Régi hajópadlóra újat?

padlo_00.jpg (13868 bytes)Miért ne! Ha ragaszkodunk a rusztikus jellegű padlóburkolathoz, ám a régit már nem érdemes felújítanunk, mert repedezett a felülete, szélesek a deszkák közötti fugák. Ezek ugyanis a felcsiszolással nem tűnnek el. A falisztes tapaszolás is csak ideig-óráig javít a helyzeten, ha pedig a feltöltések kezdenek kiperegni, újból előtűnnek a feketés színű hasadékok, fugaközök. Egyszóval az ilyen padló csak alapnak felel meg, és ha vállaljuk azt, hogy az új padló szintje kb. 22 mm-rel magasabb lesz, bátran nekifoghatunk az új hajópadló lerakásának. Így mellőzhetjük a régi felszedésével járó piszkos munkát, a padló lerakását pedig magunk is elvégezhetjük, nem kell azt szakemberre bíznunk. E munkához távoli laptársunk, a Popular Mechanics nyomán adunk tanácsokat, ami azt is példázza, hogy az Egyesült Államokban is sokan kedvelik a hajópadlót, és ezt a munkát ott sem mindenki bízza szakemberre.

Első dolgunk az legyen, hogy a szegélyléceket felszedjük, a padlódeszkákat rögzítő szegeket pedig lyukasztóval mélyebbre ütjük (1). A lazák, vagy a lekopott fejűek helyébe nem árt ép és hosszabb szegeket a padlódeszkákon keresztül a párnafákba ütni. Sőt, az esetlegesen mozgó deszkákat újabb szegek beütésével erősítsük meg. Alapos porszívózás után a toldások vonalát jelöljük fel a falra (2), hogy az új deszkák fektetésekor ezek ne ide essenek. A régi padlót rögzítő szegek vonalát is jelöljük fel a falra, mert ezek a párnafák helyét is kijelölik, és nem árt az új deszkákat is e helyeken lerögzítenünk.
3-as ábraA régi fapadlóra fektessünk műanyag fóliát, amelyet elmozdulás ellen 10-20 cm-enként tűzőgéppel rögzítsünk az öreg padlóra (3). A szegezések vonalát ezen sem árt bejelölnünk, mert ez a párnafák helyét is kijelölik, és az új szegeket is e vonalon tudjuk beütni az alapként szolgáló régi padlóba. Ezt követően az ajtótokon jelöljük be az új padló szintemelkedését (4), a toktakaró deszkából pedig vágjuk le a padlódeszka beszabását megnehezítő részét (5). Ezt kövesse a deszkaszálak kiosztása. Ezek általában 4-6 m hosszúak, toldásukra többnyire csak anyagtakarékossági okokból van szükség. A toldások azonban ne a régiekkel essenek egy vonalba, hanem azoktól legalább 20 cm-re kerüljenek messzebb, valamelyik irányba, de a toldott deszkák végei minden második sávon egy vonalba kerüljenek. A tradicionális hajópadlók általában félkötésben, hajózva kialakítottak, de ezt az új padlónál nem feltétlenül kell követnünk, ha a deszkák elég hosszúak, és ezeket nem látható módon 50 cm-enként 6-os ábraszegezve rögzítjük a régire, 2,8x50-es bognárfejű szegekkel. Ez azonban jelentős anyagveszteséggel is járhat. Ha hangsúlyosabbá kívánjuk tenni a régies hatást, akkor a toldott deszkavégeket felülről 2,8x60-as szeggel rögzítsük le, a toldás nélkülieket pedig a régi szegezések vonalában a hornyukba ferdén beütött szegekkel rögzítsük a régi padlóra. A deszkavégeket toldáskor merőlegesen vágjuk le (6), a bütüket pedig csiszoljuk simára.
Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a falak mellett körben 1 cm-es tágulási hézagot kell hagynunk. Ezt legkönnyebben úgy biztosíthatjuk, hogy a kezdő deszkákat 10x30-as lécnek ütköztetve rögzítjük le. A már lefektetett deszka mellé ékkel szorosan behúzatva szegezzük le a következő padlódeszkát. Ezt most könnyen megtehetjük, mivel a régi padló felületére csak egy hosszabb lécet kell felcsavaroznunk, az új deszka helyére ütéséhez pedig ferdére gyalult élű deszka szükséges (7). Az utolsó deszka beerősítése többnyire csak beszabása után lehetséges, és a tágulási hézagot is vegyük figyelembe a levágandó rész bejelölésekor. 7-es ábraBeillesztése után a fal mellé ütött faékekkel húzassuk a helyére, majd a beszabott széléhez közel szegezzük le. Gondoljunk a küszöbnél adódó szintkülönbségre is, amit megfelelő méretű fém küszöbidom, vagy magasabb küszöb felcsavarozásával oldjuk meg.
Az új padlófelület simára csiszolása (8), majd alapos portalanítása után a felületkezelés következhet (9). Ehhez használhatunk viaszbevonatot, vagy vizes bázisú elasztikus parkettalakkot. A szegélyléceket azonban csak ezt követően, a faékek eltávolítása után erősítsük a falra. Ne a padlóra, mert az, ha kis mértékben is, de "dolgozik", ezzel viszont elkerülhetjük felületének deformálódását. Az szél-, azaz szegélylécek is fenyőfából kimartak legyenek, és ezeket még a felrakásuk előtt felületkezeljük. Szilárd vakolatra diszperziós ragasztóval, néhány hosszú bognárfejű szeggel megerősítve célszerű felfogatnunk, majd ezt követően már kedvtelve gusztálhatjuk munkánk eredményét, a helyiség új hajópadlóját.
8-as ábra9-es ábra

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: hajópadló, padló

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Blasius14 avatarja

Blasius14         Műanyag fólia

A cikkben említett műanyag fóliát hol érdemes beszerezni?

Uponor öntapadós padlófűtési rendszer

Magas fokú kényelem és költséghatékony szerelés, valamint kiszámítható és alacsony energiaköltség. Az Uponor már a szereléskor teljesíti ezeket az igényeket az öntapadós padlófűtési és hűtési...


Csempéhez illő fuga

Kül- és beltérben egyaránt folynak az építési ésfelújítási munkák. Ezek között talán a legnehezebb, de leglátványosabb a hidegburkolás; csempézés, járólap ragasztás. A végeredmény pedig akkor...