Jobb megelőzni, mint javítani!

Ozmózis a műanyag hajókon

2008-07-27 01:49:30 | Módosítva: 2008-08-03 12:03:09

Az ozmózis a folyadékok diffúziója az anyagok porózus részecskéin keresztül. Ez az üvegszál erősítésű vízi járműveken is előfordul, ami veszélyt jelent a számukra, mert a víz áthatolva a gél köpenyen károsítja a laminátot, ami súlynövekedést és savas erjedést okozhat. Az ilyen hibákat jobb megelőzni, mert a javítás nehézkes és sokkal többe is kerül, mint a megelőzés költsége. Ez vonatkozik a kis evezős hajókra és a nagy értékű motoros vagy vitorlás hajókra egyaránt, tehát érdemes erre nagyobb figyelmet fordítani.

A megelőzés

A megfelelő védelmet a legkönnyebb még az első vízre tétel előtt elvégezni. Ha azonban már használjuk a hajót, és nem észlelünk a hibára utaló jeleket, még ekkor sem késő a megelőző védőrendszer kialakítása. A két legismertebb ozmózis megelőző rendszer a Geschield 200, és a VC Tar2 epoxy alapozó több rétegű bevonata. Ezek bármelyike nem csak az ozmózis ellen védi a hajótestet, hanem megőrzi, és esetleges eladásakor növeli a hajó értékét.
Az ozmózist megelőző kezeléshez a hibátlan és alaposan átvizsgált hajótestet speciális folyadékkal kell alaposan letisztítani. Ezt követően alapozásként egymást követően több rétegben kell epoxy alapozóval átvonni a hajótestet, majd szükség esetén 2-3 réteg algagátló felhordásával alakul ki a speciális, ozmózis ellen védő bevonat.

Az ozmózis kialakulása

A laminátumokon belül a víz és a még meg nem kötött anyagmaradványok kémiai reakcióba jönnek. A víz a gél záró rétegén keresztül a laminátba hatol, és ott a gyártásból megmaradt, de meg nem kötött anyagokkal savas erjedésbe kezd. Ez nagy belső nyomást gerjeszt, ami azután hólyagosodást és repedéseket idéz elő a külső felületeken. Ha a víz egyszer áthatol a gél záró rétegén, akkor azt a laminát, mint a szivacs, magába zárja, és elindul a káros folyamat.
Ozmózist azonban nemcsak a kívülről, hanem a hajófenékből behatoló víz is okozhatja. Ezért is fontos, hogy a hajófenék mindig száraz legyen. Minden védtelen hajótesten előbb-utóbb megtalálhatók az ozmózis jelei. Megjelenésének, kialakulásának ideje függ a vízfajtájától (édes, vagy sós víz), annak hőmérsékletétől és természetesen a hajótest gyártási minőségétől. Néhány esetben már a hajó fiatal korában is jelentkezhetnek az ozmózis jelei, ha a gél rétegében és a laminátban reaktív szennyeződések is vannak. Ám még a jól megépített hajóknál is megjelenhetnek az ozmózisra utaló hólyagok és repedések. Ezért is ajánlott epoxi védőréteggel megakadályozni a már csak körülményesen javítható hibák kialakulását.

Az ozmózis tünetei

Ennek a folyamatnak a leggyakoribb jelei a gélen kialakuló apró hólyagok. Ha ezek megjelennek, feltétlenül szakemberrel kell megvizsgáltatni a hajót. A hólyagok a gombostűfejnyi méretűektől kezdve akár tenyérnyiek is lehetnek. Folyadéktartalmuk szúrós szaga és ragacsossága biztos jele az ozmózisnak.
Az is az igazsághoz tartozik, hogy hólyagokat más okok is előidézhetnek. Ezek többnyire kicsik és általában a vízvonal környékén jelennek meg. Nagyon kemények, szárazak és szagtalanok. Legtöbbször levegő bezáródás miatt keletkeznek, ám nagyobb problémát nem jelentenek. Ezt azonban csak szakember képes egyértelműen eldönteni.
Komolyabb problémára utalnak a csillagrepedések, amelyek a laminát eltöredezésének látható jelei. Ezek többnyire hajlításos igénybevétel, vagy mechanikai károsodás következtében jönnek létre és így teszik lehetővé a víz laminátba való behatolását. A pórusos kis lyukacskák csökkentik a gél rétegvastagságát, és megkönnyítik a víz behatolását. Ez akkor is előállhat, ha a gél réteg anyagát nem megfelelő arányban keverték ki, vagy a környezeti feltételek nem voltak megfelelőek a kikeményedéshez, és ezért vált pórusossá a gél réteg.
A laminátból kiálló rostszálak is veszélyesek e szempontból, mert olyanok, mint a lámpabél, és a laminátba a hajszálcsövesség alapján jutatják be a vizet. Ez is ozmózist okoz, bár csak kis területen, ám ha több ilyen kiálló rostszál van, az akár nagyobb területet is károsíthat.

A kezelés fázisai

Az ozmózis okozta hibákat csak szakember tanácsai, vagy az ő közreműködésével ajánlott kijavítani. Ehhez előbb a gélréteget részben, vagy teljesen el kell távolítani, majd a laminátréteget teljesen ki kell szárítani. Ha a laminát réteg nem szárad ki teljesen, a hólyagképződés újra elkezdődik, és az újbóli javítás már sokkal körülményesebb feladatot jelent.
A gél réteget csak egyszer lehet eltávolítani az újbóli gélréteg felvitele előtt, mert másodszor már pótolni kell a laminát vastagságának csökkenéséből adódó veszteséget, amit csak szövetlaminálással lehet megoldani. Ám akkor is ezt kell tenni, ha az ozmózis okozta károsodás kiterjedt méretű és a delaminálódás mértéke jelentős. Az oldószermentes epoxigyanta lezárja a laminátot és összetartja a szabadon lévő rostokat, e mellett ez az alapozás vízzáró réteget képez, ami minimálisra csökkenti az ozmózis kialakulásának a lehetőségét. A műanyag hajókat tehát érdemes gyakrabban átvizsgálni, hogy az ilyen jellegű károsodást időben észrevegyük és megszüntethessük.

(Forrás: International yachtpaint.com)

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

A természetes vizek összetétele

A természetes édesvizek közül nem mindegyiket lehet közvetlenül mindenre felhasználni. Általában nem gondolkodunk azon, hogy miért nem habzik úgy a szappan egy karszthegységbeli üdülő...