Pihenés, ringató kényelemben

Városi ember, ha hétvégén kiszabadul végre a telekre, eleinte jól esik az éppen aktuális kerti munka. Ám ha túl fáradtak vagyunk, inkább előkerítjük kedvenc kerti székünket, és kényelmes öblében elhelyezkedve fújjuk ki az elmúlt napok feszültségét, fáradtságát. Azt meg bizonyára mindenki értékelné, ha eközben valaki még lágyan el is ringatná. Ez persze nem vágyálom, csakhogy akkor nem kerti széket, hanem hintapadot kell pihenőhelyül választanunk. Már ha van ilyenünk. Mert szó se róla, kényelmesek, de inkább csak a kertbe valók, és elég súlyosak is. Az alább bemutatott változat azonban a kényelmességén túl a belső helyiségekben is használható, hiszen anyaga pácolt, lakkozott fa, ráadásul ez a hintapad saját kezűleg is elkészíthető.

A mintadarab borovi fenyőből készült, de bármilyen más, sűrű erezetű, göcsmentes fenyőfa is megfelel a saját másolatunk elkészítéséhez. A különféle alkatrészekhez szükséges anyagméretek eléggé változatosak, ám ha bárki is szűkíteni szeretné a választékukat, akkor a méreteiket - főként a vastagságok tekintetében - felfelé kerekítve tegye ezt. A szükséges anyagokat könnyítésül jegyzékbe foglalva adjuk meg. Rajzunkon ezért csak a különféle csapfészkek méretét, helyét és néhány csavaros kötés kialakítását illusztráljuk.

A hintapad állványa

Mint az képünkön is látható, a hintapad egy talpas állványból és láncra függesztett ülésből áll. Először az egyszerűbb állványt készítsük el. A két oldalsó talpelemet két-két azonos alkatrész és az azokat egységbe fogó oszlopok alkotják. Ezek a négy talpba egymásba eresztetten csatlakoznak. A talpakba előbb az oszlopok fészkét véssük be. Lapjukra fektetve, egymáshoz szorítva illesztőfűrésszel vágjuk be a fészkek mélységét, a felesleges anyagot pedig véssük ki. A darabok végeit lapos szögben fűrészeljük ferdére. Ezt a négy darabot összefogva könnyen elvégezhetjük, majd csiszolással teljesen egyformára munkálhatjuk mindegyiket. A négy oszlopot is hasonló módon, összefogva alakítsuk ki. Végeik aljazását, továbbá éleiken az összekötő hevederek fészkét befűrészelve határoljuk be, majd vésővel távolítsuk el a felesleges anyagrészeket. Az egymásba eresztett alkatrészek szorosan illeszkedjenek, felületük egy szintbe kerüljön. Az oldalsó talpelemet ragasztva állítsuk össze, és 10 mm-es átmenő facsapok beragasztásával erősítsük meg. A felül levő talpidomok végeit fúrjuk ki, és az M6-os szemescsavarok anyái számára készítsünk mély süllyesztéket. A csavarokat fogassuk a helyükre, majd a talpak tetejére csavarozzuk fel a 100 mm széles takaródeszkát. Ezekbe egyébként pohártartó süllyesztékeket is marhatunk, de ezek maximum 8 mm mélyek legyenek. A takaródeszkák sarkait kerekítsük le, a darab felső élét pedig 45 fokban, 5-7 mm szélességben gyaluval munkáljuk ferdére. A két oldalsó üléstartó támját végül négy hosszú gyalult deszkával fogjuk össze. Külső oldaluk hosszanti éleit gyaluljuk ferdére, majd a darabokat a fészkükbe ragasztva, két-két facsavarral megerősítve rögzítsünk a helyükre. A hintapad állványa ezzel készen van, felületeit UV-álló fakonzerváló, vagy méhviasztartalmú bevonattal kenjük be, hogy erre később már ne legyen gondunk.

Váz a padnak is kell

Anyagát vaskos staflikból leszabott darabokból alakítsuk ki, amelyeket főként csavaros kötésekkel és ragasztva állítsunk össze. Itt is van néhány azonos alkatrészünk, amelyeket összefogva vághatunk ki a legkönnyebben. Ezek pedig az ülés és a háttámla tartói, továbbá a két karfa.
Először az üléstámokat, majd a háttámla tartókat, ezt követően pedig a két karfa lapot készítsük el. Az üléstámokat akár 30x50 mm-es lécekből is leszabhatjuk, ha 25x30-as lécekből levágott lapos, ék alakú darabokat ragasztunk a már méretre szabott darabok élére. E darabokat két-két átmenő köldökcsappal is erősítsük meg. A hossztartók fészkeit azonban majd az összefogott darabokon, és akkor is befűrészelve alakítsuk ki. A háttámla tartólécei egyenesek, de felső végük felé lágy ívben elkeskenyülők is lehetnek. Ha már az összes támlécet és elemet méretre munkáltuk, és a szükséges helyező fészkeket is kialakítottuk, akkor az ülés és a háttámla tartóléceiből állítsuk össze az üléstámokat. A háttámla támok 99 fokos szögben álljanak az üléstámok síkjára. Ezt úgy a legegyszerűbb beállítanunk, hogy kartonból 81 fokos csúcsszögű darabot vágunk ki. A sablont illesszük az üléstám mögé, és segítségével állítsuk be a háttámla lécének dőlését. Az összefogott léceket két átmenő facsappal biztosítsuk elmozdulás ellen, majd a darabokat ragasszuk is össze. A másik két üléstámot már a kész darab alapján erősítsük össze, de arra ügyelve, hogy két támon a háttámla lécek belülre, a harmadikon pedig kívülre kerüljenek. A támoknak egyébként teljesen azonos alakúaknak kell lenniük. A szükséges, apróbb igazításokat az összefogott darabokon csiszolással végezzük el.
Ezt követően állítsuk össze az ülésvázat. Az üléstámok végein kialakított fészkekbe csavaros szorítókkal rögzítsük a két hossztartó lécet, majd készítsük el az összefogó kapupánt csavarokhoz szükséges átmenő furatokat és azok süllyesztékeit. Vigyázzunk, a szélső támok a hossztartók végétől 130 mm-re legyenek, a középső támnak pedig a hátsó, összeeresztési síkja kerüljön középre!
A két szélső tám mellé kell felerősítenünk a karfák elülső tartólécét, amelyeket ragasztva, két-két facsavarral megerősítve fogassunk a hossztartó és az üléstám alkotta sarkokba. A két tartóléc belső oldalára két-két facsavarral megerősítve ragasszunk fel egy-egy kis lecsapott sarkú fatömböt, ugyanebben a magasságban a szélső háttámla-támokra is ragasszunk fel egy-egy kis fatömböt. A karfákat előbb kapupántcsavarokkal fogassuk fel a háttámla szélső támjaira, majd ragasztva, egy-egy 8-as facsavarral megerősítve rögzítsük a támlécek tetejére. A hossztartók végére szereljük fel az anyás szemescsavarokat, majd az egész vázat, és a méretre szabott, egyik oldaluk felől lecsapott élű ülésléceket többször kenjük be fakonzerváló anyaggal, vagy faviasszal.

Befejező munkák

Amint a konzerváló bevonóréteg megszáradt, hozzáfoghatunk a hintapad befejező munkáinak az elvégzéséhez. Előbb az ülésléceket szegezzük fel a vázra. A lécek között 12-13 mm-es közöket hagyjunk, és az első lécet a hátsó rész felől szegezzük, illetve csavarozzuk fel. Galvánbevonatú kötőelemeket használjunk, és ezek fejei kissé a léc felülete alá kerüljenek. A csavarok 25-35 mm hosszúak legyenek, és előfúrt, kisüllyesztett lyukakba hajtsuk be valamennyit. Ha szeget használunk a lécek rögzítéséhez, akkor ezek bognárfejűek legyenek, és mindegyiket kissé ferdén üssük a faanyagba. A lécek lerögzítési helyeire két-két kötőelem szükséges, és a léceket ragasztóval is rögzítsük a támlécek élére. A támok ferde szögben levágott részére mindenképpen egy lécet erősítsünk, alája pedig az utolsó üléslécet úgy szereljük fel, hogy az teljes hosszában fedje le a hossztartó felső élét is.
A háttámla első lécét a támok ferdére fűrészelt részére, mögéje pedig a leghátsó lécet erősítsük fel. A további nyolc lécet 20 mm-es közöket hagyva rögzítsük a támok élére. Az egyenletes közöket egy kis darab hézagoló léc segítségével a legkönnyebb betartani. Amint az utolsó lécet is a helyére fogattuk, már csak a négy tartólánccal kell padunk ülését az állványára függesztenünk, hogy beleülve kipihenjük e nagy munka fáradalmait. E célra csak hegesztett szemű, erős láncot használjunk, mégpedig azonos hosszúságúra szabottakat. Az ülést helyezzük az állványra, a láncokat pedig akasszuk a felső szemescsavarokra. Az ülést emeljük meg, akasszuk a lelógó láncok utolsó szemére, majd próbáljuk ki, kellemes ülés esik-e benne. Nem árt, ha a vízszintesnél egy kicsivel magasabbra kerül az ülés első része. Ülés közben azonban ezzel a paddal nem lehet igazából hintázni, ez bizony csak szelíd ringatózásra való pihenőpad, amelynek ülése azonban még ringatózás közben is megfelelő kényelmet biztosít. Ha pedig az ülést keménynek találnánk, 5 cm vastag, textilhuzatú habszivacs párnákkal bármikor "megpuhíthatjuk".

ANYAGJEGYZÉK      
Jel Megnevezés Méret (mm) Db
A talp 50x65x600 4
B oszlop 50x80x686 4
C takarólap 20x100x686 2
D üléstám 30x75x585 3
E háttámla tartó 30x50x330 3
F karfatám 30x50x278 2
G karfa 20x100x610 2
H ülésléc 15-20x40x1220 20
I hossztartó 40x50x1475 2
J lánc (szem) 20-30 mm 285
K szemescsavar M6x60 4
L kapupántcsavar M8x90 6

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: hintapad, hinta

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Gumiabroncs újraértelmezve…

A sokadik téli-nyári gumicserénél egyszer csak mindenki szembesül azzal, hogy a szerelő nekiszegezi a mondatot: ezt a következő szezonban már nem kellene újra feltenni. Vagy mert kopott, vagy...


Raklapok a kertben

A raklapokból saját kezűleg készített bútorok és egyéb használati tárgyak változatlanul nagyon kedveltek. Ám az is igaz, hogy nem árt az építésük előtt a feladatot alaposan átgondolni, mert...