Háztartási szeletelő- és vágógépek

Sorozatunkban ezúttal a hétköznapok során ritkán elromló egyszerű gépekről a szeletelő és vágógépekről szeretnénk tájékoztatást nyújtani a olvasóinknak. Ezeknek a gépeknek közös jellemzőik, hogy különleges kialakításuknak köszönhetően könnyen megbirkóznak a rájuk bízott feladatokkal, morzsamentesen és egyenletesen aprítják, vágják fel a kenyeret és a különböző felvágottakat.

A szeletelő gépeknél a vágó kerék él kiképzése teszi lehetővé, hogy viszonylag alacsony fordulatszám mellet, tökéletes vágott felület jöhessen létre. A vágókerék egy oldalra élezett jó minőségű acélkerék (1). Látható, hogy az élkiképzés során szabályos "apró fogakat" alakítottak ki rajta, de ezek csak működési szempontból hasonlóak a fogakhoz, sokkal elnyújtottabb és bonyolultabb alakúak. A kialakításuk hosszú gyakorlati és elméleti kutatás eredménye volt. Sajnos a különleges élkiképzés az otthoni utánélezést lehetetlenné teszi. Meghibásodás esetén cserélni kell az elkopott vágókereket. Az elektromos késeknél hasonló élkiképzéssel készült (2), de lineárisan egymás mellett elmozduló késpárt találunk. A kések mozgatásáról egy kényszerkapcsolat gondoskodik (3), viszonylag nagy frekvenciával. Ez teszi lehetővé a vágás biztos végrehajtását.
Általában elektromos motorral üzemeltetett gépekről, van szó. A nagyfordulatszámú szénkefés motor a gép burkolata alatt nyer elhelyezést (4). A motor mindkét esetben egy csigakerekes hajtással csatlakozik a vágó felületeket mozgató fogaskerekekhez (5). A csigakerekes hajtásra a nagy fordulatszám-csökkentés miatt van szükség, mert egy egymenetű csiga a fordulatszámot a hajtott keréken 30-50-ed részre mérsékli. A fordulatszám csökkenésével a forgatónyomaték nagysága fordított arányban nő. Ez teszi lehetővé a kellő vágóerő kialakulását. A fogaskerék feladata a további fordulatszámcsökkentés, és az elektromos kés esetében az egyenesbe vezetés kényszerkapcsolatának a kialakítása. Azért beszélünk kényszerkapcsolatról, mert forgó mozgást alakítunk át egyenes vonalú mozgássá egy excenter-pár segítségével (6).
A berendezések üzemeltetése nyomógomb segítségével történik, tehát csak addig üzemelnek, amíg az adott indítógomb (7) benyomott helyzetben van. Ennek a balesetek elkerülésében jelentős szerepe lehet, mert bármilyen üzemeltetési rendellenességnél ösztönösen először a nyomógombot ereszti el a felhasználó, és ezzel a készülék működése megszűnik. A nyomógombokat ezért helyezik el ergonómiailag olyan helyre, ahol azt csak rendeltetés szerinti használat közben lehet benyomva tartani. A közös jellemzők után gyakorlatban is vizsgáljuk meg az egyes készülékeket.
Az elektromos kés nevében is benne van a feladata; alakja a szokásos kés formátumú, de annál vaskosabb, zömökebb a burkolat alatti motor helyigénye miatt. A vágó kés-pár a készülék első részébe illeszthető, egy mozdulattal a helyére tehető és eltávolítható (8), meghibásodása az egyszerű kialakítás miatt nem jellemző. A készüléken javítást vagy tisztítást végezni csak a csatlakozódugó kihúzása után szabad, mert az elektromos áram biológiai hatása mellett könnyen mechanikai sérülést is szenvedhet a figyelmetlen barkácsoló ember, mert a késnek mindegy, hogy kenyeret vág vagy a gazda ujját!
A burkolat eltávolítása egyetlen rögzítőcsavar kihajtásával oldható meg (9). A műanyag házat rögzítő fülek (10) fogják egymáshoz, ügyeljünk rá, hogy elkerüljük a törésüket, mert ellenkező esetben többet nem szerelhető össze. A burkolat felső részének eltávolítása után látható a kisméretű szénkefés villanymotor (11) és a csatlakozó fogaskerék. A motor meghibásodására utaló jelek az égés nyomok, szemmel látható kommutátor meghibásodások vagy a szénkefék elhasználódása, elkopása. Ez utóbbi hiba még javítható, de más természetű javításokat ne végezzünk a motoron, mert az alkatrészek beszerzése szinte lehetetlen. A motor cseréje a rögzítőcsavarok eltávolítása után végrehajtható, bár a javítási költség mértéke az új készülék árának a 60-70%-át is elérhetik. A nyomógomb (12) működőképességét szakadásméréssel ellenőrizhetjük. Mechanikus meghibásodási lehetőség a műanyag fogaskerék kopásából ered. Ez az alkatrész van a legnagyobb igénybevételnek kitéve, cseréjére akkor van szükség, ha túlterhelés miatt a fogazat sérülést szenvedett.

Szeletelő gép 

A burkolat eltávolítása előtt áramtalanítani kell, majd vegyük le a vágókereket, az óramutató járásával megegyező irányban egy félfordulatot forgatva a záró csavaron (13). Figyeljük meg alaposan a kerékre szegecselt fogaskereket, mert ennek a részleges kopása okozza általában az üzemelési problémákat (14). Sajnos az elkopott fogaskereket csak a vágókerékkel együtt lehet cserélni, mert így kerül kereskedelmi forgalomba. Általában csak ezt a kereket kell cserélni, de előfordulhat, hogy a meghajtó kis fogaskerék is sérült, ebben az esetben húzzuk le a rögzített tengelyéről tengelyirányban a sérült kereket, és cseréljük ki. Célszerű a minta utáni alkatrészbeszerzést választani, mert mint minden háztartási gépnél, itt is igaz az, hogy számtalan géptípus létezik, és nem mindig áll rendelkezésre a készülék alkatrész katalógusa, hogy támpontot nyújthasson a szükséges alkatrész pontos beazonosítására.
A burkolatot esetünkben két darab csavar rögzíti, az egyik a vágókerék alatt található (15), míg a második a készülék nyomógombja felöli oldalon, a hátlapban (16). Eltávolításuk után a burkolat kisebb-nagyobb nehézségek árán szétszedhető. A gondot az okozza, hogy mint az elektromos késnél, itt is műanyag fülek rögzítik a burkolat két részét. Ezeket akkor tudjuk sérülésmentesen kipattintani, ha egy vékony csavarhúzóval finoman benyomjuk őket egyesével. Ha sikeresen szétszedtük a burkolatot, láthatóvá válik a készülék belső szerkezete. A szénkefés motor, tengelye maga a csiga orsó és a hozzá csatlakozó fogaskerék (17). Tisztításon kívül egyéb karbantartást nem igényel, a motor szerencsére ritkán hibásodik meg, mert teljesítménye lényegesen nagyobb a kívánt feladat teljesítményigényénél. A műanyag fogaskerekeket olajozni vagy zsírozni nem szabad és felesleges is.
A nyomógomb gyenge pontja lehet a csatlakozó tengelye (18), ez néha eltörik. Elektromos szempontból csak a motor és az azt működtető nyomógomb található a készülékben, tehát roppant egyszerű berendezésről van szó.
A fő meghibásodási lehetőségek egyike a burkolat törése, sajnos ez a veszély minden kisgépnél fennállhat a leesés, véletlenszerű lerántás miatt. A burkolat ragasztása nehéz (de nem lehetetlen) feladat, mert strukturálisan a burkolat a készülék lelke, minden alap alkatrész erre az elemre van rögzítve. Törése, repedése a berendezés egységeinek a mechanikus kapcsolódását gátolja meg, javítani inkább a teljes elem cseréjével érdemes.
Többször leírtuk már, hogy a háztartási gépek ipari célú felhasználását kerülni kell, mert ezek az apró berendezések kizárólag a háztartási igények kielégítésére készültek, hamar túlmelegszenek, és a meghajtó motorok ezt nem viselik el károsodás nélkül.
Néhány gondolat az új készülékek beszerzéséről. Ne vegyünk meg olyan készüléket, amelynek nincs hazai szerviz szolgáltatása, mert egyszerű, filléres műanyag elemek törése miatt a berendezést ki kell dobni, ha nem tudjuk pótolni a repedt, sérült elemet. Egyszerű, de a kívánt célnak leginkább megfelelő berendezést vásároljunk, mert a túlkomplikált kisgépek meghibásodási lehetősége is lényegesen nagyobb. Célgépekről van szó, tehát olyat célszerű választani, amelyik a kívánt feladatot maradéktalanul ellátja. Az univerzális gépek általában több funkciót is teljesítenek, de egyiket sem tökéletesen.
Kisgép alkatrészeket az erre a célra szakosodott üzletek árusítanak, a fővárosban, pl. a XVI. kerületben, a Mészáros József utca 3. szám alatt, de a VIII. kerületi Baross utcában is van egy jelentős készlettel rendelkező szaküzlet (a teljesség igénye nélkül).

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Salánki Gábor


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

mirror avatarja

mirror        

A cikk nagyrabecsült szerzője még hozzátehette volna,hogy igen zajos ,hangos gépekről van szó.
Korábban egy francia ,aztán egy német (ELIN),jelenleg egy Kenwood gyártmányút használok .Szétszedtem és a hajtóorsót,csúszka részeket szilikonzsírral megkentem,de csak rövid ideig csendesedtek el. Most reggel ha kenyeret szeletelek, az egész család felébred rá.

80 éves az AL-KO

1931-ben a 23 éves Alois Kober a bajorországi Kötzben megalapította vállalkozását, egy lakatos üzemet. A fiatalember javításokkal foglalkozott és elkezdte előállítani a lovaskocsik fékszerkezeteit....