Vespa P 200E

Gumikerekes darázs

Manapság már éppen úgy megszoktuk útjainkon a robogókat, mint a nagy motorkerékpárokat és a jó autókat. A fürge kis darazsak térhódítása érthető, hiszen keveset fogyasztanak, és ez az egyre emelkedő benzinárak mellett igen vonzó, mint ahogyan az is hogy karbantartásuk nagyon egyszerű. Sebességük egyáltalán nem lebecsülendő, a jobbaké meghaladja a 100 km/órát is, ami az 50-120 cm3-es motoroktól igen szép teljesítmény. Ráadásul "őseik" is nevesek voltak, gondoljunk csak pl. a '60-as években nagyon sikeres olasz Vespa (darázs) mopedekre. A P 200-as modell rendkívül közkedvelt volt a maga idejében, és még ma is az, sőt makettként is sármos kis fickónak mondható. Láttán ugyan sokan elhúzzák a szájukat, de nincs igazuk.

Az IMAI darazsa éppen olyan szerény jószág, mint a Vespák voltak a maguk idejében. Kevés, 73 alkatrészből áll a kit, viszont igen baráti az ára, és még az igazán kezdő modellépítőknek sem gond az összeállítása. A "menők" pedig a könnyű feladat közben még tuningolási tudásukat is megcsillogtathatják a csöpp, 1:12-esnek mondott ám valójában 1:10-es léptékű robogó elkészítése során. Egyszóval minden "motorosnak" kellemes időtöltést ígér a kis Vespa megépítése, amelyhez az alábbiakban néhány tanáccsal is szolgálok.
Az egyszerű modellen természetesen minden kerék rugózás nélküli, ám ez hátul könnyen megváltoztatható. A motorblokk és a lengőkar egybeöntött darabján ugyanis megvan a tengelyfurat, és a csap helyét a hátsó burkolati vázelemeken a blokk felillesztése után könnyű kifúrni. A blokk két hátsó helyezőcsapja közül a jobb oldalit vágjuk le, a másik csap burkolaton levő helyezőfuratát pedig a nyereg felé haladva reszeljük íveltre 5-6 mm hosszan. A blokk és egyben a hátsókerék rugózását egy 0,5 mm-es acélhuzal teszi valóságossá. A rugóhuzalt a blokkdarab hátsó oldala felől fúrt lyukba ragasztva rögzítsük. A huzal végét ehhez hajlítsuk meg derékszögben. A feszítőrugót a külső oldalra kell kivezetni, ezért a lengőkart közvetlenül a blokk végénél fúrjuk át. A feszítőrugót előbb e lyukon dugjuk át, majd lehajlított végét pillanatragasztóval rögzítsük a hátsó furatba. Ezt még a kevésbé rutinos makettezők is megoldhatják, és ennek eredményeként működő rugózású lesz majd a robogójuk.
A hátsó burkolati elemeket csak ezt követően ragasszuk össze, és a külső összeeresztési helyeket finom csiszolással tüntessük el. Illesszük helyére a blokkalkatrészt, a feszítőrugó szárát a kerékdob belsejébe helyezve feszítsük elő, és nyomjuk helyére a 2´25 mm-es tengelycsapot. Ellenőrizzük az alkatrész rugózását, és ha akad, szüntessük meg az okát. A már jól rugózó hátsóhidat a tengelycsap kihúzása után emeljük ki a helyéről, és folytassuk a robogó összeállítását.
Természetesen a menők valódi teleszkópot is készíthetnek, sőt a kormányzott kerék felfüggesztését is az eredetihez hasonlóan - a modell kormányrúdját és felfüggesztését alapul véve - fémhuzalból, lemezből kialakított lengőtaggal cserélhetik ki. A rugózást itt is kis teleszkóp biztosítja. Ez már fogós feladat, csak tapasztalt modellezők fogjanak hozzá. Az útmutatóul mellékelt rajzhoz ajánlatos lapunk régebbi (EM 98/12, 99/2) cikkeit is áttanulmányozni. Aki pedig tovább akarja tuningolni a kis Vespát, az a világítását, felvillantható féklámpáját is megoldhatja. Ehhez 1,5 V-os szubminiatür izzólámpák és mikrokapcsolók szükségesek, amelyeket a lámpafejbe és a padlólemezbe kell beragasztani. "Akkuként" a nyereg alá rejtett, távirányítókba való 1,5 V-os elem használható. A nyerget is érdemes bőrrel bevonni. Ez már csak hab a tortán, de nagyon is odaillő.
Az ilyen átalakítások persze igencsak meghosszabbítják az építési időt, ám ez az igazi modellezés, és ilyesmivel igazából egy olyan olcsó, s nem túl bonyolult maketteken célszerű próbálkozni, mint pl. az Imai gyártmányú Vespák, Super Vespák amelyek egyszerűségük ellenére is illúziókeltően valóságosak, és még teret is adnak az ilyen machinációkhoz.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: modell, modellezés

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-1818/Gumikerekes_darazs