Gyorsszerviz

Szeletelő

A házi szerviz apropóját az adta, hogy az alig egy éves - különben egyáltalán nem lestrapált - készüléken valahogy minden egyre nehezebben mozgott. Felcsukható alaplapja recsegett a beleszorult kenyérmaradékoktól, a vágószélesség állítási lehetősége pedig kezdett megszűnni. Az e célra szolgáló kerék olykor annyira megmakacsolta magát, hogy csak a család legerősebb tagjai boldogultak vele. Pedig az általánosan elvárható tisztítási műveleteken azért rendszeresen átesett a szegény pára. A morzsa használatonként le lett törölve száraz ronggyal, és néhány naponként a nedves mosogatószivaccsal alaposabban is át lett pucolva. De úgy látszik mindez kevés volt.

2A konnektorból történő kihúzás után fogjunk hát hozzá a teljes szétszereléshez, melyet képeink alapján a háziasszonyok is követhetnek. Mint ugyanis az később teljesen beigazolódott a problémákat az elkoszolódás okozta. Persze nem a látható helyeken, hanem belül a szerkezet mélyén, ahová a napi tisztítás már nem jut el. Azt még a felhasználók zöme tudja, hogy - a legtöbb szeletelőnél általános megoldásként - a vágókés, a közepénél lévő kerék óramutató járásával ellentétes elforgatásával (1) leemelhető. Ha ezt megtesszük, akkor mindjárt meg is lepődünk, hogy az alatta lévő műanyag-fogaskerekes hajtóműbe (2) milyen sok kenyérmorzsa tud bejutni. Ez annál is inkább veszélyes, mert részben a vágókés befeszülése, másrészt a fogak közé kerülő száraz kenyérdarabok hamar kikezdik a műanyag fogakat. Ezen a hibán utólag már nehéz segíteni, ezért azt ajánljuk, hogy a vágókés levétele legyen a mindennapos karbantartó, tisztító munka része. Tényleg csak pár másodperc időráfordítást igényel.
4Egy korszerű készülék - ilyen a példánkban használt Fagor is - úgy van felépítve, hogy viszonylag könnyen darabjaira szedhessük a teljes tisztításhoz. A motort is tartalmazó meghajtó egység még színében is különbözik a többi résztől. Ezzel is azt jelezték a konstruktőrök, hogy ezt a blokkot a vágókés levétele és egy reteszelő gomb (3) megnyomása után mindenestől levehetjük, félrerakhatjuk (4). Innen kezdve a maradék részeket akár a mosogatóba is berakhatjuk, a műanyag alkatrészeknek nem fog ártani.
A talp és a hajtóműház is úgy van egymásba akasztva, hogy az illeszkedő elemek rövid tanulmányozása után egyszerűen szétválaszthatjuk őket (5). A vágásszélesség állító mozgó (illetve esetünkben alaposan szoruló) lap kiszerelése viszont már több fejtörést okozhat. Az jól érezhető, hogy a szabályozó kereket ütközésig ki kell tekernünk, és ezen a ponton kellene még egy kicsit túlhajtanunk (6). Ehhez azonban 5arra is szükség van, hogy a mozgó rész alul beakadó körmeinek (7) segítsünk kiakadni, a műanyag alkatrész enyhe megnyomásával. Ezután már egyszerűen lejön a mozgó lap, és láthatóvá válik az alatta lévő csavaros szabályozó (8), amely természetesen szintén tele van kenyérmorzsával. Így kiemelve viszont nem okoz gondot az alapos lemosása.
Mostanáig egyetlen szerszámra sem volt szükségünk, az üresen forgó szabályozókerék végében azonban egy kis keresztfejű csavart találunk. Ennek kihajtására és a kerék kiemelésére (9) azért volt szükség, mert a kerék még így üresen is szinte ragacsosan szorult. A megoldásra csak a kiszerelés után jöttünk rá. Az alkalmanként a szeletelő szomszédságában működő olajsütő forró, olajos gőze behatolt a pontosan illeszkedő műanyag alkatrészek közé, és ragacsos anyaggal borította be a felületeket. Az egész olyan volt, mint ha mézbe mártották volna. Szerencsére mosószeres vízben mindez tökéletesen letisztítható, és a probléma máris megoldódott. Általános tanulság azonban, hogy az olajsütő közelében lehetőleg ne legyen más háztartási készülék, mert a ragacsos "elfertőzés" mással is előfordulhat.
9A műanyag elemeire szedett szeletelő mosószeres vízben tökéletesen lemosható, gyakorlatilag újszerű állapotba kerül. Az összeszerelés szinte könynyebb, mint a szétszedés, hiszen most már tudjuk, hogy mi mit tart össze. Egyedül a vágásszélesség állító többmenetes csavarhajtóművénél kell vigyáznunk, hogy a mérőskála beosztása pontos legyen. A műanyag menetre érdemes egy kevés nem avasodó zsírt kennünk. A villanymotoros hajtóművet természetesen nem szabad lemosnunk, de kinyomott, nedves szivaccsal az is jól letisztítható. Különösen a fogaskereket (10) pucoljuk meg alaposan, például egy használaton kívül helyezett fogkefével.
Egy ilyen teljes generál szervizeléssel nem érdemes megvárni valamilyen probléma 10jelentkezését. Néhány havonta anélkül is elvégezhetjük, ráadásul másodszor már nem is kell törni a fejünket azon, hogyan is kell szétszedni a gépezetet.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: szerviz, szeletelő

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

80 éves az AL-KO

1931-ben a 23 éves Alois Kober a bajorországi Kötzben megalapította vállalkozását, egy lakatos üzemet. A fiatalember javításokkal foglalkozott és elkezdte előállítani a lovaskocsik fékszerkezeteit....