Cél: az R/C-modellezés

Az első lépések

A modellboltok kirakatát nézegetve, vagy R/C bemutatók, versenyek alkalmával bizonyára sokunkban felmerült a gondolat, hogy magunk is szívesen elszórakoznánk ilyen mozgó "élő" modellekkel. Tény és való, hogy a legtöbb gyerek és felnőtt számára vonzóak a rádiótávvezérelt fürge kis járműmodellek, ám az is köztudott, hogy ez bizony nem olcsó hobbi. Ha mindent összeszámolunk, akkor ez tagadhatatlan. Viszont amint azt a szólásmondás is tartja, az "ördög nem olyan fekete, mint amilyennek látszik". Megfontolt, lépésről-lépésre megvalósított beruházásokkal ugyanis csökkenteni lehet a járulékos kiadásokat, s így sokak számára kellemes és izgalmas szórakozássá válhat a hobbi jellegű R/C modellezés. Ha pedig már megfogalmazódott a kérdést eleve eldöntő gondolat: "Igen, ez kell nekem", a "De hogyan fogjak hozzá?" kérdésre, s még számos más kétely eloszlatására e rovatunk cikkeiben kívánunk eligazítást adni a modellezés eme ága iránt érdeklődő olvasóink számára.

E tárgykör ugyanis elég sokrétű, a kezdőket mindig sok kétely bizonytalanítja el, számos tévhit ellen sincsenek kellően felvértezve. E cikkünkben olyan általános tudnivalókra, körülményekre hívjuk fel a figyelmet, amelyekkel már most érdemes szembesülnünk, hogy később majd ne szeghessék a kedvünket. Példának okáért ne tévesszük össze a hobbi és a verseny modelleket. Ez utóbbiakat csak nagyon kevesen engedhetik meg maguknak. A hobbi R/C modellek megfizethetők, de természetesen a teljesítményük is szerényebb.
Azt is már az elején célszerű tudomásul vennünk, hogy az autó-, hajó- és a repülő modellezés között minden tekintetben nagy a különbség. A szárazföldi- és vízi járművek ugyanis csak két dimenzióban mozognak. Távirányítóik és egyéb tartozékaik tekintetében nincs alapvető különbség közöttük, még a robbanómotoros változataik segédberendezései is hasonlóak. Irányításuk könnyen, önállóan elsajátítható, nem igényelnek komplikált irányító berendezést, és helyigényük sem jelentős, igen sok helyen használhatók.
A repülő eszközökkel már egy kicsit bonyolultabb a helyzet. Irányításukhoz komolyabb irányító berendezés szükséges, s mivel három dimenzióban mozognak, a repülőket vezetni is nehezebb, mint az autókat, hajókat. Hozzáértő segítő, vagy oktató nélkül szinte lehetetlen megtanulni egy repülőgép vezetését. Nagy merészség erre egyedül vállalkozni, hiszen a "légi katasztrófa" bármikor megtörténhet, s az anyagi következmények többnyire nagyon is zsebbe vágóak. Ez tehát az anyagiak tekintetében is "veszélyes üzem".
Külön érdemes szólni a helikopterek repítéséről. Ez lényegesen egyszerűbbnek tűnik, mint a merevszárnyú repülés, talán mert a helikopter képes a levegőben "állni", ám ehhez rengeteg felkészülés, gyakorlás szükséges, mégpedig szakavatott oktató közreműködésével, aki tapasztalatával képes támogatni bennünket a "pilótavizsga" megszerzéséig. S ez még nem elég, a helikopterek irányításához, vezetéséhez speciális távirányító is kell, s még a legegyszerűbb modell sem mondható olcsónak, sőt! Egyszóval erre csak az szánja el magát, aki anyagilag jól áll.
Más járulékos körülményre is fel kell készülnünk, nevezetesen, hogy a modellt magunknak kell összeállítani, megépíteni. A feladat nem nehéz ugyan, hiszen jól előkészített építődobozok sorakoznak a boltok polcain, de minden modell összeállítása pontos munkát igényel. A szerszámigény nem számottevő, könnyen beszerezhető, s a konyhaasztalon is lehet kiváló modellt összeállítani, ha nem kapkodjuk el a dolgunkat. Arra sem árt felkészülnünk, hogy a jelentős építési idővel szemben modellünkkel majd mennyi ideig "játszhatunk". Mivel hobbi célra többnyire elektromos hajtású modellek a közkedveltebbek, ezek üzemideje az akkumulátor teljesítményétől és a meghajtómotor "falánkságától" függ. A kis fogyasztású elektromotorral működő modellek 3/4-1 órán át is üzemképesek, csakhogy a sebességük igen szerény. Ha pedig a járművünk repeszt, azt csak 3-5 percig teheti. Ezt a rövid időt csak akkumulátorcserével növelhetjük. Hja, a sebességnek ára van, s aki lassan jár, az tovább ér. Az R/C modellek esetében erre mérget vehetünk.
Az R/C modellezéssel kapcsolatos általános tudnivalók körét most szűkítsük kissé. E hobbihoz kell egy modell, az irányításához pedig egy távvezérlő. Kezdetben ezek kiválasztása sem problémamentes. Sok esetben nem is oldható meg egyszerre a megvásárlásuk, ezért ilyenkor mindig a modellt válasszuk ki előbb. Ne vegyünk se túl drágát, se túl nagyot. A kellő gyakorlat megszerzéséhez a kezdőknek való, egyszerű modellek a legkifizetődőbbek. Ne döntsünk azonnal, vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk, s ne csak egy üzletben. Ne csak egy modellt, vagy annak a dobozán látható képeket, hanem magát az alkatrészeit is nézzünk meg alaposan. Tanulmányozzuk át alaposan az építési leírásaikat, s tájékozódjunk az építéséhez szükséges szerszámokat illetően is. Tudjuk meg azt is, hogy milyen tartozékokra lesz később szükségünk, illetve az összes tartozék állandóan kapható-e, vagy külön kell megrendelnünk. Ne döntsünk azonnal, inkább alaposan gondoljuk át, hogy valóban a megfelelőt választottuk-e?
A vásárlás előtt jobb néhány napot várni, mint egy elhamarkodott döntés miatt később bosszankodni. Nem szégyen gyakorló modellezők véleményét is kikérni, hiszen valamikor ők is így kezdték, s véleményüket érdemes is megfogadni. S nem csak a modell, hanem a távirányító kiválasztásában is.
A távirányítót ugyanis kissé más szempontok szerint kell kiválasztanunk. Ez csak részben tartozéka a modellnek, de más hasonló modellek irányításához is használható. Hosszútávú befektetés, s célszerű az elkövetkezendőkre tekintettel olyan típust választanunk, amely a várhatóan több funkció vezérlésére is alkalmas. Kétcsatornás távvezérlővel ugyanis csak előre-hátra és jobbra-balra tudjuk vezérelni a modellünket. Ez autó- és hajómodellek esetében elégséges is, viszont repülőmodellekhez nem, ezekhez már eleve négycsatornás távvezérlő szükséges. S ha egy mód van rá, számítógép-vezérlésű távirányítót szerezzünk be, amely pl. a repülőmodell berepítéshez szükséges beszabályozások alkalmával is jelentősen megkönnyítik a dolgunkat. Nem árt, ha a távvezérlőnk bővítésére is mód van, mert ezzel olcsón megoldható egy utólag beépített mozgatás, azaz funkció vezérlése is.
A távvezérlőknek lényeges jellemzőjük, hogy milyen frekvencián dolgoznak. Jó tudni, hogy a régebben alig használható 27 MHz-es adósáv újabban egyre használhatóbb, kezd "tisztulni", míg az eddig használt 40 MHz-es sávon egyre több a zavar, ami a modellek vezérlésében irányítási problémákat okozhat. Repülőgépek irányítására azonban csak a kizárólagosan kijelölt 35 MHz-es sáv használható. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy minden modell-távvezérlőhöz személyre szóló rádióengedélyt kell kérni a Hírközlési Felügyelet Rádiószolgálati osztályától (1051 Budapest, Ostrom u. 23-25., tel.: 375-7777).
A távirányítók adó és vevő egységből állnak, a modell mechanikus irányítását azonban a vevőegységre csatlakoztatott szervók végzik. Egy készlet legalább egy szervót tartalmaz, a szükséges többit többnyire külön kell megvásárolni. Ez azonban gyártmány és típusfüggő, mindenesetre jobb, ha erre a körülményre is felkészülünk. Továbbá arra is számítsunk, hogy a járművek fokozatos gyorsításához menetszabályozóra, az adóhoz, vevőhöz no, meg a modell meghajtásához különféle teljesítményű akkumulátorokra is szükségünk lesz. S nem árt ha a meghajtó akkukhoz gyorstöltőnk is van. A szükséges tartozékokkal együtt terjedelmes a lista, ám ezek csak egyszeri beruházást igényelnek, s jó ütemezéssel fokozatosan is beszerezhetők.
Előre tekintve azonnal felmerül az a kérdés is, hogy az esetleg megunt modelljeinket, vagy "kinőtt" távirányítónkat el tudjuk-e adni. Nos, a legtöbb modellüzletben erre is mód van, csak türelem kérdése, hogy vevőt találjunk használt modellszetjeinkre. A javítás is hasonló formában megoldott, bár jobb lenne egy szakosodott szerviz, ez viszont sajnos még nincs. Használt berendezéseket és modelleket is vásárolhatunk, de ehhez alapos átvizsgálás és kellő szakértelem szükséges. A rejtett hibák következményeit ugyanis nekünk kell vállalnunk, ez pedig megkeserítheti a szórakozásunkat.
Mint a fentiekből kiderült, az R/C modellezést nem könnyű elkezdeni, de aki képes túljutni a kezdeti nehézségeken, felfedezi a varázsát, e hobbival kellemesen szórakozva töltheti el a szabadidejét. Hétvégeken pedig élvezheti munkája gyümölcsét: a maga építette modell saját akaratától függő irányítását.
(Következő számunkban a távvezérelt autómodellek kiválasztásához, építéséhez adunk majd tanácsokat.)

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Verőczey Gábor

Címkék: modell, modellezés

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

3D nyomtatás

A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...


Modellek lakásdíszként

A modellépítőket, gyűjtőket egyéni érzelmi kapcsolat is köti a kedvenceikhez. És ezeket igyekeznek is láthatóvá tenni. Legnagyobb ellenségük a por, ami ellen elég nehéz védekezni, hogy közben...