Hogyan válasszunk? - Tolókapu-motorok

Tolókapukat többnyire olyan esetekben készítünk, amikor a kapuszárnyak nyitásához nincs elég hely. A tolókapuk másik előnye hogy szerkezetileg kisebb igénybevételnek vannak kitéve, mert a kerítés mellé gördíthető kapu szerkezetét sínen futó görgők támasztják alá.

Hátrányuk, hogy a kapunyílásban vezetősín fut végig, amelyet vagy sekély, betonozott árokba rögzítenek, vagy a betonozott talajra erősítenek fel. Ez működésüket tekintve nem kimondottan előnyös, hiszen a mélyedésbe szerelt vezetősín elszennyeződhet, a talajfelszínből kiálló sín pedig megsérülhet, és e hibák akadályozhatják a kapu mozgását. A vezetősín téli lefagyása ellen - ami ugyancsak működtetési zavarokat okozhat - a sínbe húzott fűtőszállal lehet védekezni. Az vezetősín túlzott elszennyeződését, sérülését az ún. lebegő kapuval lehet kiküszöbölni, ám ennek ára van. A lebegő tolókapuknak földre erősített sínre egyáltalán nincs szükségük, zárt állapotukban a kapunyílást a levegőben lebegve zárják le. Ez csak úgy érhető el, ha a kapuszárny a kapu nyílásszélességének 1/3-ával hosszabb, s megvezetését teljes egészében a kapuoszlop, illetve a kerítés mögött, alul két, felül pedig egy görgősoros, szennyeződéstől védett megvezetés biztosítja. Ez a megoldás természetesen a kapuszárny meghosszabbodott mérete és a speciális kialakítású görgős szerelvények miatt költségesebb.
A tolókapuk automatizálása is könnyen megoldható feladat, ha például a speciálisan e célra kialakított Came meghajtások valamelyikét használjuk fel a kapu automatizálásához. Két alapváltozat között választhatunk. A 230 V-os meghajtó motort családi házak, a 24 V-os rendszert pedig az intenzíven használt, pl. társasházi kapuk meghajtásához célszerű alkalmazni. A meghajtómotort betonozott alapra kell szilárdan csavarokkal rögzíteni, mégpedig a kapunyílás és a kapuszárny belső felülete mögé. A 230 V-os kapumozgató motorok a gyakori használat során túlmelegedhetnek, a 24 V-os feszültséggel működők viszont nem.
Mindkét típusú meghajtómotor elektromechanikus meghajtású, és önreteszelő hajtásuk miatt biztonságosan zárva tartják a kaput, ezért szükségtelen külön zárral is biztosítani. A meghajtásukhoz hálózati feszültség szükséges, s ez alól a 24 V-os meghajtómotorok sem kivételek. Ezekben ugyanis gyárilag beépített transzformátor van, így legfeljebb csak áramkimaradás esetén van szükség működtetésükhöz a két sorba kötött akkumulátor áramára. A meghajtómotorok mindegyikén oldható a reteszelés, és kibiztosításuk után a kapu kézzel nyitható-zárható. Áramkimaradás esetén a 230 V-os kapumeghajtó motorral hajtott kapukat viszont - kireteszelésük után - csak kézzel lehet kinyitni.
A kapu mozgatását a rászerelt fogaslécbe csatlakozó meghajtómotor fogaskereke végzi. A fogasléc az igénybevétel gyakoriságához igazodóan PVC-ből, szálerősítésű, acélbetétes műanyagból, illetve forgácsolt acélból készült darabokból állítható össze. A műanyagból készültek csendesebbek az acél fogasléceknél, ez utóbbiak viszont rendkívül tartósak. A szálerősítésű, acélbetétes fogaslécek az előző kettő előnyeit egyesítik. A fogaslécek - anyaguk eltérőségén túl - a felerősíthetőségük tekintetében is különbözőek. A műanyagból készülteket - a szálerősítésűeket is - csavarokkal szokás a kapukra erősíteni, míg az acélból készülteknek van csavarral felerősíthető és hegeszthető változata is.
A fogaslécek hossza változó, a PVC-ből készültek 33,3 cm-es darabokból álló 2 m hosszú készletben vásárolhatók meg, a szálerősítésűek és az acélból készültek pedig 1 m-es szálakban szerezhetők be, és egymás mellé fogatva építhető össze a kapuhoz szükséges léchosszúság. Moduljuk a meghajtó motorhoz igazodóan 4-es. A fogasléc - egy készlet kivételével - nem tartozéka a komplett készleteknek, ezért ezekhez a megfelelő fogaslécet külön kell beszerezni, az esetleg igényelt kulcsos kapcsoló és egyéb, a készleteken kívül igényelt biztonsági kiegészítőkkel együtt.
A motorok vezérlő paneljei cserélhetők, így a legmegfelelőbb szolgáltatást biztosító egység kerülhet a meghajtómotorba. A vonóerőt a kapu súlyához igazodva lehet beállítani. A végállás-kapcsoló is része a motornak, és fogaslécre szerelt ütközőkkel határolható be a kapu két végső helyzete. Ahol ilyen ütközők felszerelésére nincs lehetőség, öntanuló elektronikával felszerelt motort lehet alkalmazni.
A toló kapuknál az is megoldható, hogy csak részben nyissuk ki a kapuszárnyat, mint egy kiskaput, ám ehhez kétcsatornás vezérlőrendszer szükséges. A komplett meghajtó készlethez azonban csak egycsatornás vezérlés tartozik, és a kiskapu funkció csak vezérlőkártya cserével oldható meg. A távkapcsolók azonban két-, illetve háromcsatornásak, így alkalmasak több funkció ellátására is, amennyiben a vezérlés ezt lehetővé teszi.
A motoros meghajtást készletben célszerű megvenni, mert így kevesebbe kerül, és biztosított a tökéletesen összehangolt működés. A kapuszárny hossza csak annyiban lényeges, hogy súlya ne haladja meg a meghajtómotor vonóerejét. Ha viszont az intenzív használat miatt 24 V-os motort kívánunk használni, akkor a 200 kg-nál súlyosabb kapuk esetében a komplett készletek helyett egységenként kell a rendszerelemeket összeválogatni. Az adott tolókapuhoz leginkább megfelelő motoros készlet kiválasztásakor feltétlenül kérjük ki a szakemberek (Kling Kft.) tanácsát, hogy biztonsággal elkerülhessük az általuk már ismert buktatókat, ha nincs megbízható szakemberünk a szerelési munkák elvégzésére, ebben is számíthatunk a segítségükre.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: tolókapu, kapu, motor

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Vízre jogosítványt

Hazánkban számtalan természetes víz van, tavak, folyók, melyeken kellemesen el lehet tölteni a szabadságunkat a kánikulában, de akár egynapos kirándulások keretében is jó aktív kikapcsolódási...


Redőnyrácsok

Üzlet portálok, kirakatok, garázsok és egyéb hasonló jellegű épületrészek időszakos lezárására és egyben behatolás elleni védelmére számos bevált kaputechnikai megoldás létezik. Vannak azonban...