Szavatosság, jótállás

2008-09-04 23:34:55 |

Jogunk van oda visszavinni az árut, ahol vásároltuk, a javítást az üzletnek kell lerendeznie. Ha a termék javíthatatlan, kérhetünk cserét, árkedvezményt, vagy a teljes árát is visszaigényelhetjük. Ha a vásárlást követő 3 napon belül történik a meghibásodás, és a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a forgalmazó köteles az árut kicserélni. Érdemes tehát rögtön vásárlás után kipróbálni, ellenőrizni a terméket.

Elromlott a tévéje, levált a cipője sarka? Az Európai Unió szavatossági jogokat biztosít nekünk, ha a vásárolt termék meghibásodik. Ismerjük meg jogainkat és éljünk velük!

  • Őrizzük meg a vásárláskor kapott bizonylatot és a jótállási jegyet, mert szükségünk lesz rájuk, ha a termék meghibásodik. Ha nem kapunk jótállási jegyet, vagy azt hibásan töltötték ki, akkor is kötelesek az üzletben minőségi kifogásunkkal foglalkozni.
  • Jótállás tartós használati cikkekre, például mosógépre, számítógépre, tévére vonatkozik. A kötelező jótállási idő egy év, a kereskedő azonban önként ennél többet is vállalhat.
  • Ha nincs jótállás a termékre (például textiltermékek, cipő), vagy már letelt, szavatossági jogokat lehet érvényesíteni.
  • Jogunkban áll reklamálni. Ha hibás a termék, haladéktalanul jelezzük kifogásunkat a kereskedőnek, aki jegyzőkönyvet köteles felvenni. Ha nem teszi, és a panaszunkkal sem akar foglalkozni, kérjük el a vásárlók könyvét!
  • A szavatossági igény érvényesítésére fő szabályként két év áll rendelkezésre.
  • Szavatosság esetén az első hat hónapban, míg jótállásnál a teljes időtartam alatt a kereskedőt terheli a bizonyítási kötelezettség - ha nem akarja elismerni igényünket. Ilyenkor a kereskedő köteles szakvéleménnyel vagy más módon bizonyítani, hogy a termék az átadáskor hibátlan volt.
  • Mind jótállás, mind szavatosság esetén elsősorban a termék javítását vagy cseréjét követelhetjük, kivéve, ha a csere lehetetlen (például nincs azonos termék készleten) vagy aránytalan többletköltséget eredményezne (például azonnal és minimális költséggel javítható).
  • Ha az előbbieknek a kereskedő nem tesz eleget, a hibát a kereskedő költségére magunk kijavíthatjuk, vagy mással kijavíttathatjuk, illetve árleszállítást vagy a vételár visszafizetését kérhetjük.
  • A szerviz kizárólag a hibás termék javításával foglalkozik. A hibás termékkel közvetlenül hozzájuk is fordulhatunk. Ha nem tudják kijavítani a terméket, akkor a cserét, a vételár visszafizetését vagy az árleszállítást a kereskedőtől követelhetjük.
  • Leértékelt áru esetén is lehet minőségi kifogásunk. Ha a kereskedő nem jelölte meg a leértékelés okát (például színhibás vagy színeresztő termék), akkor az egész termékre - bármely hiba esetén - érvényesíthetjük jogainkat.
    Ne dőljön be, ha a kereskedő a szervizbe akar küldeni a meghibásodott termékkel, vagy csak a szerviz igazolása alapján tud cserét biztosítani! Jogunkban áll eldönteni, hogy az árut hová visszük vissza.

Kötelező jótállás jár az alábbi termékekre:

(a vételár mindig bruttó Ft-ban értendő)

1. Hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény
2. Mosógép, centrifuga, szárítógép és ezek bármely kombinációja, mosogatógép, vasalógép
3. Villamos és/vagy gázenergiával működtetett sütő-, főzőberendezések és ezek kombinációja 10 000 Ft bruttó vételár felett
4. Vízmelegítők, fűtő-, légkondicionáló- és egyéb légállapot-szabályozó berendezések 10 000 Ft bruttó vételár felett;
5. Porszívó, gőzzel működő tisztítógép, szőnyegtisztítógép, padlósúroló- és fényesítőgépek
6. Varrógép, kötőgép
7. Motoros kerti gépek, motoros kézi szerszámok, motoros szivattyúk 10 000 Ft bruttó vételár felett
8. Az egy éves, illetve az egy évnél hosszabb kihordási idejű gyógyászati segédeszközök és készülékek 10 000 Ft bruttó vételár felett
9. Személygépkocsi, motorkerékpár, kerékpár, babakocsi;
10. Lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi
11. Biztonsági riasztó- és jelzőberendezések 10 000 Ft bruttó vételár felett
12. Elektronikus hírközlő végberendezések (telefonok, mobiltelefonok, telefax-készülékek, több funkciós készülékek stb.) 10 000 Ft bruttó vételár felett;
13. Üzenetrögzítők, kihangosító készülékek 10 000 Ft bruttó vételár felett
14. Műholdvevő és AM Micro antenna rendszerek és ezek részegységei, televíziók, projektorok, videomagnók 10 000 Ft bruttó vételár felett
15. Rádiók, autórádiók, rádiós ébresztőórák, rádió adó-vevő készülékek, amatőr rádióadók és rádióvevők, műholdas helymeghatározók 10 000 Ft bruttó vételár felett
16. Lemezjátszók, szalagos és kazettás magnók, CD-felvevők és -lejátszók, DVD-felvevők és -lejátszók, egyéni hangrendszerek és ezek tartozékai (keverőasztal, erősítő, hangszóró, hangfal), mikrofonok és fülhallgatók 10 000 Ft bruttó vételár felett
17. Fényképezőgépek, film- és hangfelvevő kamerák, videokamerák és camcorderek, film- és írásvetítők, filmnagyítók, filmelőhívó- és filmfeldolgozó készülékek, fotónyomtatók, film- és diaszkennerek
10 000 Ft bruttó vételár felett
18. MP3 lejátszók, pendrive készülékek, illetve az ezekhez, valamint a digitális fényképezőgépekhez használatos memóriakártyák 10 000 Ft bruttó vételár felett
19. Távcsövek, látcsövek, mikroszkópok, teleszkópok, iránytűk, tájolók 10 000 Ft bruttó vételár felett;
20. Személyi számítógépek és alkatrészeik, monitorok, nyomtatók, szkennerek 10 000 Ft bruttó vételár felett
21. Számológépek, zsebszámológépek, menedzserkalkulátorok 10 000 Ft bruttó vételár felett
22. Írógépek és szövegszerkesztők 10 000 Ft bruttó vételár felett
23. Hangszerek 10 000 Ft bruttó vételár felett
24. Órák 10 000 Ft bruttó vételár felett
25. Bútorok 10 000 Ft bruttó vételár felett

Forrás: OFE

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Markov avatarja

Markov         Garancia

A személyes tapasztalatom, hogy az eladók szeretnek lepattintani, amikor az ember visszamegy a garanciával.
Legutóbb egy winchester akartam visszavinni, amire 3 év garancia van (rá van írva a számlára, amit kiállított nekem a cég, akit nem nevesítek meg, jobban jár...). Aztán 1.5 fél után elromlott. Felhívtam őket, hogy most mi van, vihetem-e vissza.
Azt mondták: "nem-nem, ilyenkor már csak a gyártóhoz!".
Ki a gyártó, hol érem el?: "azt ők nem tudják, lehet ki kell küldeni külföldre, akárhova. Jól gondoljam meg, mert lehet, hogy nagyon drága lesz nekem(!)."
Miközben feketén-fehéren benne van a rendeletben, hogy az eladó felel, és nem hivatkozhat a gyártóra!!!

KLING örök garancia

Egy új garázskapu rendszer vásárlása során találkoztunk az "Örök garancia" fogalmával. A vonzó ajánlat kapcsán utána jártunk, mit is jelent ez pontosan; mik a feltételek és mit várhatunk el e...


Békéltető Testületi eljárás

Mindannyian kerültünk már olyan helyzetbe, hogy valamilyen megvásárolt termékkel vagy megrendelt szolgáltatással nem voltunk elégedettek, és panaszt tettünk a vállalkozásnál. Összefoglaló néven...