhány száz kilogrammos terhelhetőséggel - az áruházakból 100 ezer forintos nagyságrendért elhozhatók. A nagyobb terhelhetőségű teher utánfutók már bonyolultabb szerkezeteket igényelnek, ezért áruk is növekszik. Külön kategóriát képeznek a különböző speciális utánfutók; hajó szállítók, személygépkocsi, motorkerékpár szállítók, lószállítók stb. Megint más kategóriát jelentenek a lakókocsik (1), amelyek magas felépítményük miatt más futóművet is igényelnek. A legkisebb - két-három személyes - típusoktól a több lakóhelyiséges, összkomfortos változatokig mindenfélével találkozhatunk hazai útjainkon is. Igaz a hatalmas méretű csodákon rendszerint külföldi rendszámot látunk.

Aki valamilyen utánfutó vásárlásával kacérkodik, az különböző lehetőségek között választhat. A fent már említett egyszerűbb típusokat tehát megveheti készen valamelyik barkácsáruházban. Vásárolhat csupasz alvázat - ami minden hivatalos típusengedéllyel rendelkezik - és készíthet rá felépítményt saját maga. Ez esetben rá hárul a levizsgáztatás kötelezettsége és költsége is. Felkeresheti valamelyik utánfutó kereskedést, ahol jó néhány kész típus közül választhat, de az utánfutók gyártásával foglalkozó iparosok és nagyobb cégek egyéni kívánságokat is teljesítenek.
5Kevesen tudják, hogy a Magyarországon kerti- és víztechnikai gépeiről ismert AL-KO cég Európa nyugati felében az egyik legjelentősebb utánfutó és utánfutó-tartozék gyártó. Újabban azonban idehaza is megjelent ezzel a termékkínálatával, amelyben a legkorszerűbb utánfutó alvázak, szerelvények, kiegészítők teljes skálája megtalálható. A cégtől kapott részletes anyagok nem csak arra teremtenek számunkra lehetőséget, hogy ezeket bemutassuk, hanem arra is, hogy valamiféle eligazítást nyújtsunk az érdeklődő vásárlóknak, és bemutassuk a technikai újdonságokat az érdekelt iparosoknak.
7A kisebb teher utánfutókon nincs külön fékszerkezet. Ezek megengedett maximális összsúlya (az utánfutó súlya és a maximális terhelhetőség együtt) 750 kg lehet. Személygépkocsival legfeljebb 3500 kg összsúlyú utánfutó vontatható (e felett már csak tehergépkocsival lehet vontatni), de 750 kg felett mechanikus vagy hidraulikus fékkel kell rendelkeznie az utánfutónak. Ez rendszerint ún. ráfutófék, amelynél a féket egy tolórudazaton keresztül a fékező gépkocsira ráfutó vontatmány tolóereje működteti (2).
Az utánfutó fékezésének a megengedett 750 kg-os összsúly alatt is rendkívül nagy jelentősége van. Addig nincs semmi baj, amíg egyenes úton, lassan, egyenletesen vontatjuk utánfutónkat. De rögtön megváltozik a helyzet, amikor hirtelen lassításra, szlalomozásra, kanyarodásra kényszerülünk. A fékezetlen utánfutó alaposan megnöveli az egész szerelvény fékútját, hajlamosabb a kilengésre, a kitörésre (3). Minden vezető réme, amikor az utánfutó elkezdi belengetni a vontatót, és az önkéntelen kormánykorrekciókkal egyre erősödik a lengés. Erős fékezésnél az utánfutó néha meg akarja előzni vontatóját, éles kanyarban meg egyszerűen kirepül. Korrekt mérések szerint a fékezett utánfutó fékútja 17%-kal volt rövidebb a nem fékezett változaténál, és sokkal kevésbé volt hajlamos a kitörésre.
9Az AL-KO több kategóriájú utánfutó alvázat gyárt. Legegyszerűbbek a váz nélküli, fékezetlen T alvázak (4), amelyek sok célra tökéletesen megfelelnek (mezőgazdasági használat, kisebb terhek szállítása), de a fent említett korlátok miatt fokozott óvatossággal kell vontatni. A lakatos munkákban jártas ügyes kezű gond nélkül építhet hozzá egy egyszerű felépítményt. Ugyanez vonatkozik ennek a fékezett változatára is, amelynek erős, négyszög keresztmetszetű vonórúdja nagyobb terhelést bír, és természetesen a beépített ráfutó fék miatt lényegesen biztonságosabb is az előbbinél (5). Ezeket az AL-KO gyártja egyenes vonórúddal és hajlított vonórúddal is (6). Az utóbbi magasabb gépkocsival (pl. terepjáróval) is vontatható, illetve a magas vonóhorog miatt az utánfutó nem fog hátrafelé lejteni. A legtökéletesebb megoldás az állítható magasságú vonórúd (7), természetesen ilyen is kapható.
14A magasabb utánfutó felépítményekhez, elsősorban lakókocsikhoz inkább a V építésű alvázak alkalmasak. Ebben a kategóriában már csak fékezett futóművekkel találkozhatunk. Az AL-KO három alapváltozatot kínál, az elsőnél felső beépítésű ráfutó egységet találunk (8), a másodiknál (9) ugyanezt ún. AKS ráfutófék egységgel és még egy magasító közdarabbal egészítik ki (a magas építésű vontatók miatt). Ezek váz nélküli megoldások, ahol a teherviselésben a felépítménynek is részt kell majd vennie. Végül van vázzal rendelkező V építésű változat is (10), amely önálló teherviselő. A választéknak ezzel közel sincs vége, de a még nagyobb terhek szállítására alkalmas kéttengelyes megoldásokat inkább a gépkocsi szállítókhoz és a nagyméretű lakókocsikhoz használják.
Nézzük, mit kell tudnia egy ilyen utánfutó alváznak. A fékezetlen változatokkal külön nem sokat foglalkozunk, mert a biztonságos vonóhoroggal, és a szükséges tartozékokkal a fékezettek között amúgy is találkozunk. Az utánfutó fékezését az esetek zömében mechanikus, ráfutófékes rendszer biztosítja. A fék megléte lehetőséget biztosít rögzítőfék beépítésére is (11). A fékezett utánfutókon mindig találunk ilyet, és a mérési adatok szerint az AL-KO kézifékei többszörösen teljesítik az előírásokat.
19Ennél érdekesebb azonban, hogy az intelligens fékrendszer meg tudja különböztetni a különböző erőhatások által létrejövő fékezési erőket. Gondoljuk csak el, hogy a különböző forgalmi szituációkban mennyire eltérő fékezési erőre van szükségünk. A vontató jármű lassulására érzékenyen reagáló ráfutófékre van szükségünk. Tolatáskor azonban jó lenne, ha egyáltalán nem működne az utánfutó féke, de egy közönséges ráfutófék nem tudja megkülönböztetni a két szituációt. Tartós lejtmenetben megint más probléma adódhat. A vontató gépkocsi motorfék üzemben van, ami lehetőséget ad arra, hogy a kerékfékeket kíméljük. Az utánfutó féke viszont eközben folyamatosan működik, és túlmelegedésre hajlamos. Az AL-KO fékrendszer megoldást kínál a fenti problémákra. A túlmelegedés ellen olyan különleges bordázattal látták el, ami intenzív hőleadást biztosít, és elejét veszi a túlmelegedésnek (12). A különböző forgalmi szituációkból eredő fékerőt a fékpofák különleges forgásponti rögzítése különbözteti meg. A féktuskók ugyan tolatáskor is szétnyomják a fékpofákat, a szemközt lévő forgásponti rögzítés viszont ilyenkor ellentétes irányban elmozdul (közeledik a két forgáspont), és így lecsökkenti a fékerőt (13).

20

A fékeknek még egy különleges szerepe van; az utánfutót - véletlen leakadáskor - meg kell állítania. Erre a szakadóköteles vészfék szolgál (14). A közepesen erős drótkötél leakadáskor ugyan hamar elszakad, de előtte még berántja a kéziféket, így - szerencsés esetben - a kitámasztó kerekére billenő utánfutó egyenesben marad, és rövid úton megáll.
24Természetesen mindennél fontosabb, hogy ez a véletlen leakadás ne következhessen be. Az AL-KO kapcsolófejek többféleképpen is fel vannak készítve ez ellen. Először is a kapcsolófejet rögzítő karnak nincs semmilyen közbenső helyzete; vagy nyitva van, és akkor az égnek álló karon ez messziről látszik, vagy zár, és akkor már csak kireteszelés után oldható. A kapcsolófejen találunk egy biztonsági kijelzőt és egy kopásjelzőt is (15, 16). A piros és zöld jelzések az elsőnél a zárt, illetve nyitott helyzetet mutatják, a másiknál pedig azt, hogy a vonóhorog gömbfeje és a kapcsolófej egymáshoz képest nem kopott e túlságosan meg. Ha szükséges, akkor a kapcsolófejet cserélni kell.
A kapcsolófejnél folytatva most már a vontatás stabilitásának irányába megyünk el. A bevezetőben már említett utánfutó kilengés, illetve bólogatás azért is tud létrejönni, mert egy közönséges kapcsolófej lazán illeszkedik a vonóhorog gömbfejére, itt semmiféle csillapító erő nincs. A veszélyes lengések megelőzésére az AL-KO különleges stabilizátort fejlesztett ki (17). Ez tulajdonképpen egy mechanikusan 26működtetett fék, amelynél két fékpofa (18) több mint másfél tonna erővel rászorít a gömbfejre. Ez a fékerő nem akadályozza meg, hogy a vonóhorog és a kapcsolófej közötti szükséges elmozdulások (pl. kanyarban) létrejöjjenek, a felesleges lengéseket, bólogatásokat viszont azonnal lefogja. Videófilmen volt alkalmunk tanulmányozni, hogy egy stabilizátoros kapcsolófejjel ellátott lakókocsis utánfutó a "rénszarvas teszten" hibátlanul követi a vontatót, míg stabilizátor nélkül a gépkocsi életveszélyesen csóválja a vontatmányt (19). A stabilizátort egy kar lenyomásával mechanikusan kapcsoljuk be. A "fékpofák" a normál fékekhez hasonlóan fékbetétet kapnak, így a gömbfejet nem koptatják, hanem maguk a betétek kopnak, de 50-60 ezer km-t is kibírnak. Az ilyen kapcsolófej a legtöbb fékezett utánfutóra utólag is felszerelhető. Nagyon ajánljuk. A csillapítás érdekében a stabilizátoros kapcsolófejeket csak száraz, zsírtalan vonóhorogra szabad felkapcsolni.
A stabilitás másik záloga maga a futómű (20). Az AL-KO itt is kínál korszerű megoldást, egy különlegesen stabilizált, független lengőkaros felfüggesztést (21). A rugózás a hátrafelé nyúló lengőkarok tengelypontjába van beépítve (22). Ez egy hatszög keresztmetszetű házból áll, amelybe háromszög profilú tengely kerül, az adódó közökbe pedig különlegesen erős és szívós anyagú gumibetétek (23). (Olyan ez, mint egy torziós rugó, de hasonló megoldással találkozhatunk a bordásszíjas meghajtású motorkerékpárok hátsó tengelyében is.) A betétek a folyamatos összenyomódás, "gyúrás" hatására felmelegszenek, de éppen ettől kerülnek olyan állapotba, hogy hatásosan csökkentik a felesleges lengéseket, miközben meglehetősen nagy rugózási utat és lágy rugózást biztosítanak. A megoldás a független kerékfelfüggesztés minden előnyével rendelkezik. A gumibetétes rugózás már önmagában is lengéscsillapító, de a stabilitás külső lengéscsillapító felszerelésével tovább fokozható (24).
Ugyancsak a stabilitást fokozza egy különleges tengelygeometria. Ennél a megoldásnál a hagyományos, egyenes tengely helyett delta formájú tengelyt alkalmaznak (25), ami kanyarban, és úthibákon is az előbbinél kedvezőbben viselkedik. Mindkét esetben a nagyobb terhelés felőli oldalon a kerék kifelé terpesztésével reagál, szinte növeli a nyomtávot. Ez a megoldás leginkább a magas felépítményeknél ajánlott.
Az AL-KO a saját és más gyártmányú utánfutókhoz praktikus tartozékok egész sorát kínálja, ezek közül csak példaként emelünk ki néhányat. Ilyenek a külső csörlők, és a kapcsolófejre épített "ráhúzó" csörlő (26), a könnyen kezelhető pótkerék tartó (27), a vonóhorgot és a kapcsolófejet borító gumibevonat (28) - ez utóbbi a kocsi hátulját védi a pontatlan rátolatáskor -, a kerékpártartó (29). Ugyancsak praktikus a porvédő láda (30), az 29értékmegőrző kazetta, vagy a lopásvédő betét (31), melyet kulccsal zárhatunk a kapcsolófejbe, hogy a leállított utánfutót ne lehessen egy illetéktelen vonóhorogra akasztani. A hajószállító tulajdonosok figyelmébe ajánljuk a vízmentes kerékcsapágyakat és fékeket (32).

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: utánfutó, gépkocsi

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

A világ legkisebb nyaralói

Ötletet meríthetünk e kis házakból a helytakarékosság és praktikum terén. Bár ezek külföldi példák, de hazánkban is trend, hogy egyre többen költöznek kisebb ingatlanokba, és ennek nem...


Halogén, xenon vagy LED?

A ’90-es évek eleje óta a halogén fényszórót energiatakarékosabb és nagyobb fényerővel rendelkező fényforrások is helyettesíthetik. Az egyes megoldások előnyeit és hátrányait foglaljuk össze.