Biztonsági csavarfejek

Módosítva: 2018-02-23 15:50:53

"A csavarozás előnye más rögzítésekkel szemben, hogy könnyen szerelhető és utólag könnyen visszabontható", olvashatták cikkünk első részének bevezetőjében. Ugyanakkor a folytatás így szólt: "a csavarok sokféleségét a felhasználás sokfélesége határozza meg, ezért állandóan újabb és újabb típusok jelennek meg...". Nem új keletű a megállapítás, hogy "mindig más kell, mint, ami van"... Ami bizonyos szempontból előny, és kívánatos, az más szempontból hátrány, és kiküszöbölendő.

Az Ember megalkotta a csavart, és vele együtt a problémát: Bár a csavarkötés oldható, de legyenek olyan csavarok is, amiket nem lehet egykönnyen szétszerelni, jelent meg az újabb igény. Így aztán az Ember megalkotta a vandálbiztos csavarokat, amelyek nem bonthatók könnyen vissza.

Csapos belsőkulcsnyílású csavar Csapos kereszthornyú csavar Csapos Torx csavar Egyutas csavar Háromszögfejű csavar Kígyószemes biztonsági csavar MCFL margarétafejű csavar Záródugós biztonsági csavar

 

A vandálbiztos, vagy biztonsági csavarokra jellemző, hogy csak speciális célszerszámmal szerelhetők - e módon akadályozzák meg, hogy illetéktelenek kisbicskával, hajcsattal, vagy az egyforintos élével szétpiszkálják a tömegközlekedési eszközökön, közterületeken, közintézményekben, nyilvános illemhelyeken elhelyezett tárgyakat, és ezzel komoly anyagi károkat, illetve baleseteket akadályoznak meg.

Kezdjük a sort az ún. "kígyószemes" biztonsági csavarokkal. A csavarfejen - legyen bár süllyesztett, vagy D fej - 2 kis, kerek kulcsnyílás található. A célszerszám egy speciális csavarhúzó, az éle helyén 2 kis, kerek csappal, amelyek pontosan illeszkednek a csavarfej nyílásaiba. A nyílások átmérője, és távolsága változtatható, így tényleg csak az tudja megbontani a kötést, aki a pontosan megfelelő célszerszámmal rendelkezik, éppen úgy, mint a zár és a hozzá tartozó kulcs esetében.

A csapos TORX, csapos-belsőkulcsnyílású és csapos-kereszthornyú csavarok elve hasonló. A kulcsnyílások mindenben megegyeznek a közönséges TORX, hatszögű-belsőkulcsnyílású illetve kereszthornyos csavarokéval, a különbség pedig csak az, hogy a kulcsnyílások közepén egy-egy csapocska akadályozza meg, hogy közönséges "L" csavarkulcsokkal, kereszthornyú csavarhúzókkal vagy behajtó hegyekkel, ún. bitekkel bele lehessen hatolni a kulcsnyílásokba. Süllyesztett, D és hengeresfejű típusok kaphatók, melyekből léteznek metrikus és collos "anyás" változatok, valamint lemez és facsavarok egyaránt. A kulcsok a megszólalásig azonosak a közönséges változatokkal, mindössze annyi a különbség, hogy mindegyik végében egy-egy furat található, amibe a kulcsnyílás csapja beleillik.
A jobb minőségű kulcsok mind edzett, kemény, nehezen megfúrható acélból készülnek, így házilag kulcsot fabrikálni a csapos biztonsági csavarokhoz nem könnyű. Nem árt biztos helyen őrizni a célszerszámokat, mert kellemetlenségeink származhatnak abból, ha eltűnnek! Azok, akik megpróbálják a csavarfejeket "visszaalakítani", vagyis a csapocskákat eltávolítani, csalódnak, és kudarcot vallanak, mert a csapok túl vékonykák ahhoz, hogy el lehessen fúrni, szívósak ahhoz, hogy el lehessen törni, de nem elég szívósak ahhoz, hogy ne lehessen elhajlítani azokat, így hamar elveszíthető az utolsó esély is, hogy a hozzá való célszerszámmal vissza lehessen bontani a kötést. Amikor a csapocska elhajlott, már csak a legagyafúrtabb, leghajmeresztőbb beavatkozások oldhatják meg, vagy éppen bonyolíthatják tovább a helyzetet.

Ügyes megoldás a közönséges hatszögű-belsőkulcsnyílású csavarok biztosításához a biztonsági dugó, amelyet a hatszögű végével befelé, egyszerűen bele kell csúsztatni a kulcsnyílásba, majd a kiálló hengeres éket kalapáccsal beütve a kötést véglegesíteni. Hátránya, hogy eltávolítani csak kifúrás útján lehet, amihez megfelelő eszközökön kívül szakértelemre és biztos kézre is szükség van.

A háromszögfejű csavarokhoz is körülményes pótkulcsot készíteni, persze, a leleményes ember mindenre talál megoldást. A legjobb megoldás, pedig mindig a célszerszám, ami a forgalmazóknál a csavarokkal együtt beszerezhető. A biztonsági csavarok nem "bombabiztosak", bár éppen a háromszögfejű csavart így nevezik a szakmában. A vandálbiztos kötőelemek feladata mindössze annyi, hogy megakadályozzák a spontán rongálókat, de a felkészült kalózkodók ellen sokszor még az összetettebb mechanikus védelem is kevésnek bizonyul.

A McFl... csavarok margarétavirág alakú kulcsnyílását számítógép tervezi. A bonyolult formát szinte lehetetlen másolni, így kizárólag az eredeti, gyári szerszámmal lehet a csavart szerelni, utánhúzni, vagy meglazítani. A tökéletesnek nevezhető erőátviteli tényezők miatt elterjedt a gépjárművek kerékőr csavarjainak körében.

A következő típust egyaránt ajánljuk azoknak, akik nem ismernek tréfát a rögzítésben, és azoknak, akik szeretnek másokat megtréfálni. Az ún. "egyutas" csavarok garantáltan mindkét réteg igényeit kielégítik. A típus különlegessége, hogy semmi másra nincs szükség a szereléséhez, mint a legegyszerűbb, legközönségesebb "csavarnyúzóra" (de egy sima 1 Ft-os is megteszi...). A fejkialakítás különlegessége - ahogy a neve is mutatja - hogy csak egy irányban lehet csavarni, és ez az irány a becsavarás. (Mi értelme is lenne, ha csak kicsavarni lehetne?) Ha egyszer becsavartuk, semmilyen csűrés, csavarás nem segít többé! A csavarhúzó egyszerűen kifordul a fejből.
A sort egy nagyon agyafúrt csavarral zárjuk, amelyről talán nem is lenne szabad említést tenni, mert a lényege abban áll, hogy nem jövünk rá a furfangjára.

A biztonsági kötőelemek fogalmába természetesen nem csak maguk a csavarok, de a hozzájuk tartozó anyák is beletartoznak. E helyt két ilyen anyát említünk meg, melyek közül az első talán a legdrasztikusabb, a második pedig a legfrappánsabb megoldás a kötések megoldása ellen.
1. A törőanya lényege, hogy egy íves felületű kúp és egy hagyományos, hatszögletű anya egy testet alkot, de a ráhajtást biztosító hatszögű rész egy beállított erőérték hatására letörik, és eltávolítható. A visszamaradó kúpos rész, mondhatni, végleges kötést biztosít, ugyanis az alakja folytán szinte lehetetlen szerszámmal visszalazítani.

2. Páratlan párosnak is nevezhetnénk azt a biztonsági-anya kombinációt, amelynek a szereléséhez és eltávolításához két egyforma anyára van szükség. Az edzett acéllemezekből készült anyákat egymással szembefordítva, kézzel rá kell kapatni a csavarmenetre, majd a kettő közé beillesztett villáskulcs segítségével a kívánt mértékben meg kell húzni a párost a rögzítendő felületen. Miután a segéd-anyát eltávolítjuk, a párja - annak kúpos-sima felülete és anyagának acélos keménysége miatt - nem lazítható vissza többé. Ha mégis el akarjuk távolítani, 2 dologra van szükségünk: egy másik ugyanolyan anyára és egy villáskulcsra.

Vandálbiztos csavarok és anyák egyaránt beszerezhetők edzett szénacél és NONOX (rozsdamentes és saválló) minőségben. A biztonsági csavarok nem olcsók, de miért is lennének azok?! Ha nem kerülnének többszörösébe a közönséges, hétköznapi változatoknak, akkor éppen úgy elterjednének a nagyvilágban, és pont az veszne el, amitől ezek ügyes kis eszközök, amelyek képesek megvédeni értékeinket az illetéktelenektől, és közönséges kötőelemekké degradálódnának. A magas ár tehát, ha úgy tetszik, a felhasználók érdekeit védi. Az ár talán nem is olyan ijesztő, ha az értékes tárgyak, berendezések értékéhez viszonyítjuk, amelyeket megóvnak a rongálástól, lopástól.

Nos, hogy gyorsan még egy ellentmondást teremtsünk, bemutatunk egy közönséges, teljesen hétköznapi csavart, a legolcsóbbak közül, amely biztonsági funkciókat (is) képes ellátni, és ebben egyáltalán nem befolyásolja az ára. Ez a csavar, a kapupántcsavar, amellyel egyben vissza is térünk a hagyományos kötőelemek világába.
Ez egy régi-régi furfang, még a nehéz fakapuk idejéből. Ezen kapuk deszkázatát belülről vaspántok, alátétek és anyák, kívülről nagy, lapos, enyhén domborodó csavarfejek tartották össze. A csavarfejeken nem található semmilyen horony, vagy lap, hogy bármilyen szerszámmal meg lehessen azokat fogni. Összeszereléskor azért nem fordul el a csavar, mert a fej alatt, a régi változatoknál körmök, a mai modern változatoknál pedig egy kocka helyezkedik el, amely meghúzáskor behúzódik és beleszorul a fa rostjaiba, és így rögzíti a csavart. Ha valaki veszi a fáradtságot, és lereszeli, vagy más módon eltávolítja a domború fejet, azon kívül, hogy nagyon keményen megdolgozik, nem is ér el sikert, mert a látszó fej alatt, a fába szorosan behúzott négyszögletű nyakrész továbbra is hozzáférhetetlenül tartja a szárat.
Beszerezhető közönséges 4.6-os szilárdságú (400 N/m2) horganyzott acélból, vagy NONOX A2, rozsdamentes, illetve A4, saválló minőségű, (kb. 700 N/m2 szilárdságú) acélokból.
Folytathatnánk még a sort, de e helyen nem törekedhetünk a teljességre, ezért itt a végén visszatérünk arra a csavarra, ami annyira furfangos, hogy nem is lenne szabad említést tennünk róla, mert a trükkje a titkában rejlik

Mi a trükkje tehát a képen ("Secu lemezcsavar") látható biztonsági lemezcsavarnak? A helyes megfejtést beküldők mindegyike egy 0,5 l-es, polírozott NONOX söröskorsót kap.
A megfejtést névvel és címmel ellátott levelezőlapon kérjük beküldeni szerkesztőségünk címére: 1580 Budapest, Pf. 65., vagy email címére: ezermester@ezermester.hu.
Sorozatunk következő cikkében egy "mágikus" csavarzaton keresztül áttérünk egy másik érdekes területre, az önbiztosító kötőelemtípusok bemutatására.

Szöllősy András
Menet-Trend Kft.

www.menet-trend.hu
www.nonox.hu

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: csavar, csavarfej

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

NONOX teraszcsavar

Manapság divatos a fából készült teraszburkolat. Ez nem véletlen. A faburkolat természetes, melegséget sugároz, ugyanakkor strapabíró és dekoratív, ideális a medence körüli járófelület, vagy...


Elnyírt csavarfejek kiszedése

Fúró-faragó, barkácsolók és mesteremberek is gyakran ütköznek abba a problémába, hogy egy csavart nem tudnak kihajtani. Vagyazért, mert a feje elnyíródott, és acsavarbehajtónak már nincs mibe...