Yamaha XBF-1600

Országúti csillag I. rész

Tévedés ne essék, a fenti minősítés a Yamaha tervezőitől származik, akik ezt a "böhöm" kéthengerest RoadStar-ra keresztelték. A céljuk pedig világos, mint a Nap, a "királymárka" HD-ket kívánta egy újabb japán trónkövetelővel zavarba hozni. Ezt a 63 LE-s, 1600-as cirkálót persze csak távolról, és akkor is csak egy villanásra lehet HD-nek vélni, ám ettől eltekintve igazán szemrevaló darab. Csillog-villog, ahogyan kell, szerkezetileg pedig igen kifinomult jószág. Mindezt csak azért említem, mert e kétkerekű sztár eredetijéről a Tamiya remek másolatot készített. Nemcsak a valósághűség és kiviteli minőség tekintetében "number one" ez a modell, hanem rejtett adottságainak a tükrében is az. Ez a motor ugyanis kiválóan alkalmas arra, hogy 1:12-es léptéke ellenére rugós tagokat, működő hajtásláncot (nem meghajtóláncot), kapcsolható világítást, és pedálról működő féklámpát kapjon. Értelmetlen, mondhatná bárki, de ha mód van rá, akkor miért ne? S mindezt egyszerű, kézi szerszámokkal megoldva. Nem ez ugyan az első rugózott motorom (EM 98/12, 99/2, 2000/1, 2), de világítással is ellátott 1:12-est még nem készítettem. Izgalmas kalandnak ígérkezett, és másoknak is mintául szolgálhatnak a bemutatott megoldások.

Első villák, hátsó rugós tagok

1Ezek általában igen változatos formában, de közel azonos elv alapján működnek. Elvben, s leegyszerűsítve két cső, amelyek dugattyúként működnek, belsejükben pedig tekercsrugók szolgálnak az alapterhelés ellensúlyozására és a lökések csillapítására. A valójában igen bonyolult első teleszkópok és hátsó rugóstagok kialakításához a modellezőnek ennyi bőven elég, mert csak a csak a funkcionális működés imitálása a cél. Az első teleszkópok méretüket tekintve viszont igen változatosak, és ezek közül többnyire csak a testesebb átmérőjűek tehetők működőképessé. Íme néhány sematikus megoldási minta (1), a RoadStar-é pedig így néz ki (2). A hátsó rugós tag szinte azonos módon tehető működőképessé. A méretezett rajz a RoadStar-hoz valót ábrázolja (3), de a felfüggesztés módja többnyire eltérő más típusoknál. Esetenként a hátsó lengővillát is alkalmassá kell tenni a mozgásra, erre azonban most nem volt szükség. A bordásszíj miatt a hajtáslánc is könnyen megoldható, de más 1:12-es léptékű motorkerékpárnál meghajtólánc esetén erről az "extráról" le kell mondani.

Világítás, féklámpa

A világításnál a kritériumok nem számottevőek, de lényegesek. Az izzók 1,5-4 voltosak, kis burájúak legyenek, s elférjenek a lámpatestekben. A jármű ülése, tankja alatt legyen hely akár két 1,5 voltos kis tartós elemnek, és a két parányi impulzuskapcsolót is el tudjuk rejteni úgy, hogy megléte ne legyen túl zavaró. A fékpedál se legyen apró, hozzá is lehessen férni. A fékhenger mérete nem lényeges, mert ezek olyan parányiak, hogy kapcsolásra alkalmatlanok. A vezetékezési tervet célszerű a következő minta alapján megoldani (4).

A RoadStar első villája

Ez formailag eltér a szokványostól, de csupán annyiban, hogy a kétszeresen kúpos felső hüvely két félből áll, és a villaszárak hosszú csapjai teljesen keresztül mennek rajtuk. Ez némileg megkönnyítette a dolgom. Az első hüvely furatát felfúrtam 4 mm-re, fejfuratába pedig vékony műanyag csövet ragasztottam. A villaszárakat egészen a sárvédő tartóidomáig olyan vékonyra esztergáltam, hogy ráhúzhattam a vékonyfalú, 4 mm külső átmérőjű krómozott antennacsőből levágott hüvelytoldatot. Az eredeti csapot ezután levágtam, majd helyébe 1,2 mm-es furatot készítettem. A dugattyúrúd 1,5 mm-es egyenes acélrúd, a végére esztergált csapja került a villaszárba. A 0,2 mm-es acélhuzalból tekercselt rugó 3 mm átmérőjű. A villaszár dugattyúrúdjára húzva belepróbáltam a hüvelyébe. A párjával együtt majd kissé keményen jár, de vékonyabb rugóacél huzal híján ezzel meg kellett alkudnom. Az alsó dómhüvelyek felett kinyúló villaszárak végére 1,5 mm-es magasságú zárógyűrűt ragasztottam, hogy a villák helyükön maradjanak, a hüvelyek felső darabjait pedig a villagyám mellé ragasztottam (5). Ennyiből állt elkészíteni a rugózott teleszkópvillákat.

3

A hátsó rugós tag

4Kialakításakor most is a gyári alkatrész szolgált alapul, csak a dugattyút és a rugót kellett magamnak elkészítenem. A hüvelyre öntött himbát levágtam a lengéscsillapító végéről, majd a dugattyú szárát is lemetszettem. Ennek rugótányéros végébe 1 mm-es lyukat fúrtam, és ebbe ragasztottam bele a fémdugattyú csapos végű rúdját. A csapot kis fúrógépbe fogva tűreszelővel alakítottam ki. A végére fültisztító üreges pálcájából levágott kis gyűrűket húztam, és az utolsót pillanatragasztóval a csap végére ragasztottam. A hüvelyt kissé megkurtítottam, majd a közepébe fúrt 3,5 mm-es vakfuratba toltam a dugattyú végét. Bejáratása után 0,3 mm-es rugóhuzalból megtekertem a 3 mm átmérőjű nyomórugót, és olyan hosszúra vágtam, hogy kellő előfeszítése is legyen, mivel a hátsó kerékre viszonylag megnövekedett súly fog nehezedni. A rugó összenyomása után a hüvely végébe nyomott dugattyúrúd alsó kis műanyag gyűrűjének beragasztásával a dugattyú végét a hüvelybe zártam, majd a rugótányér helyére illesztése után ráeresztettem a nyomórugót. Ez némi ügyeskedést igénylő művelet, de megoldható. A működő rugóstagról most már csak a himba befogó villája hiányzott. Mivel ez eredetileg a himbával egybeöntött volt, újat hajlítottam helyette 0,3 mm-es alulemezből, és egy apró csavarral megerősítve ragasztottam a hüvely végére. A himbát és két oldalsó támkarját huzalból leszabott csappal rögzítettem a helyükre. A himba mozgását is ellenőriztem, és némi járatás után a hátsó lengővillához csavaroztam. Következő lapszámunkban folytatjuk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: modell, modellezés

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Könyves részből vitrin

Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...


Egyéni dísztárgyak

Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...