Gyertyamustra

gyertya_01.jpg (8075 bytes)  

 

Zavarszűrés
5 kiloOhm

Hőérték, 6-os

Kúpos tömítés. Lapos tömítőgyűrű
lapos üléken


M14x1 25-ös menet

Hosszú, 25,4 mm-es (1'') menet

Platinabevonatú középelektróda

Szikraköz 1,3 mm
Platinabevonatú testelektróda

A kellemes kora őszi kirándulást, izzasztó kínlódássá, késedelmet és szégyent előidéző plusz javítgatássá teheti, egyetlen gyújtógyertya meghibásodása is. A hibát rendszerint induláskor, esetleg szűk hegyi szerpentinen kapaszkodáskor veszi észre az autós, mert az autók motorja már egy gyertya kiesése esetén is ráz, durrog, vagy el sem indul. De ha "csak" éppen munkába igyekszünk, vagy a gyerekért rohanunk az oviba, a baj, s a bosszúság nem kisebb.

Tudjuk, hogy ma már 50-100 000 kilométeres autózást is kibíró gyetyákat szerelnek a modern kocsikba, de sokan járnak még régiebbekkel is. S ha tudjuk azt is, hogy Soprontól Békéscsabáig utazva a kocsi egy gyertyája egymilliószor ad szikrát, s hogy ma szédítő iramú elektronizálás mellett már csak a gyújtógyertya működik úgy, mint a XIX. században, megérdemli a gondoskodást.

A karbantartáshoz, cseréhez alapvetően fontos tudni a gyertya jellemzőit, mert azok "közlik" azt is, hogy egyáltalán használható-e a kocsink motorjába. Példaként egy nálunk kevésbé használatos BERU gyertyán mutatjuk be annak jellemzőit.
A kereskedelmi kódja BERU 14 Kr-6 ZPPV, röviden Z97, aminek alapján a szerviz, vagy a kereskedő meg tudja mondani az összes jellemzőit, s hogy az adott motorban alkalmazható-e. Egy hosszú menet a röviddel működő motorban szétverheti a dugattyúkat! A gépkocsihoz megfelelő gyertyát a szakboltokban - a pontos típus és gyártási idő megadásával - egyértelműen meghatározzák a gyertyagyártók katalógusaiból.
Nagyon fontos a szikraköz. A közép- és a testelektróda között a szikraköz egyenes, vagy oldalazó kiképzésű is lehet. A közt megfelelő vastagságú hézagmérő-lemezzel lehet mérni, és a testelektróda óvatos ütögetésével, vagy szétfeszegetésével beállítani.
A gyertyát nem szabad beolajozni és meleg motorra csavarva túlságosan meghúzni. Ajánlatos viszont a gyár által megszabott kilométer megtétele után kicserélni, s abból legalább két tartalék darabot is tartani.

A gyertya "jelenti"

gyertya_03a.jpg (2773 bytes)

A. Hamvasra színeződött tiszta gyertya azt jelenti, hogy a gyújtás, a keverék összetétel és olajfogyasztás a négyütemű motorban megfelelő

 gyertya_03b.jpg (3078 bytes)

B. Ha az elektródákra fekete korom rakódott le, felületük bársonyos, helytelen a keverékképzés

gyertya_03c.jpg (3210 bytes)

C. Ha fekete lerakódás olajos filmet alkot, jelzi, hogy a hengerekdugattyúk megkoptak, olajat fogyaszt a motor (amit a kékes kipufogófüst is jelez)

gyertya_03d.jpg (3232 bytes)

D. A nem megfelelő kenőolajat, vagy a különféle adalékot szokatlan összetételű lerakódás mutatja

gyertya_03e.jpg (2965 bytes)

E. A sárgásbarna, vagy zöldes elszíneződés helytelen keverékképzésre, vagy a gyertya elhasználtságára utal

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: gyertya, gépkocsi

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-1877/Gyertyamustra