Autófelkészítés télre

2008-12-11 16:36:30 |

A téli autózás mindig valamivel nagyobb nehézséget jelent, mint az év más részeiben. Sokat autózunk sötétben, télen nehezebben indulhatnak gépkocsijaink, csúsznak az utak, romlanak a látási viszonyok - egyszóval jó néhány nehezítő körülmény jelenik meg az autós közlekedésben

Érdemes, és egyben kötelező is a fentiek miatt legalább a minimális téli felkészítést elvégeznünk járműveinken, nagyobb részt a biztonság érdekében, kisebb részt pedig az értékes jármű védelme kedvéért.
Kezdjük az utóbbival! Feltétlenül ajánlott még megfelelő hőmérsékleti viszonyok közt alaposan lemosni, leszárítani, és viaszos bevonattal ellátni a karosszériát. Egyes gyorsmosóknál a megfelelő fokozatú mosási kategóriában már benne van a forró viaszos kezelés, de sokan inkább a kézi mosást részesítik előnyben. Nagyon praktikus otthoni használathoz a viaszos-autósampon, ami a mosószert és a védőviaszt egyszerre tartalmazza.
Egy alaposabb kezeléshez - erősen szennyezett gépkocsinál - azt ajánljuk, hogy először mossuk le a kocsit normál sampon használatával, majd utána keverjünk egy sűrű viaszos-samponos elegyet, ezt kefével egyenletesen hordjuk fel a felületre, majd szinte permetező mosással mossuk le. Ne dörzsöljük, ne sikáljuk, csak öblítsük le és hagyjuk megszáradni a karosszériát. A legvégén egy puha ronggyal simítsuk át a felületet, hogy ne legyen foltos. Az üvegfelületekre ne nagyon kerüljön a viaszos samponból, bár nagy gondot az sem jelent. A leviaszolásra természetesen viaszos autóbalzsamot is használhatunk. Ezt is az előbbiekhez hasonlóan javasoljuk használni; vagyis sűrű vizes oldatként felvinni a felületre, majd leöblíteni, és puhán áttörölni.
A lemosott ablakfelületeket húzzuk le gumilappal, majd érdemes ezeket is kezelni; kívülről víztaszító bevonattal, belülről párátlanító folyadékkal. Az előbbi anyag segít abban, hogy a téli nedves-sáros kosz könnyebben lemosódjon a szélvédőről, az utóbbi pedig abban segít, hogy a hideg üvegfelületeket ne leheljük be túlságosan - elsősorban az indulás időszakában. Arra is felhívjuk autós társaink figyelmét, hogy egyes párátlanítókkal rossz tapasztalataink vannak; nem annyira párátlanítanak, mint inkább fátyolos, zavaró bevonatot hoznak létre az üveg belső felületén. Csak kipróbált, bevált szert használjunk, amiről jó ajánlásokat kaptunk más autósoktól.
A fagy a gumi alkatrészeknek is ősi ellensége. Ebből a szempontból leginkább az ajtók, csomagtartó tömítő gumijaira és az ablakok gumiperemére érdemes koncentrálnunk. A gumialkatrészek megvédésére nagyon jó anyag a szilikon, de a spray formájú kiszerelésekkel elég nehéz egy-egy gumicsíkot gazdaságosan lekezelni. Helyette érdemesebb egy rongydarabot használni, illetve a szilikon helyett parafin olajat alkalmazni. Patikákban kapható.
Sokan vallják, hogy a télnek nem érdemes nekimenni jó minőségű, drága ablaktörlő gumikkal, mert - különösen, ha szabadban áll az autó - úgy is tönkremegy tavaszig. Ezzel a véleménnyel ugyan lehet vitatkozni, de azzal nem, hogy a tél elején a hibátlan ablaktörlő még fontosabb, mint más évszakokban. Ha valaki az előbbi elvhez tartja magát, akkor a hipermarketekben rögtön több garnitúra törlőgumit vegyen, hogy szükség esetén a tél folyamán is cserélni tudja.
Bár a mai gépkocsik még télen is ritkán küzdenek indítási nehézségekkel, azért az akkumulátor folyadékszintjét ajánlatos addig ellenőrizni, amíg nincs nagyon hideg. Nem ritka, hogy az év közben még hibátlan akku az első erősebb lehűléskor megadja magát. Erre akkor lehet számítani, ha már három telet végigdolgozott az áramforás. Ajánlatos ebben az esetben egy autóvillamossági műhelybe beugrani, ahol terheléssel leellenőrzik az akku állapotát. A szakember megmondja, ha már a veszélyes időszakba lépett.
Ha már a villamossági műhelyben vagyunk, érdemes egy pillantást vetni a lámpákra is. Bár egy égőcserét elvileg az úrvezetőnek is el kell tudni végeznie, ne szégyellje magát az, akinek ez nem sikerül. Az utóbbi időben számtalan példával találkoztunk, amikor rutinos, régi autósnak "beletört a bicskája" az egyszerű feladatba. Ezeknél a mai autóknál már az égőcsere sem olyan egyszerű, mint a régieknél!
Végül ne felejtkezzünk meg időben felszerelni a téli abroncsokat (igazság szerint ennek már most illik a felniken lenni). Tudjunk róla, hogy a téli gumi csak akkor "téli", ha a szükséges 5-6 mm-es barázdamélység még megvan a futófelületen, és az abroncs nem öregebb 5-6 évnél. Az öreg téli gumi akkor is kikeményedik, ha nem koptattuk sokat, és ridegen ugyanúgy viselkedik, mint a nyári (hidegben).

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Tartalékfűtés

Sokszor változott az építési jogszabályokban, hogy tartalékkémény építése és a tartalékfűtés kiépítése éppen kötelező-e, utoljája 2013-ban megszűntették a kötelezettséget. De attól, hogy nem...


Kellemetlen zajok

A nyikorgó, doboló, kerregő hangok, és az ezzel együtt járó működési zavarok többnyire a karbantartás elmaradásából adódnak, és viszonylag könnyen megszüntethetők, vagy jelentősen tompíthatók....