Ablaktörlő csere

Aki autót vezet, az tudja hogy az ablaktörlő csak esős időben fontos, de akkor nagyon. Azt pedig, hogy mennyire hatásos a lapátok gumibetétje, azt nem esőben, inkább az autó lemosásakor ajánlatos ellenőriznünk, és erről nem ajánlatos megfeledkeznünk. A téli időszak végén a törlőlapátok már kevésbé hatásosak, mert a szélvédőre verődő szennyet menet közben gyakorta kellett lemosnunk, a gumilap éle alá kerülő homokszemcsék, no meg az üvegre fagyott csapadék a lehúzóéleket gyorsan elkoptatják. Ilyenkor a lapátok csak egy részét távolítják el a szélvédőre rakódó kosznak, és gátolják a volán mögött ülő tisztánlátását, ami ugye vezetés közben elengedhetetlen. Az ablaktörlőket ilyenkor kell gyorsan lecserélni.

Nem nagy ügy, mondhatná bárki, pár perces munka az egész. No igen, feltéve, ha tudjuk a módját. Mert mióta a gépkocsi valóban munkaeszközzé vált, mintha már nem pátyolgatnánk olyan féltő szeretettel, és nem is ismerjük úgy, mint régen. Tanácsaink, fogásaink alapján azonban bátran nekifoghatunk, és gyorsan túl is lehetünk az ablaktörlő lapátok, vagy csak azok gumijának a cseréjén.
8Az ablaktörlő lapátok igencsak sokfélék, de szerencsére csak méretük nagyon változó, a karra rögzítésük azonban általában csak kétféle, a kar U-alakúan visszahajlított, vagy egyenes végére felhúzható műanyag csuklósaru segítségével csatlakoztathatók (1, 9). Mégpedig felülről, ritkábban alulról, vagy oldalról benyúló karvéggel, vagy betéttel kiegészítve. Ha teljesen ki akarjuk cserélni a lapátokat, akkor az új lapátok csomagolásának hátoldalán levő táblázatból könnyen kideríthetjük, hogy az adott lapát-pár milyen típusú gépkocsikhoz megfelelő. A hosszát azonban még ilyenkor is ajánlatos tudnunk, és ezt rugós mércével ellenőrizzük is. Ezt különösen a régi típusú autókhoz vásárolandó lapátoknál ajánlatos megtennünk. Ilyenkor azt is alaposan vizsgáljuk meg, hogy milyen az ablaktörlőkar végének a kiképzése, és hogy a csomagban van-e csuklóbetét-garnitúra. Ugyanis a régi betétek idővel törékennyé válnak, és megeshet, hogy a régi, a lapát lehúzásakor majd elreped, letörik. Az új lapátokra (A) ezt követően pattintsuk fel a megfelelő csuklóbetéteket (D), majd erősítsük fel a karok végére (2, 3). Esetenként ez nem megy könnyen, ezért előbb csak az egyiket szereljük le, majd a másik régi lapát alapján erősítsük fel a kar végére.
Ha a lapát leszerelése a csuklóbetét megszorulása miatt nehéz, akkor jobb, ha az egész kart leszereljük a tengelyéről, és csak ezt követően igyekezzünk a kar végéről "letessékelni" a régi betétet a lapáttal együtt, vagy előbb ezt, s utána következhet a megszorult betét.
9Az ablaktörlő karokat rovátkolt tengelycsapra egy anya szorítja fel, amit viszont többnyire egy felhajtható zárósapka véd (4). Először tehát ezt a sapkát hajtsuk fel, az anyára szórjunk csavaroldó spray-t (5), majd kis idő eltelte után óvatosan lazítsuk meg, majd hajtsuk le a kart rögzítő anyát. (F). Ezután mozgatás közben fokozatosan leemelhetjük az ablaktörlő kart. A nagyon szoros csuklóbetétet is hasznos a lefeszegetése előtt csavarlazítóval "megdolgozni", mert így sokkal könnyebben lehúzhatók, mint szárazon. Az új és megfelelő csuklóbetétet most már könnyen a karra erősíthetjük, és az új lapát keresztcsapjára pattintva a komplett ablaktörlő kart már vissza is szerelhetjük a tengelyére. Arra azonban ügyeljünk, hogy a lapátot ugyanabba a helyzetbe állítva szereljük vissza, mint eredetileg volt, különben alul nem fog vízszintesre állni, oldalt meg esetleg beleütközhet a szélvédő gumikeretébe. Mintaként a másik, még ki nem cserélt kar helyzetét vegyük alapul. Ilyenkor azt sem árt ellenőrizni, hogy a tengely (J) és a hüvely nem lazult-e ki. Megszilárdításukhoz elég a felfogó anyát meghúznunk egy villáskulcscsal (6). Most már kipróbálhatjuk az új lapátot, de előtte ne felejtsünk el a szélvédőmosóval alaposan benedvesíteni az üveget. Az új lapát működése akkor megfelelő, ha a szélvédőt csík és kihagyásmentesen tisztára törli. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha a gumibetét nem szorul a csuklótámok tartószélei közé, a gumi pedig elég erővel nyomódik az üveg teljes felületére. Ezt foltos törlés esetén mindenképpen ellenőrizzük, és ha kell, a befogószárak széthúzásával segítsük elő a gumibetét mozgását és tökéletes felületre fekvését. Az új, korszerű lapátok esetén azonban erre csak ritkán van szükség, ugyanis ezeknél már nem acéllemezes szélbetéteket alkalmaznak, hanem a gumiidom teljes hosszában egy hajlékony műanyagidomba van befűzve, így a lehúzógumi akadálytalanul mozoghat a műanyagsín hornyában (7). Nem árt azonban a kenéséről WD-40 tisztító spray-vel gondoskodnunk. Ez a szer tisztítja és keni is az anyagok felületét, továbbá a szennyeződések makacs lerakódását is megakadályozza, ami különösen a horonyban mozgó gumibetétnél nagyon előnyös.
10Az ablaktörlő lapátjait azonban csak akkor érdemes újra cserélni, ha az acéllemezből sajtolt gumitartó kengyelek erősen kopottak, kulisszái deformáltak, vagy a tartóelem központi csapja már nagyon kopott. A gumitartó kengyelek deformálódása általában a lehúzógumi helytelen cseréjekor szokott bekövetkezni. Ha még a csuklótagos lapát jó állapotban van, és a középső felfogó csapja is ép, akkor felesleges az egész lapát kicserélése, hiszen csak a lehúzógumi éle kopott, vagy valamelyik végéről hasadt le néhány centis rész. Gumit külön is lehet vásárolni, és a cseréje sem sokkal bonyolultabb, mint a lapátoké, csak most a karokról lehúzott lapátból a gumit kell kiemelnünk. Ráadásul ez sokkal kevesebbe kerül a teljes törlőlapát cserénél, a megtakarítás mintegy 500 Ft is lehet.
A gumicserét úgy végezzük el, hogy a lapát lehúzógumiját élével fordítsuk domborúan meghajlítva felfelé, majd egyik végéből húzzuk ki a betét végét. A gumit ezt követően már könnyen kihúzhatjuk a csuklóstagok körmös kulisszái közül. A régebbi ablaktörlőkön a lehúzógumik tartását két oldalról behelyezett vékony acéllemez betétek növelik. Az ilyen gumikat az alsó megvezető kulissza peremei közül - a gumi beszappanozása után - erősen meghúzva távolíthatjuk el. Az acélbetéteket szedjük ki, ezeket majd az új gumik legfelsőbb hornyába kell visszahelyeznünk (8). Előbb azonban az új gumit vágjuk pontosan méretre, mégpedig a régi lehúzógumival azonos hosszúságúra. A leszabott gumiidom legfelső hornyába illesszük be két oldalról az acél merevítőcsíkokat, mégpedig úgy, hogy a kikönnyített részük befelé nézzen. Megjegyezzük, hogy nem mindegyik lapát gumibetétjében van ilyen, a régebbi fémszalagok teljesen simák is lehetnek.
Fontos, hogy a lemezek ne legyenek deformáltak, ezeket behelyezésük előtt kézzel egyengessük ki. A görbe lemezcsíkok ugyanis a gumit is deformálják, és biztos, hogy az ilyen gumi foltosra törli majd a szélvédőt. A lemezcsíkokkal ellátott gumit középről kiindulva csúsztassuk a befogókuliszszák közé (10), az utolsónál pedig megintcsak beszappanozva nyomjuk az eredetivel azonos pozícióba (9), hogy a gumibetét mozgását ne akadályozza, de a kicsúszását meggátolja. A lapátot ezt követően viszszapattinthatjuk az ablaktörlő karra, és a szélvédő benedvesítése után ellenőrizzük, hogy az új gumi kifogástalanul töröl-e.
Ha nem így lenne, akkor előbb a csuklópontokban ellenőrizzük a karok akadálytalan és könnyű mozgását. Ha a karok könnyen mozognak, akkor a kar lefeszítő rugóját és a tengely melletti csuklót is kenjük meg kenő- és tisztítószerrel, és ha ez sem segít, csak akkor próbáljuk meg a gumi lemezbetéteinek óvatos deformálásával elősegíteni a gumi élének teljes felületi felfekvését, ami a kellő ablaktörlés alapfeltétele. Azt azonban soha ne feledjük, hogy e kis szerkezeti egységen sok a mozgó alkatrész, kopásuk miatt könnyen befeszülnek. Ez a gumira ható leszorító erő csökkenését okozza, ami rossz felületkövetést és foltos tisztítást eredményez.
Végezetül még néhány szót a korszerű, műanyagsínbe húzott gumibetétekről. Ezek nagyon könnyen cserélhetők. Nem kell a merevítő acéllemezekkel bíbelődnünk, és a gumibetétet a befogóidom hornyának a végébe levő kis kiemelkedő dudor rögzíti. Elég tehát az ilyen gumibetétet csak méretre vágnunk, és egyszerűen a kihúzott, kopott gumi helyébe tolva rögzíthetjük. Vásárláskor azonban nagyon ügyeljünk arra, hogy megfelelő méretű gumit vegyünk, mert ennek a befogórésze sokkal keskenyebb a hagyományos lehúzó gumiénál. Az eredetit vigyük magunkkal mintaként, és azonnal ellenőrizzük is, hogy az új könnyen mozog-e a műanyag felfogósínben. Ha szorul, akkor ne vegyük meg, hanem keressünk helyette pontosan a horonyba valót, különben nem lesz megfelelő a gumi felületkövetése, és foltosan fog törölni. Márpedig az ilyen rendszerű ablaktörlőknek pont a jó felületkövetésük és a könnyű, gyors gumicsere az előnyük.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: ablaktörlő, gépkocsi

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Rovartetemek a gépkocsin

A jelenség tavasztól őszig a legáltalánosabb, de nyáron a legerősebb. Nevezetesen a gépkocsi szélvédőjére és a karosszéria elejére felkenődött bogártetemek. Önző módon mi most nem a bogarak...


Ablaktörlő lapátok

Az ablaktörlő lapátok használatuk során több ezer liter vizet, ködpárát, vagy az elől haladó jármű által felvert koszos vizét távolítják el a szélvédőről. Ez fontos feladat, ezért ha cserére van...