Az EZERMESTER a mozgáskorlátozottakért

A mozgáskorlátozottak segítésére 3.

1Sorozatunkban ezúttal részben kiegészítjük a gépkocsival közlekedők, illetve az őket szállítók segítését célzó lehetőségeket, másrészt pedig az egyszerűbb hagyományos körülmények között élő mozgáskorlátozottak otthonát kényelmesebbé tevőket ismertetjük.

Január elején a fővárosban a BKV üzembe állított olyan bérelhető kisbuszokat, amelyekkel a mozgáskorlátozottak - akár kerekes székeikkel együtt - szállíthatók otthonuk és a kezelőintézetek között. Egyik változtában a kisbusz hátsó ajtajának nyitása után abból leereszthető egy felvonóhídhoz hasonló rámpa, amelyen át a kerekes kocsival a jármű belsejébe lehet gurulni. Ilyet a felkészültebb karosszérialakatosok a magasabb kombi, kisáruszállító ("van") kocsik hátsó ajtaján belülre aránylag könnyen elkészíthetnek (1). A VW "van"-ekbe gyárilag is szerelik.
3 A kerekesszékből a járműbe a mitfárer helyére átülők ki-beszállását könnyítő kiforduló ülésről korábban már szó esett (EM 2001/12). Itt most bemutatjuk a Fiat MULTIPLA-ba gyárilag beszereltet (2). Nagyobb kocsikban a vezető melletti utas ülést (mitfárer-ülést) alakítják át az összehajtott kerekesszéket befogadóra. A vezető mögé viszont csak akkor helyezhető be a kocsi, ha a bal hátsó ajtót nem nyílóra, hanem hátracsúsztathatóra (mint egyes áruszállítókét) alakítják át (3).
A nagy forgalmú pályaudvarokon olyan rámpákat alakítanak ki, amelyekre a kerekes székkel fel lehet gurulni, és amelyről aztán a vasúti kocsinak a rámpával szintben lévő padozatára lehet átgördülni. Ez a megoldás a teherpályaudvarok rámpáinál 180 éve ismert, hogy a targoncákkal lehessen ki-be rakodni (4). A korszerű közúti járművekből rámpa engedhető ki az eleve alacsony padlózatú jármű peronjáról (5). Sajnos a nagyon korszerű "hannoveri" villamosokon sem könnyítették meg így a kerekes székes ki-beszállást.

A lakásokat... 

5 ...általában nem a mozgáskorlátozottak igényei szerint alakították ki. Például a küszöböket különféle okokból a padlózatból kiemelkedőre készítik. A kerekes kocsi, a tolószék vagy a szobavécé kisebb, elülső kerekeivel is át lehet ugyan járni a küszöbön, de az esetenként fájdalmas zökkenéseket idéz elő. Ezért a magas küszöbök mellé célszerű a padlólécből olyan mini rámpát építeni, amelyen aránylag simán gördülnek át a kerekek. A háromszög keresztmetszetűre fűrészelt rámpaléc magassága egyezzen a küszöbével, és attól a magasság 2,5-3-szorosára nyúljon előre (6). Ezt végérvényesen oda is lehet szegelni, de ha csak esetenként van rá szükség, az alsó felületébe ütött két kis szögekkel, és azok számára a padlóba fúrt kis lyukakkal, a rámpaléc jól rögzíthető az elmozdulás ellen. A 7. képen egy igazán egyszerű provizórikus megoldást mutatunk be, az ünnepekre érkezett tolókocsis vendég zökkenőmentesen mozgatása érdekében. A tűzifából vágtak le két, nagyjából rámpa lejtésű darabot, és azokat illesztették a magas küszöb mellé.
A lépcsők nemcsak a közintézményekben, de a lakóházakban is nehezítik a kerekes székkel, tolókocsival - no meg babakocsival - közlekedők életét. Előfordul ez még a családi házakban is, főleg lejtősebb, tagoltabb terepen. A 8-9. kép-páron egy lépcsőt kiiktató hidat mutatunk be. Mint látható, az utca felől előbb lépcsőn kellett lejutni az udvarba, majd néhány méternyi haladás után ismét lépcsőn fel a bejárati ajtóhoz. Ráadásul - amint azt az építtetők már megtanulták - soha semmi sincs pontosan egymással szemben, semmi sem igazán derékszögű, és a tervrajzon található méret csak véletlenül egyezik a valóssal.
7 Ezért az adott esetben lejtős helyett, lépcsősre építették az eredeti lépcsőket felül hidaló bejárót. Így a kapunál is maradt egy vízszintes felület, és ami még fontosabb, a bejárati ajtó előtt is. Ott ugyanis fontos, hogy akár a kocsival, akár csak bottal, vagy járókerettel közlekedő is biztonságosan állhasson-ülhessen az ajtó zárása, nyitása alatt.
A lépcsővázának az anyaga 3x3 centiméteres négyzet keresztmetszetű jó minőségű, acél zártszelvény, a "pályatest" pedig 3x10-12 centiméteres, a hegesztett acélszerkezetre rozsdamentes kapupánt csavarokkal felerősített (tehát cserélhető) tölgyfadeszkákból áll. Egy-egy lépcsőfok magassága 5 cm, mélységük pedig akkora, hogy a kocsik egy-egy lépcsőfokon is elférjenek. Amikor a kocsik egyik kerékpárja már a magasabbik lépcsőfokon áll, a "jármű" még mindig csak annyira dől, hogy az a felbillenését nem okozhatja. Az öt centis lépcsőfokokon még a kiskerekű kocsik is felléptethetők.
A lépcsőhíd fém- és faanyagát jól védő, de nem síkos, nem fényes festékkel, lakkal kell átvonni, hogy semmiképpen ne csússzon, rajta a fogás is biztos legyen, no meg ellenálljon az időjárás viszontagságainak is. A képen látható különféle gumi- és fémlapok elsősorban a cipők és a kerekek sártalanítása céljából - sajnos nagyon drága - recézett gumiszőnyeggel fedés (9).
A lépcsőhidat a helyi lehetőségek és az igények alapos mérlegelésével és nagyon gondosan kell megtervezni, megépíteni. Jó, ha előbb lécekből és kartonlapokból készül egy makett, amin fellelhetők az esetleges hibák és hátrányok is.

A járóképesek... 

9 ...sutba tolhatják a kocsit, s helyette megpróbálhatnak járókerettel, mankóval esetleg, egy vagy két bottal közlekedni. A korszerű - és a szakorvosok által felírtan kedvezményesen is kapható - járókeretek magassága a pácienshez állítható, úgy, hogy a keret felső U-ja a benne egyenesen álló, lelógatott karú személy csuklójával legyen egyvonalban.
Fontos, hogy a gyakorlatlanok lépegetéskor inkább maradjanak hátrébb, mint a keret, mert, ha túlságosan előre "bele" lépnek, hanyatt eshetnek.
A mankók, botok ugyancsak állítható magasságúak, s végeiken jól tapadó gumivég van. Nagyon biztonságosak a "dinoszaurusz" lábú, azaz háromkörmű, hármas végződésű botok. Ám vigyázat! Jégen még a legbiztosabb járóeszköz is megcsúszhat.
A legegyszerűbb bottal, de a legmodernebb elektromos kerekes székkel közlekedőknek is egyaránt nehezére esik a székből, vagy pláne az ágyból való kiszállás, a felülés, de a leereszkedés is. A kórházakban az ágy fölé nyúló acélkarra erősíthető az a függő kapaszkodó, amellyel a páciens még az ágytál cseréje idejére is felemelheti a testét. Az ilyesmi azonban a kislakásokban - ahol igazán szükség lenne rá - alig férne el. Szerencsére aránylag egyszerűen pótolható. 
A 10. képen látható esetben a betegágy feje és a fal közé egy kis háztartási létrát állítottak, a lábához viszont magas szekrényt toltak. Ezekre került aztán a három tetőlécből eggyé csavarozott hosszanti tartó, amire erős derékszíjjal akasztható a seprűnyélből, meg egy erős kötélből készített kapaszkodó. A hosszanti tartólécnek a létrafokon túlnyúló végébe alulról egy 60-as facsavart hajtottak úgy, hogy annak a kiálló feje a létrafokon megakadva megakadályozza a tartó előre - a betegre - csúszását.
11 A tisztálkodás igazi tortúra, mert a régebbi lakásokba nem építettek még bidét. Annak utólagos beszerelését viszont sokszor lehetetlenné teszi a víz és a szennyvíz csöveinek a födémben utólag történő vezetése. Ám ez a probléma is megoldható, ha egy bidét egy a szélein minden irányban túlnyúló, legalább 1 cm vastag erős deszkalapra, vagy bútorlapra csavaroznak a felerősítésére szolgáló lyukakba hajtott, kb. M 8-as csavarokkal. A lyukakba előbb rugalmas gumialátéteket kell illeszteni, a deszkalap külső négy sarka alá pedig kis 20x3 mm-es gumitalpakat kell ragasztani. Így alatta levegőzik a fa, és elférnek a lapos csavarfejek is.
A használt szennyvizet egy, a bidé kifolyójára szorított flexibilis csövön át lehet a fürdőszoba központi összefolyójához vezetni (11). Az a használat és a jó átöblítés után üresre csorgatva a bidé köré tekerve tárolható. A melegvizet viszont a fürdőkád hosszú zuhanyával lehet a bidébe tölteni, mert a hátul lévő csapok elérése még az egészségeseknek sem könnyű. Ez a bidé így használaton kívül, egy félreeső sarokba csúsztatható. A fürdéshez nagyon fontos egy, a kád mellé épített (11) kapaszkodó, a ki-beszálláshoz pedig egy, a kád peremével azonos magasságú beülő szék segít a kikapaszkodásban és a törülközésben is.

A nehézkesen járók... 

...jó hasznát veszik egy kerekes szoba-vécének akkor is, ha hivatalosan nem mozgáskorlátozottak. Az idős, botladozva lépegető, vagy a betegségből felépült ember különösen éjszaka jut el nehézkesen az ilyen esetben szó szerint "félreeső" helyre. Az ágya közelébe állított, s ott jól lerögzített kerekes szoba-vécé megmentheti őt, vagy gondozóját az esetleges takarítástól.
A korszerű szobavécék levehető ülőlapja szagmentesen fedi le az úrvödröt, amibe ajánlatos ujjnyi, illatos fertőtlenítővel kevert vizet tartani, karjára pedig vécé-papírt erősíteni (12). Előnyös, hogy a szobavécé az úrvödör kiürítése, kitisztítása, majd félretétele után ülőalkalmatosságként, vagy tolószékként is használható. Végül egy fontos tanács. Szobavécét, tolókocsit vagy kerekesszéket a használó leülése vagy felállása idejére biztonságosan be kell fékezni, le kell rögzíteni, különben az hátraindulva a páciens súlyos elesését, sérülését okozhatja.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Szűcs József


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Hernyótalpas lépcsőnjáró

A lépcsőn való közlekedés fiatalon és egészségesen nem probléma, de egy bizonyos életkor után, vagy megromlott egészségi állapottal, már nem is olyan egyszerű feladat. Nincs mindenütt lift, mert...


Apró ötletek nehezen mozgóknak

Az életkor előre haladtával egyre több idős embernek kell a környezetét megváltozott testi adottságaihoz igazítania. Esetenként időlegesen, ám gyakorta véglegesnek tekinthetők a változtatások, és...