Felkészülés téli autózásra

Nem elég, ha az autós felkészül az őszi-téli idényre, a vegyes csapadékokra, ködre, a fényszóróval történő közlekedésre, a nagyobb követési távolság betartására, óvatos kanyarodásra és csökkentett tempójú haladásra, a járművét is fel kell készítenie. Ehhez jó, ha végig követi az itt felsoroltakat, akár egy nyugodt hétvégi délutánon a kocsiban ülve. Tehát: rendben van-e a motorolaj, a hűtőfolyadék, az ablakmosó-folyadék, a fék-hidraulika, váltó, szervo-folyadék, az akkumulátor, az ablaktörlő, az izzók, a világításkapcsolók, a szellőző légjáratok, a zárak, a kézifék, a gumitömítések, a téli gumik, a hólánc, lapát, az elakadásjelző stb.

Készítsen még a kocsiba rossz pokrócokat és lábtörlőket (sárban-hóban a kocsi mellé térdeléshez), zseblámpát, vontatókötelet, indítókábelt is. Nem árt ócska, de meleg tartalék ruházat, gumicsizma sem.
Különösen fontos a hűtőfolyadék fagyállósága, hiszen ha az nem elég hatásos, szétfagyhat a motor. A hűtőfolyadékhoz fagyállónak adagolt, korróziót is gátló etilén-glikol csípős, édeskés és mérgező. Ha fogy, úgy nyáron is csak desztillált vízzel pótolható. Korróziógátlásának megtartása érdekében időnként (1-2 évente) le kell cserélni. Szintje csak a motor lehűlése után ellenőrizhető, mert forrón a sapka levétele után kilövellve sérülést okozhat.
A tömény fagyálló túlhevítené, tönkretenné a motort, ezért desztillált, (ioncserélt) vízzel hígítják, amitől függ a fagyállósága is.
A fagyállóval kevert hűtőfolyadék hatásossága házilag is ellenőrizhető, ha abból 2-3 decilitert egy műanyag pohárban a fagyasztó, vagy mélyhűtő szekrénybe helyezünk. Ott aztán kiderül, valóban állja-e a fagyot.
Az ablakmosó folyadékot viszont nem érdemes hígítani. Ha valaki sajnálja a töményet enyhe fagyban használni, tartson egy flakon töményet, meg egy flakon higítottat is a gyenge fagyokra. A nem eléggé hatásos folyadékkal befecskendezett, addig csak piszkos ablakra rákenődik és odafagy a még nem oldott jég, és meggátolja a kilátást. A vastag jeget az üvegről előbb kaparóval, majd száraz ronggyal jó eltávolítani, majd kívülről ráspriccelt jégoldóval, ronggyal - nem csak a törlővel - eltüntetni. Ha hideg az üveg, a gyenge jégoldó még így is ráfagyhat.
A motorolajból is a télies viszonyokra alkalmassal kell feltölteni - lehetőleg a felső, "max" jelhez közelig - az autót. A motorolajokat sokféle minősítő-intézet igen sokféle módon, elsősorban a viszkozitás, súrlódáscsökkentés vonatkozásában jelöli. A legelterjedtebb a SAE (Society of Automotiv Engineers = az amerikai járműtechnikai mérnökök társasága) jelölés. Fontos tudni, hogy a kenőolajak esetében a W (Winter = tél) mindig téli alkalmasságra is utal. A különféle számokból a laikus nem sokat tud kikövetkeztetni. A mi éghajlatunkon egész éven át megfelel a SAE 5W-50-es, ami -30 és +40°C között is jól ken. A HD (High Duty = nagyteljesítményű) olajakat csak speciális motorok igénylik. Az olajos kannácskákon rajta van a SAE jelölés, táblázatunkban (2) a leghasználatosabb olajok hőtűrési adatai láthatók. A kocsik kezelési utasításában is megtalálhatók az ajánlott olajak.
A fékfolyadékokról az a mondás járja, hogy a karbantartás mostohagyermekei. Pedig nagy szerepük van a biztonságos téli autózásban. Mivel az erőt közvetítő hidraulikus rendszerben nagyon fontos, hogy a fékfolyadék ne forrjon fel (mert akkor benne buborékok keletkeznek, és a fék taposásakor nem a fékpofák nyomódnak a tárcsára, hanem ezek a buborékok nyomódnak kisebbre, hiszen a gázok már összenyomhatók), ezért magas forráspontú, alkohol alapú glikolokat, észtereket és adalékokat használunk.
Jó tudni, hogy az 1990 után gyártott kocsikba már korszerűbb, nem csak egy évig használható fékfolyadékok valók, amelyek persze drágábbak. A fékfolyadékokat viszont a DOT (Department of Trasport = az USA közlekedési minisztériuma) szabályai szerint minősítik. Jellemzőik itt következnek:
(A nedves forrpontot csak laboratóriumban mérik, 3.25% víz hozzákeverése után, amit esetleg levegőből venne fel a fékfolyadék.)
A vizsgáló intézetek adatai szerint az autók 2/3-a túlhasznált fékfolyadékkal közlekedik, ami különösen az őszi-téli időszakban növeli a fékutat, s vele a baleset lehetőségét.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: tél, gépkocsi

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Fonatos kerítések telepítése képekben

A fonatos kerítés az egyik legrégebbi kerítés típus melyet körülbelül 100 évre visszamenően is már alkalmaztak.


Téli csúszásmentesítés

Az nem kétséges, hogy idén is számíthatunk kisebb nagyobb havazásra, erre pedig ajánlatos előre felkészülni. A havas réteg eltakarítása a háztulajdonosok és a közterületet kezelők feladata. A...