Festőművészet a garázsban

A használat minden autó külsején meglátszik. Még a legelővigyázatosabb tulajdonos esetén is nyomot hagy az autó karosszériáján egy felpattanó kavics, a parkolóban az autónak guruló bevásárlókocsi, a meleg motorháztetőre felmászó házi kedvenc karma vagy a szomszéd még parkolni tanuló csemetéjének "munkássága". Cikkünk az apró fényezési sérülések kijavításáról ad áttekintést.

A javítás az autó lemosásával és a sérülés(ek) alapos szemrevételezésével induljon, mivel a javítás technológiája a sérülés súlyosságától függ. A járművek fényezése több rétegből áll; a gyárban a nyers fémre alapozóréteget, töltőanyagréteget, fedőszínt majd színtelen lakkot fújnak. A rétegszám típusonként eltérő lehet, ez a gyár fényezési technológiájától függ. A sérülés vizsgálatakor azt kell megállapítani, hány rétegig hatol a karcolás.
A lakkréteget jellemzően a zárak körüli kulcsnyomok a bokorkarcolások és a karomnyomok sértik. Ezeket a hajszálvékony sérüléseket legkönnyebben polírozó szerekkel tüntethetjük el. Ezen ápolószerek a lakk legfelső, sérült részének lecsiszolásával operálnak, ami kemény izommunkát vagy polírozógépet igényel. Utóbbival elővigyázatosan bánjunk, különben túlcsiszolás esetén a fényezés "beéghet". Egy másik autóról a fényezésre került festéknyomot is polírozó szerekkel tüntethetjük el. Fontos, hogy mindig az egész karosszériát vegyük kezelésbe, hogy a fényezés egységes legyen.
A polírozó anyagok újabb generációihoz finomszemcsés festékanyagot kevernek, így azok a felső réteg lecsiszolása helyett feltöltik a fényezés karcait. Ezen ápolóanyagoknál nagyon fontos a szer és a fényezés színazonossága! Természetesen ezeket is a kocsi teljes felületén alkalmazzuk. Hatásuk általában nem túl tartós, és egy esetleges újrafestés előtt gondoskodni kell eltávolításukról.
A fedőszínt és az alapozóréteget is felsértő kavics- és kulcsnyomokat még a rozsdásodás beindulása előtt kezeljük, mert az idő múlásával rohamosan nő a javítás munkaigénye. Az apróbb, gombostűfejnél is kisebb sérülések esetén elég a fedőfestéket pótolni; az alapozóréteg elhagyható. Első lépésben zsírtalanítsuk a felületet festékboltokban beszerezhető zsírmentesítővel (sima hígító nem jó, mert oldhatja fényezés egyes rétegeit).
Festéshez a modellboltokban kapható egész vékony ecsetet válasszunk. A körömlakkokhoz hasonló kiszerelésű javítóstiftek előnye, hogy ezekhez nem kell külön ecset. Nagyon fontos, hogy kitöltsük a fényezésben keletkezett folytonossági hiányt, mégse dudorodjon ki a festett rész a környezetéből. Ha egy hajszálvékony karcolást akarunk feltölteni, akkor festés után töröljük vissza a karcolás mellé jutott festéket. Ha festés után néhány nappal a javított rész feltűnően kiáll, akkor 700-as illetve 900-as vizes csiszolópapírral lehet szintbe hozni környezetével.
Ha a sérült részen már megindult a korrózió, akkor a javítást a rozsda eltávolításával kezdjük. Ezt nagyon lelkiismeretesen végezzük, különben a festék néhány hónapon belül hólyagosodni fog, és kárba vész a javítással töltött idő. A lemez állapota szerint használjunk drótkefét, csiszolópapírt vagy sarokcsiszolót. Előfordulhat, hogy a rozsdával folytatott harc végére a lemez teljesen átlyukad. Amennyiben ez a küszöbön, az alvázon vagy más teherviselő elemen történik, akkor a javítást bízzuk szakemberre.
A mechanikai rozsdaeltávolítás végeztével kenjük be Ferropasztittal a sérült részt. A szer először barnás feketére marja a felületet, majd alapos vizes öblítés után szürkés passzív réteget alakít ki. Hordjunk fel a gyári cinkvédelemhez hasonló bevonatot adó cink-sprayt vagy egy-két réteg alapozófestéket, ami nem csak a későbbi korróziótól véd, de ki is tölti a lemunkált anyagmennyiséget.
Ha a csiszolással mély nyomot hagytunk a lemezen, akkor gittel pótoljuk az eltávolított anyagot. Átlyukadt lemezhez jó tartást adó üvegszál gittet használjunk. A durvább üvegszál gitt réteg száradása után simítsuk el a felületet finom gittel. Törekedjünk minél kevesebb gitt használatára, és ne akarjunk egyből tökéletes felületet létrehozni, hisz a megszáradt gitt réteget még csiszolni is kell. A gitt száradását hajszárítóval vagy hőlégfúvóval gyorsíthatjuk.
Ha a lemez finom sima és az alakja is olyan, mint újkorában, akkor nincs más hátra, mint a festék felhordása. A tízforintosnál nagyobb felületek festéséhez, mindenképp sprayt használjunk. Ehhez fújás előtt takarjuk le (maszkoljuk) papírral az autó többi részét. Ne maszkoljuk körbe közvetlenül a festendő felületet, hagyjunk egy kis helyet a finom átfedéshez a régi és az új festék között. Kapható speciális maszkoló szalag, amely bizonyos mértékig maga alá engedi a festéket, így elmosódik a friss és a régi festés közti határ. A festést úgy érdemes végezni, hogy a festett felület széle egybeessen a kocsi valamilyen lemezhajlatával, ahol amúgy is megtörik a fény.
A sprayfújáshoz 20- 30cm-re tartsuk a flakont a lemeztől, és egyenletes, párhuzamos csuklómozdulatokkal végezve fújjunk. Ha túl lassú a mozdulat vagy túl kis távolságról fújunk, akkor a festék megfolyhat, ha túl messziről próbálkozunk, akkor nem fog szépen fedni. A kész felületet néhány napig hagyjuk száradni és másfél hétig ne mossuk le. Ennek leteltével 900-as vizes csiszolópapírral vagy polírpasztával tüntessük el a különbséget az új és a régi festés fénye között.
A horpadt karosszériaelemek javítása csak egyszerűbb esetekben végezhető egy gumikalapáccsal és némi ügyességgel házilag, ám a javítás kimenetele kétséges. Már léteznek behorpadt, de hibátlan fényezésű karosszériaelemeket nyom nélkül javítani tudó műhelyek.
A karosszérián végzett legapróbb javítások nagy ügyességet és alapos munkát igényelnek. Még a legügyesebb ezermester munkájának minősége is elmarad a profi fényezőműhelyek nívójától. Ennek ellenére egy kis gyakorlással és kitartással látványos javulást érhetünk el, az újrafényezés költségének töredékéért.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Hartwig András

Címkék: fényezés, gépkocsi

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Halogén, xenon vagy LED?

A ’90-es évek eleje óta a halogén fényszórót energiatakarékosabb és nagyobb fényerővel rendelkező fényforrások is helyettesíthetik. Az egyes megoldások előnyeit és hátrányait foglaljuk össze.


Mechanikus lopásgátlók gépkocsira

A gépkocsi legféltettebb kincseink közé sorolható, mégis évente elég soknak vész nyoma. Hiába akormányzár, a számos profi elektronikus lopásgátló- és riasztó szerkezet, a tolvajok rutinja...