Nyitáskor a falba siklanak

Tolóajtók

Módosítva: 2009-07-02 13:04:11

A tolóajtók előnyei tagadhatatlanok, ám kialakításuk vélt és esetenként valós összetettsége sokakat elriaszt az alkalmazásuktól. Nem szokatlan megoldás ugyan, hogy az erkélyajtó nem pánt körül elfordulva nyílik, és így nem vesz el hasznos teret a lakóhelyiségből, hanem a fal, vagy a másik ablakfelület mellé siklik nyitáskor, ám ez a belső helyiségek elválasztásánál mégsem jut kellően érvényre.

Gardrób szekrényeknél már ugyan megszokottabbak a tolóajtók, ám ezek a megoldások szobaajtóknál nem gyakoriak. Ennek oka, hogy az ajtószárnyaknak a fal mellett kell helyet biztosítani, mivel a tolóajtónak is van helyigényük, csak az a fal mellett, még ideálisabb esetben magában a falban van. Ez pedig már sokak számára túl merész és bonyolult, no meg költséges megoldás. Azonban e téren is léteznek olyan lehetőségek, amelyek jelentősen megkönnyítik a tolóajtók. Érdemes tehát az alábbi lehetőségeket számba venni, ha a lakóterünket ideálisabban szeretnénk kihasználni.

Fal előtt futó ajtók

Ez a megoldás viszonylag egyszerűen megoldható, és csak kevés átalakítást igényel. Hátránya, hogy olyan szabad falfelületre van szükség, ahol nyitáskor az elé sikló ajtólap mozgását semmi nem akadályozza. Szerencsés esetben a szekrények mögött is elférhet az ajtólap, de ehhez a kiviteltől függően kb. 8 cm-nyi távolságot kell biztosítani az ajtólap akadálymentes mozgatásához. Akkor hatásos az eredmény, ha a szekrény teljesen elfedi a mögé csúszó ajtólapot. Ez 230 cm magas ajtók esetén elég könnyen megvalósítható, bár a vezetősínt és a gurulókocsit takaró léc még tovább növeli a szükséges távolságot.
Belsőépítészetileg nagyon attraktív megoldásokat lehet megvalósítani, ha a térleválasztó üvegfalként kerül kialakításra, amelynek mozgatható szárnyát ugyanolyan kialakítású fa-, vagy fémkeretes üvegajtó képezi. Kétszárnyú megoldásokra akkor van lehetőség, ha a teljes válaszfalat ilyen utólag beépített szerkezet alkotja, és a tolóajtók kétfelé nyithatók. A vezetősíneket a hozzá tartozó az ajtólapok súlyához igazodva kell kiválasztani, és a guruló kocsikat is megfelelő burkolattal kell lefedni. Az ajtók zárását az éleken kialakított rugalmas tömítések biztosítják, oldalt és alul pedig a huzatkizárásról az ajtólap élére szerelt kefés fedőcsíkok gondoskodnak. A túlnyitást minden ilyen vasalatnál beépített és állítható fékszerelvény-, az ajtó alsó megvezetését pedig a padlóba süllyesztett vezetősín és az ajtó élébe szerelt vezetőélek biztosítják. Dekoratív kialakításukhoz többnyire igényes szakipari munka szükséges, különösen az ajtólapok kialakítása tekintetében.

Falba sikló tolóajtók

Az előbbi megoldásoknál összetettebb kialakítást igényelnek az olyan ajtók, amelyek nyitáskor a fal üregébe siklanak. Előnyük, hogy még az a falfelület is kihasználható marad, amely a fal elé szerelt tolóajtóknál nem, vagy csak kompromisszumok árán hasznosítható. Továbbá az sem mellékes, hogy - a szárazépítési technológiának köszönhetően - a hozzávalókat egy komplett készletben is meg lehet vásárolni. Igaz ugyan, hogy esetenként némi falbontás szükséges a beépítésükhöz, viszont az ilyen készletek - az ajtólap kivételével - akár előre csomagolva is beszerezhetők.
Beépítésük egyszerűen, akár házilagosan is biztonsággal elvégezhető. Az ilyen tolóajtók vezetősínjei és egyéb szerelvényei nem láthatók, ezeket a tokozás takarja, így igazán elegáns kialakítást eredményeznek. Az előre gyártott tokszerkezetek megfelelő méretre kibontott falnyílásba illesztve építhetők be, mégpedig hagyományos és a szárazépítési szerkezetű falaknál is alkalmazhatók. Bármilyen normál kivitelű ajtólap felszerelhető a guruló kocsira, így mindenkor az igényeknek megfelelő ajtó kerülhet beépítésre. Ez lehet akár üvegajtó is.
Dupla tokszerkezet beépítésével az is megoldható, hogy két szomszédos helyiség ajtói egy közös falban egymás mögé gördüljenek, de két tokszerkezet beépítésével a kétszárnyú tolóajtó kialakítása is könnyen megvalósítható. Az előre készített tokszerkezetek nyílásszélessége 62-120 cm. Az ehhez megfelelő tolóajtók 100-125 mm szélességűek, magasságuk pedig 180-280 cm közötti. Súlyuk maximum 120 kg lehet. Gipszkartonnal burkolt falakhoz 100 és 125 mm-es tokok készülnek, míg a hagyományos falazatba építhető tokok a normál falvastagságokhoz igazodnak, és rabic hálóval borítottak, ami megkönnyíti a nyílásba erősített tok bevakolását.
A készletek alkotóelemei horganyzott acél alapanyagból készültek, beépítésük egyszerű, és a mellékelt útmutató alapján bárki elvégezheti.

Beépítési lehetőségek

A különféle tolóajtó rendszerek a hagyományos téglafalakba is beépíthetők. Egyszerűbb megoldás, ha a fal ilyen esetekben a mennyezetig eltávolításra kerül, és a tok fölötti rész is gipszkarton borítású lesz. Ezzel az építési módszerrel ugyanis sokkal pontosabban lehet kialakítani a tolóajtórendszer helyét, ami alapvetően fontos az ajtó könnyű működtetése szempontjából.
Ha csak a tok helye kerül kibontásra, akkor a nyílást áthidaló beépítésével kell megerősíteni. Ilyen esetekben a rabic hálóval ellátott tokszerkezetet kell alkalmazni, ami utólag vakolható. A gipszkartonnal könnyebb dolgozni, ezért ez az előnyösebb megoldás, különösen akkor, ha térleválasztásra is sor kerül, mert akkor könnyebb a tokszerkezetet is a tartóvázba beillesztve felszerelni és a burkolást is könnyebb a fémvázra felcsavarozni.
Panellakásoknál még akkor is előnyös a tolóajtó kialakítása, ha az csak a fal elé szerelhető fel, mert így is jelentős a helymegtakarítás.
A keskenyebb, 7,5 cm-es tok változat még az 1,2 cm vastag gipszkartonozással is csak alig 9 cm-rel vastagítja meg az ajtó melletti falrészt, viszont a szoba teljes alapterülete kihasználhatóvá válik. A régi ajtók tokszerkezetét az ilyen átalakítás előtt le kell szerelni, és az ajtónyílást gipszkartonnal célszerű borítani. A huzatkizárást kefés részárók felszerelésével lehet megoldani.

Tolóajtó, beltéri tolóajtók, Szalafa

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: tolóajtó, ajtó

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Boeing nukleáris hajtóművel

A közelmúltban az Amerikai Szabadalmi és Védjegy Hivatal elfogadta azt a Boeing szabadalmat, mely a lézer-és nukleáris repülőgép-hajtóműről szólt - számol be a Perspective. Amennyiben a gyártó...


Design-, poszter- és ajtótapéták

A falfestés mellett a tapétázás a leggyakoribb faldíszítési módszer. Kedveltségét a tekercsek felragasztásának látszólagos egyszerűsége indokolja. A fal előkészítése ugyanolyan gondosságot...