Hómaró gépek

Módosítva: 2016-01-05 19:25:19

A hómaró gépeknek két fő fajtája létezik: az egyfokozatú- és a kétfokozatú hómarók. Ezek működése, felépítése és alkalmazási helyeik némileg eltérnek egymástól.

Egyfokozatú hómaró gépek

Ezek általában családi házak, sorházak, esetleg tömbházak nem túl nagy (kb. 100-500 m2) vízszintes területeinek hóeltakarításához alkalmazhatók. A nagyobb teljesítményűekkel (5-6 LE) kisebb telephelyek hóeltakarítása is elvégezhető. A marófej magassága (kb. 20-30 cm) behatárolja a legvastagabb hóréteg vastagságot.

Fő jellemzőjük, hogy a marócsiga és a turbinakerék nem két különálló részből áll, hanem egybe van építve egy kombinált marócsigává. A marócsiga hajtását a tolókaron elhelyezett karral lehet indítani.
A marócsiga a két szélről középre továbbítja a havat, ahol a csigalevelek egy lapát formába csatlakoznak, ami az irányítható kürtőn keresztül kidobja a havat. Ennek megfelelően a marócsiga viszonylag magas fordulattal forog annak érdekében, hogy a begyűjtött havat megfelelő sebességgel és megfelelő távolságra ki is tudja szórni. Így viszont az összeállott, nedves vagy jeges hó eltakarítása ütközhet nehézségekbe. Éppen ezért ezekkel a hómaró gépekkel célszerű a leesett havat mielőbb eltakarítani.

Az egyfokozatú hómarógépek általában nem rendelkeznek magasság állítási lehetőséggel, nincs csúszótalp felszerelve. A kidobókürt irányát igényesebb kialakításoknál egy tekerőkar segítségével, újabban már a kürtőre szerelt füllel lehet állítani. Minél nagyobb az állíthatóság szöge, annál előnyösebb a hómaró használata. A szórási távolságot a kidobókürt végére szerelt terelőcsőr szögének állításával változtathatjuk.

Az egyfokozatú hómarók többsége nem rendelkezik kerékhajtással. A marócsiga leveleinek a szélére egy-egy gumiszegély van felszerelve, ami bizonyos mértékig segíti az előre haladást, és megvédi a csigát az idő előtti kopástól. Természetesen a gumiszegély kopó alkatrész, általában érdemes belőle tartalékot vásárolni.
Olcsóbb kivitelű hómaróknál a csigalevél nem acéllemezből készül, hanem egyszerűen a gumiszegély valamivel szélesebb, így látja el a csigalevél szerepét. Mivel ilyenkor a gumiszalagnak nincs megfelelő támasztása, mind a marási, mind a haladási funkció gyengébb, mint az acéllemezből készült csigák esetében. Az egyfokozatú hómarók mindegyike kerékkel van ellátva, gumitalpas változatot nem gyártanak.

A hómaró motorok - mint általában a téli motorok - vízszintes főtengely-elrendezésűek. Érdekesség, hogy többségükön nincs levegőszűrő. A kisebb teljesítményű hómaró gépek esetében kétütemű motorral, sőt 220 Voltos villanymotorral is találkozhatunk, de 5 lóerő felett általában már négyütemű motorral szerelik a hómarókat is.

Mint a kerti gépeken általában, a hómarók esetében is érdemesebb a jobb minőségű, márkás motorral szerelt gépeket vásárolni. A HONDA motorok minősége és megbízhatósága vitathatatlan. A téli üzemeltetésű kisgépek többségére a TECUMSEH gyár motorjait szerelik, az utóbbi időben megjelentek téli üzemeltetésű BRIGGS&STRATTON motorok is. 

Az egyfokozatú hómarógépek motorjain csak ritkán találunk önindítót. Ez elfogadható, hisz ezek a hómarók általában kisebb teljesítményű (3-5 LE) motorokkal rendelkeznek. A könnyű indíthatóság érdekében szinte kivétel nélkül mindegyiken megtaláljuk a kézi benzinpumpát is.

Kétfokozatú hómaró gépek

A kétfokozatú hómarók nagyobb családi házak, sorházak, tömbházak közepes és nagy (kb. 500-3000 m2) területeinek hóeltakarításához alkalmazhatók. A kisebb (5-6 LE) teljesítményűek és 50-55 cm munkaszélességűek főleg lakossági és félprofi felhasználásra valók 500-1000 m2-ig. Ennél erősebb és nagyobb gépek közepes és nagyobb méretű telephelyek, hotelek, szállodák, intézmények hóeltakarítására is használhatóak.

A kétfokozatú hómaróknál a marócsiga és a turbinakerék két különálló részből áll. Többségük külön hajtással is rendelkezik, sőt a funkciók általában egymástól függetlenül kapcsolhatók a kezelő pulton elhelyezett karok segítségével.

A marócsiga lassan forogva, középre továbbítja a havat. A csiga levelei fogazottak, ezáltal az összetömődött, kemény havat is könnyedén bontja meg, és továbbítja a turbinakerékhez. A turbinakerék a rendkívül magas fordulatszáma révén nagy erővel és nagy sebességgel az irányítható kürtőn keresztül kidobja a havat. Igényesebb kialakításoknál mind a csiga, mind a turbinakerék egy kikönnyített csapszegen keresztül kapja a hajtást - megvédve azokat az esetlegesen bekerülő szilárd tárgyak okozta törésektől.

A kétfokozatú hómaró gépek általában rendelkeznek magasság állítási lehetőséggel is úgy, hogy a marófej háza alatt kétoldalt csúszótalpakat szerelnek fel. Ezekkel - megfelelő magasságba állítva a hómarót - elkerülhető apróbb tárgyak bekerülése.
A kidobókürt irányát igényesebb kialakításoknál egy tekerőkar segítségével lehet állítani. Minél nagyobb az állíthatóság szöge, annál előnyösebb a hómaró használata. A szórási távolságot a kidobókürt végére szerelt terelőcsőr szögének állításával változtathatjuk - igényesebb gépeknél a kezelőpultról. A kidobókürtőben gyakran találunk hótörő rácsozatot, aminek az a feladata, hogy az összeállt havat aprítva előzze meg a közelben lévő személyek és tárgyak sérülését.

A kétfokozatú hómarók munkaszélessége általában 50 cm feletti, és akár a 100 cm-t is megközelítheti.
A kétfokozatú hómarók mindegyike rendelkezik kerékhajtással. Többségük még sebességváltóval is el van látva, ami több előremeneti és legalább egy hátrameneti sebességi fokozatot tartalmaz. Ennek segítségével mindig kiválaszthatjuk a hó tömegének és állagának legmegfelelőbb haladási sebességet. A kerekeken speciálisan kialakított futófelületű gumiabroncsokat találhatunk a jó tapadás érdekében. Több típushoz hólánc is vásárolható. Nagyon meredek, lejtős terepre, meredek kocsifelhajtókhoz különösen előnyösek a gumitalpas változatok.

A hajtott kerekű hómaró gépek esetében rendkívül fontos a kormányozhatóság, hisz nem ritkán 100 kg feletti tömeget kell irányítanunk. Az egyszerűbbek nem rendelkeznek differenciálművel, vagy bármilyen kormányszerkezettel. Ezeknél a kerékcsapszeget kell kihúzni, így a kerék már el tud fordulni a tengelyen. Ez a megoldás hómarás közben nagyon nehézkes. Valamivel jobb, amikor a keréken lévő szabadonfutó lehetővé teszi, hogy a gép elfordításakor a kerék szabadon gördüljön.

A legjobb megoldást csak magasabb minőségi osztályba tartozó hómaróknál találjuk meg. Ennél semmilyen fizikai erőt nem kell kifejtenünk, hisz a kormányon elhelyezett karok segítségével egyszerűen kikapcsoljuk az egyik oldali hajtást, így - mint a lánctalpas traktor - másik oldali kerék a kanyarodást elvégzi. A gumitalpas hómaró gépeknél természetesen ezt a kormányzási technikát alkalmazzák.

A kétfokozatú hómaró motorok 5 lóerőtől egészen 13 lóerőig, sőt néhány esetben még e feletti motorteljesítménnyel is előfordulnak. Gyártóként ugyanazok a márkák jeleskednek, mint az egyfokozatúaknál. Az igényesebb kétfokozatú hómarógépek fel vannak szerelve önindítóval is. Ennek két változata terjedt el: az akkumulátoros és a 220 Voltos működésű önindítók.

Forrás: Kerttechnika.hu

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Erkélyek télen

Az erkélyek nyitott területnek a hasznosítása még nyári időszakban is jórészt a tulajdonos igényességétől függ. Szerencsére egyre többen törekednek a lakótelepeken és a családi házaknál is az...


Tetők hóvédelme

A téli időszak ritkán múlik el havazás nélkül. A leeső hó pedig legtovább a házak tetején marad meg, ami különféle veszélyeket okozhat. A frissen leesett hóréteg kezdetben nem okoz gondot, de...