PraktiQm

A telefonok akkumulátoráról

A mobiltelefonok leggyakoribb erőforrásai a Nikkel-metál hidrid (Ni-Mh) és a Nikkel-Cadmium (Ni-Cd) akkumulátorok. Ezek az energiaforrások nem használhatók fel azonnal megvásárlásukat követően, mindenféleképpen fel kell őket tölteni. A legelső töltés az ún. formázás, meghatározó fontosságú az akkumulátor élettartama szempontjából. A gyári töltéssel – egyfajta üzempróba – rendelkező energiaforrás nem alkalmas a telefon üzemben tartásának biztosítására formázás nélkül. A telefonra való illesztést követően hosszabb távon a formázatlan akkumulátor veszít élettartamából. Az akkumulátor formázását kikapcsolt készüléken kell megkezdeni!

A formázás nem más, mint egy többször megismételt töltési-kisütési folyamat, amelynek során ún. mikrocellák jönnek létre az akkumulátor anyagszerkezetétől függően. Az első töltés mindenképpen 14-16 órás legyen. A töltés megkezdését követően kb. 1-2 órával a töltéskijelző teljes töltöttséget fog jelezni, ennek ellenére az akkumulátor még csak kb. 80%-ig van feltöltve. A maradék 20% feltöltése a folyamat további szakaszában, az elkövetkezendő 12-14 órában történik meg, az ún. csepptöltés során. A csepptöltést a töltésvisszajelző már nem jelzi. Ezt a folyamatot a gyártók ajánlása szerint ildomos legalább három alkalommal megismételni. Az akkumulátor ugyanis csak ezután éri el névleges kapacitását.
A további töltések alkalmával a használati utasításokban megadott idő alatt az akkumulátor általában feltöltődik. Ügyelni kell viszont, hogy lehetőleg csak teljesen lemerült vagy kisütött akkumulátort kezdjünk el tölteni, illetve a teljes töltöttség állapotáig hagyjuk a készüléket töltődni, a töltést ne szakítsuk meg.
Az akkumulátort egy hét folyamatos használat során – gépkocsikészlet vagy szivargyújtó töltő használatakor akár többször is – célszerű lemeríteni, kisütni. A teljes lemerítés egyes készülékek esetén a menüből elérhető kisütő üzemmód aktiválásával lehetséges, típusonként gyári kisütő tartozékok használatával vagy lemerülésig tartó használattal.
A lítium-ion (Li-ion) és lítium-polymer (Lipoly) akkumulátorok a megvásárlást követően szintén nem alkalmasak a telefonkészülék huzamosabb ideig történő üzemeltetésére, a gyári töltés veszteségeinek pótlására előzőleg minden esetben fel kell őket tölteni. Bár ezeket az akkumulátorokat gyárilag feltöltik, előfordulhat, hogy a készülékbe helyezve az nem kapcsol be. Ebben az esetben még akkor is tölteni kell az akkumulátort, ha a töltéskijelző nem jelez töltést.
A töltési folyamat ebben az esetben is zavartalan, sőt néhány perc elteltével a töltéskijelző már jelzi a töltődést. A készülék 15-30 perc elteltével már bekapcsolható. Ezeket az akkumulátorokat nem kell formázni, egyszeri feltöltéssel elérik maximális kapacitásukat.
A különböző akkumulátorok tulajdonságai kisebb-nagyobb mértékben eltérnek. Ki kell emelni, hogy főleg a technikai paraméterekben ragadhatóak meg ezek a különbségek. Sokáig élt az a tévhit a felhasználókban, hogy az akkumulátorok élettartama a túltöltés miatt csökken leginkább. A mobiltelefon akkumulátorokat a saját töltőjükkel gyakorlatilag nem lehet túltölteni. Erről egy elektronikus védelem gondoskodik, amely a maximális töltésszint elérése után csepptöltésre állítja a készüléket – vagyis kikapcsolt készülék esetében minimális a további töltődés; bekapcsolt készülék esetében pedig az elveszett energiamennyiséget pótolja csak a töltő. A modern Li-ion és Li-poly akkumulátorok lemerítése és kisütése pedig már szükségtelen, sőt a mélykisütés nem is lehetséges az akkumulátorba épített védelmi elektronika miatt.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Még biztonságosabb telefonálás gépkocsiban

A kézben tartott telefonnal történő telefonálást tiltja a KRESZ, és valóban balesetveszélyes. Sokan azt is kétségbe vonják, hogy a kihangosítóval történő beszélgetés sokkal biztonságosabb lenne,...


Az akkumulátor és vizsgálata

A hideg idő beköszöntével megsokasodnak a gépkocsi akkumulátorral kapcsolatos gondok. Azok a több éves akkuk, amik tavasztól őszig gond nélkül indították az autót, egy reggeli hidegben...