Csak az esőtől védenek

Autóbeállók garázs helyett

A személygépkocsik gyarapodásával egy időben a garázsigények is megnőttek. A családi ház tulajdonosok előnyös helyzetben vannak, hiszen szerencsés esetben ha garázs nem is, de egy tetővel ellátott kocsi beálló kialakítható a kertben. Jobb híján sokan választják ezt a "félmegoldást", ami idéntől már csak bejelentéshez kötött, építési engedélyhez nem.
A kocsibeállót ajánlatos minimum 2,5-3x 5-6 m-es alapterületre tervezni, mert ez a hely elegendő egy középkategóriás jármű számára, de ezt természetesen a helyi adottságok nagyban befolyásolhatják. Általában az épület oldalához szokták utólag hozzáépíteni, vagy a telek egy nagyobb szabad területén, különálló építményként kerül felállításra. Az alábbi képeinken bemutatunk pár szép megoldást, és néhány jellegzetességére is felhívjuk a figyelmet.

E kocsi beálló kialakításánál viszonylag könnyű dolga volt a kivitelezőnek, hiszen az épület mellett volt bőven hely a masszív fa tartószerkezet felállításához. A szarufák az épület falára erősített gerendára csatlakoznak, és az oszlopokat felül összekötő gerendára ferde beeresztéssel kapcsolódnak. A szélső gerendát minden oszlopnál két-két csapkötésű könyökfa erősíti meg, alul pedig betonba ágyazott oszloptalp rögzíti fixen a talajhoz. A tetőt üregkamrás polikarbonát lapok borítják, a szélső szarufák élét felül bádoglemez fedés védi az esőtől, és a kb. 10 fokos lejtésű tetőről műanyag esőcsatorna vezeti el a csapadékvizet. Az oldalfalon hosszában ugyancsak lemezfedés gátolja a csapadékvíz lecsurgását a tartógerendákra. Erre a beázások elkerülése miatt fokozottan ügyelni kell.
Mivel a ház oldalfalához csatlakozó fa vázszerkezet viszonylag könnyen és olcsóbban kialakítható, ez talán a leggyakoribb megoldás. Természetesen a kivitelt illetően az ilyen kocsi beállóknak igen változatos a küllemük. A képünkön látható beálló tetejét műanyag tetőfedő hullámlemez borítja, ami ugyan nem engedi át a fényt, de lényegesen olcsóbb a polikarbonát lemezeknél. Az esőcsatorna - ami alapvetően fontos minden ilyen építménynél - horganyzott acéllemez, a faoszlopokat pedig a betonszegélybe ágyazott U-alakú oszloptalpak rögzítik szilárdan. Lambéria fedés foglalja keretbe a szarufákat, ám felületkezelése gyakori felújítást igényel, amiről nem ajánlatos elfeledkezni.
Elegáns, az adott épülethez jól illő megoldás az ívbe hajlított tetejű, polikarbonát lemezzel fedett kocsi beálló. Itt a tetőt tartó szerkezet zártszelvényű acélidomokból összehegesztett keret, ami alul az utat szegélyező betonszegély élére csavaroztak fel. A tető ívét speciálisan e célra kialakított alumínium keretszerkezet alkotja, amelynek gumiszigetelései tökéletes vízzárást biztosítanak a csatlakozásoknál. Említésre méltó még a talajba süllyesztett vízelvezető csatorna, amely a lejtős útszakaszok alján összegyűlő csapadéktól mentesíti a tető alatti részt.
E megoldásnál a bejáratot motoros toló kapu zárja le, a tetőszerkezetnek csak az épület mellett volt szüksége egy támasztó oszlopra. A tető cserepes lemez fedése miatt könnyű tetőszerkezetre volt szükség, amelyet elől a toló kapu felső áthidalására lehetett rögzíteni. A kontytető lejtése 4 foknál alig több, vízelvezetése azonban korrektül megoldott. A beálló szélességét úgy határozták meg, hogy a tető még a személyi bejáró területét is védi a csapadéktól.
Ahol az épület ideális távolságban van a kerítéstől, célszerű a kocsi beálló helyét a kerítéshez közel kitűzni. Ezáltal az épület előkertje sem lesz sokkal kisebb, és az utat - a kővel burkolt nyomsávok kivételével - is be lehet gyepesíteni. Tetőfedőanyagként bitumenes zsindelylemezt használtak fel. Viszonylag könnyű, de összetett tetőszerkezet készült, amit deszkafedéssel tettek alkalmassá a bitumenes zsindely "fogadására". A fa oszlopokat a talajba betonozott oszloptalpak támasztják szilárdan alá, felül pedig ferde könyökfák beépítésével oldották meg a tető tartó gerendáihoz való stabil csatlakoztatását.
Nyaraló épületeknél is gyakori igény, hogy a gépkocsit tető alatt parkolják le. Nem ritka, hogy közvetlenül az épület mellett, egy előtetővel utólag hosszabbított rész alatt van a kocsi védett parkolóhelye. Ilyenkor zártszelvényű idomok képezhetik a tartószerkezetet, és arra alumínium-, vagy műanyaglemezes fedés kerülhet. A tető esése legalább 3-5 fok legyen és a vízelvezetést - különösen az épület tetőszéle alatt, de a széleken is - szakszerűen beépített lemezelésekkel szivárgásmentesen akadályozzuk meg. A tetőváz keresztirányú idomok beépítésével tehető szilárddá, és ez megkönnyíti a tető fedőanyagának a megbízható rögzítését is. Az oszlopok az esőcsatorna ejtőcsöveit is "fogadhatják", és a víz további elvezetéséről is gondoskodni kell.
Egy nagy kertben aligha jelent különösebb gondot a különálló autó beálló létesítése. A reprezentatív építmény még akár más célra, pl. szabadtéri partik, baráti összejövetelek védett színteréül is jól használható. Masszív, önálló faszerkezet, minőségileg igényes épületasztalos kivitelezésben, cserépfedéssel és természetesen tökéletes esővíz elvezetéssel az ilyen építmény valóban a kert egyik dísze lehet.
Megrendelésre, előre gyártott elemekből szinte már garázs jellegű kocsi beállók is beszerezhetők. Ezek jóformán teljes védelmet nyújtanak a járművek számára, és akár két nap alatt felállíthatók az előre elkészített beton alapra. Kisebb társasházak kertes végében is felállíthatók.
Családi és hétvégi házaknál a nyitott emeleti terasz alatt levő terület kiválóan alkalmas autó beállóként. Ez már komoly építési feladat és építészmérnök közreműködése nélkül szinte lehetetlen a megvalósítása. A terasz padozata hézagos legyen, hogy a csapadék ne álljon meg a felszínén, de azt a födém tartószerkezete alá erősített bordáslemez burkolat vezesse el az ereszcsatornán keresztül. Az új építmény váza szilárd legyen, és stílusában illeszkedjen az épülethez.
Lehetséges olyan megoldás is, hogy a kocsi beálló szerves része magának az épületnek. Erre azonban már az épület tervezésekor célszerű gondolni. Védett oldala az uralkodó szélirányába essen, és a házba a beálló felöl is legyen bejárat. Az akár két kocsi befogadására alkalmas építmény oldalfalai és a tetőszerkezete is a házéval legyen harmonizáló.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Dorisz avatarja

Dorisz         fedett kocsibeálló

"Jobb híján sokan választják ezt a "félmegoldást", ami idéntől már csak bejelentéshez kötött, építési engedélyhez nem" -idézet a 2008 márciusi számból.

Úgy tudom, hogy a bejelentés sem nélkülözi a korábban engedélyeztetéshez szükséges dokumentációkat és végső soron az építési hatóságtól függ, hogy elfogadja e a bejelentést. Ha így van akkor mi a könnyítés ez ügyben 2008-tól? Tud ebben választ adni bárki is, mely a hatóságra is kötelező?

Buchbinder: 128.000 Ft büntetés eltűnt dísztárcsákért?

Az autókölcsönző 128.000 forintot fizettetett a bérelt autóról ellopott dísztárcsa-garnitúráért, melynek listaára 12.000 Ft. És szerintük ez rendben van így. Tanulságok.


A tetőtéri ablak színvon

A látszólag semmitmondó három betűből álló kombinációval azonosított VELUX ablak, a GGL típus a múlt, a jelen és a jövő tetőtéri ablaka. Megtestesíti azokat a minőségjegyeket, amelyek...