Vasaló gyorsszerviz

1-es képLehet a vasalónk akármilyen márkájú, a gyakori használat miatt egy idő múlva egyre kevésbé gőzöli át a vasalandó ruhát. Sőt ezen kívül más hibája is akadhat, nevezetesen, hogy a hálózati kábel textilbevonata kikopik, és kibújnak a vezeték szigetelt erei. Az egyik kellemetlen, a másik már veszélyes hiba, ám ezzel még felesleges a szervizbe futkosni, a hibák néhány perces munkával kijavíthatók, ha elég figyelmesen végezzük el.

Lássuk előbb a gőzölő hibájának a kijavítását. Vasalás során a talplyukak süllyesztékeibe parányi textilszálacskák, szöszök rakódnak le, és ezek előbb-utóbb nagyon leszűkítik a lyukak méretét. A gőzölés ezért nem kellően hatásos. Ha a lyukakat megtisztítjuk a lerakódásoktól, akkor vasalónkat újra teljes gőzzel használhatjuk. A makacsul befilcesedett szenynyeződést előbb a talp benedvesítésével lazítsuk fel, majd hegyes árral, tűvel tisztítsuk meg a lyukakat (1). A talplyukakat erősszálú, nedves körömkefével is átkefélhetjük, hogy a felázott szöszöket teljesen eltávolíthassuk a süllyesztékekből. A huzalkefe azonban e célra nem megfelelő, mert felsértheti a talp esetleges teflonrétegét. A megtisztított talpú vasalóba öntsünk tisztítószeres vizet (2), majd próbáljuk ki, kellően gőzöl-e a vasaló. Általában az ilyen tisztogatás elégséges, ám ha mégsem, akkor híg vízkőoldós oldattal tisztítsuk ki a víztartályt is, mert lehet, hogy ez okozza a bajt. A tartály tisztítását mindig egy alapos átmosással, majd próbavasalással fejezzük be, hogy az esetleges szennyeződéseket majd ne a tiszta ruhán észleljük.
3-as képA hálózati vezeték hibája komoly veszélyforrás, ezért ha a textilhuzat szálai itt-ott elszakadnak, és a szigetelt erek kibújnak a lyukon, azonnal cseréljük ki. Esetenként - ha a vasaló kivezető nyílása közelében észleljük a hibát - még új vezeték nélkül is javítható a csatlakozás. Ebben az esetben azonban mérlegeljük azt is, hogy legalább 15cm-rel lesz rövidebb a tápkábel, és így nem lesz-e túl rövid. Akár rövidebbre szabással, akár vezetékcserével orvosoljuk a bajt, azonos módon kell eljárnunk.
Először is szereljük le a vasaló elektromos bekötését takaró lapot, vagy burkolati részt (3). Ezt általában egy, vagy több csavar és néhány rejtett rögzítőnyelv tartja a helyén. Ez utóbbiakat nem ajánlatos letörnünk, tehát alaposan nézzük meg, hogy ezek hol is vannak. Vezeték cserénél készítsük elő a kábelvégeket a rögzítésre, a textilhuzat végét ajánlott hőre zsugorodó műanyagcsővel lefognunk, amivel megakadályozhatjuk a szálak felbomlását. A régi vezetékereit egymásután csavarjuk ki a sorozatkapocsból, majd az eredetivel azonosan kössük be az új vezeték meghatározott színű szálait. Ha a kábelt kurtítjuk meg, akkor közvetlenül a hibás rész előtt vágjuk le, majd az erek végét csupaszítsuk le, a szövetburkolat szálait pedig Palmatex-szel bekenve, szigetelőszalaggal, vagy hőre zsugorodó csővel biztosítsuk felbomlás ellen. A vezetékvégre húzható burkolati darabot, vagy gumi idomot se felejtsük el a kábelre húzni! A vezetékerek csatlakoztatását a levágott vezetékek színe alapján egymás után szorítsuk a sorozatkapocs megfelelő csatlakozási helyére. Így eltéveszthetetlenül végezhetjük el a kábel bekötését. Ezután már csak a kábelt biztosító lemezt kell a helyére csavaroznunk (5), majd a leszerelt burkolati elemeket is a helyükre szerelve (6) vasalónk újból üzembiztosan használható lesz.
4-es kép

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: vasaló, szerviz

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Szekrények belseje

A tükrös, tolóajtós – vagy bárhogyan nyíló ajtós – beépített szekrények népszerűségüket nemcsak szépségüknek, hanem praktikusságuknak is köszönhetik. A gardróbszekrények belső kiegészítőinek...


80 éves az AL-KO

1931-ben a 23 éves Alois Kober a bajorországi Kötzben megalapította vállalkozását, egy lakatos üzemet. A fiatalember javításokkal foglalkozott és elkezdte előállítani a lovaskocsik fékszerkezeteit....