Bicikli tavaszi felkészítése

2009-06-01 01:04:38 | Módosítva: 2009-06-01 01:04:57

Bizonyára sokan vannak velem együtt, akik már alig várják a jó idő beköszöntét, hogy újra nyeregbe pattanhassanak. A bringát elővéve érdemes néhány órát rászánni, hogy műszakilag tökéletes állapotban kezdje a következő szezont.

Szerencsés esetben kerékpárunk tiszta, zárt, fűtött helyen vészelte át a tél viszontagságait, de az esetek többségében érdemes egy alapos tisztítással kezdeni. Amennyire lehet, kerüljük a slaggal vagy gőzborotvával történő tisztítást (kivétel ez alól persze a nagyon sáros bicaj). A nagy nyomású víz behatol a csapágyházakba, résekbe, és ott korróziót okozhat, kimoshatja a kenőanyagot. Használjunk egyszerű nedves rongyot, azokon az alkatrészeken pedig, amiken vakrozsda vetette meg a lábát (tipikusan ilyen az acél felni, a küllők és a nyeregcső), szappanos acélgyapottal segíthetünk.
A tisztítás után az első és legfontosabb az abroncsok és a fékek vizsgálata. Ha az idő előrehaladtával vagy a mostoha körülmények miatt a külső repedezni kezd, vagy egyszerűen csak lekopott róla a mintázat, biztonságunk érdekében fektessünk be két új darabra. Kedvező áron kínál külsőket (és belsőket) a Barum kerékpáros márkája a Rubena. Emellett természetesen szinte az összes nagyobb gumigyár termékei megtalálhatóak a kínálatban, extrém igényekhez is igazodva.
Ha belsőnk egy-másfél hétnél kevesebb ideig őrzi a nyomást, arra utalhat, hogy lassú defekt van benne, vagy egyszerűen porózussá vált az anyaga. Utóbbi esetben szintén megérett a cserére. Új abroncs vagy belső felszerelésénél az abroncs belsejét illetve a belsőt szórjuk be hintőporral, különben a friss gumi felfújás után könnyen összetapadhat, aminek lyukadás, szakadás lehet a vége. Felszereléskor tartsuk be az abroncson jelölt forgásirányt és a légnyomás értékét is. Erre nem csak kényelmünk szempontjából van szükség, hanem azért is, hogy egy éles felületről való lehajtáskor (pl. útpadka) ne keletkezzen ún. kígyómarás defekt.

Vizsgáljuk meg a felnit is. Amennyiben tengelyirányban ütést tapasztalunk (a felni minden körülforduláskor hozzáér a fékpofához), egy küllőkulcsra lesz szükségünk. Az deformációnál lévő, az ütéssel átellenben lefutó küllőn húzzunk kb. 1/8 fordulatnyit, a mellette lévő két, az ütéssel egy irányba mutató küllőn pedig lazítsunk ugyanennyit. Soha ne tekerjünk rajtuk sokat, mindig teszteljük a változást. Néhány próbálkozás után minimálisra csökkenthető az ütés mértéke. Vizsgáljuk végig a küllőket, a lazákat húzzuk meg.
Egy másik fontos alkatrész a fék. A hétköznapi használatra szánt biciklik java részén patkó-, középhúzós- (cantilever), vagy V-fék található. A ma kapható teflonos bowdenházak nem igényelnek kenést, a régebbi típusok esetén érdemes injekciós tűvel egy pár csepp híg olajat átcsepegtetni rajta. A bowdent elég áttörölni, ám ha szakadást vagy "szőrösödést" tapasztalunk, vegyünk újat, szintén nem kerül sokba.
Néhány csepp olaj jár a fékek forgáspontjának is, de figyeljünk oda, hogy a fékpofákra vagy a felnire ne kerüljön belőle. Ha már szétakasztottuk a féket, állítsuk be pontosan a pofákat úgy, hogy összehúzott állapotban merőlegesen álljanak a felnire. Érdemes dörzspapírral felérdesíteni a pofák felületét, hogy a rájuk tapadt fémes réteg lekerüljön róla. Ég és föld lesz a különbség a korábbi állapothoz képest.

A bowden visszaszerelésekor húzzuk meg határozottan a leszorító csavart, különben az első intenzív fékezéskor kínos meglepetések érhetnek. A bowden feszességét állító csavart annyira húzzuk meg, hogy a fékpofák kb. 1-2 mm-re legyenek a felnitől, és arra is érdemes odafigyelni, hogy fékezéskor a két pofa egyszerre érje a felnit.
A váltóbowdenek karbantartása hasonlóan történik, itt inkább a váltók helyes beállítása okoz sokszor gondot. Ha a lánc ugrál, nem találja a fokozatot, a váltón kell a finombeállítás elvégezni. Elsőként a váltón található két csavarral a váltó végállásait állítsuk be, majd a bowdent visszaszerelve a bowdenfeszességet állító csavarral feszítsünk rajta annyira, hogy az első két fokozat között problémamentes legyen a váltás. Ezzel az esetek döntő többségében az egész rendszer helyrejön, a fokozatok közti ugrást már a váltókar vezérli.
A csapágyak is megérdemlik az évi egyszeri tisztítást és kenést. Mosáshoz lehetőleg ne használjunk benzint, inkább a környezetbarát, vízben oldódó Brigéciollal dolgozzunk. A legjobb, ha a vegyszereket mellőzve egy tiszta, száraz ronggyal távolítjuk el az elkoszolódott zsírt.
A pedál és a középcsapágy általában gondozásmentes, utóbbi sokszor szét sem bontható (ún. monoblokk rendszerű). Az első és hátsó tengely, valamint a kormánycsapágy kerékpáros boltokban kapható lapos villáskulcsokkal szerelhető.

Szétszedés és tisztítás után nézzük meg, hogy a csapágy alkatrészein, az állítható kónuszon és a fix csészén nincsenek-e kráterek, berágódások. A csapágygolyókat is megéri megvizsgálni.
Összeszereléskor használjunk bőven teflonos csapágyzsírt, majd a munka végeztével töröljük le a felesleget. Akár tengelyről, akár kormánycsapágyról van szó, a kónuszokat mindig csak annyira húzzuk meg, hogy a tengely, ezáltal a kerék éppen ne lötyögjön. Kormánynál az első fék behúzásával és a kerékpár billegtetésével tudjuk ezt ellenőrizni. Ezek után húzzuk rájuk a kontraanyát, és vizsgáljuk meg megint a lötyögést. Ha szorulást tapasztalunk (ilyenkor finoman érezni a csapágygolyók súrlódását), picit lazítsunk a kónuszon, és úgy húzzuk rá a kontraanyát.
A fogaskerekek megelégszenek egy egyszerű tisztítással, cseréjükre csak akkor van szükség, ha ugrik a lánc, igaz ez a lánc kopottságára is utalhat. A láncot tiszta ronggyal tisztítsuk le, és a jó tapadást biztosító lánckenő spray-vel fújjuk be. A felesleget néhány perc múlva távolítsuk el róla.

Kevesen foglalkoznak a nyereg és a kormány helyes beállításával, pedig a túl alacsony nyereg vagy kormány gerinc-, hát- és térdfájdalmakat okozhat. Általános tanács, hogy a nyeregcsövet annyira kell kihúzni, hogy a pedál alsó helyzetében nyújtva legyen a lábunk, de még ne kelljen oldalra billenni a tekeréshez. Ha a nyeregcsövön található biztonsági figyelmeztetés előtűnik, vegyünk egy hosszabb csövet! A kormány olyan magasságban legyen, hogy egyenes derékkal, hosszú távon is kényelmesen tudjuk fogni. Ez általában a nyereg magasságával egyezik meg.
Végül szereljük fel a kormányra és a nyeregcsőre a kerékpáros lámpa vagy villogó bilincseit, hogy az első éjszakai használatkor egy mozdulattal rájuk pattinthassuk ezeket a fontos biztonsági kiegészítőket.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Kerékpártolvajok ellen

A kerékpárok eltulajdonítása minden korban potenciális veszély volt. Ám ahogyan egyre drágább és különlegesebb típusok „gyarapítják” a kerékpárok állományát, az ellopásukra is nagyobb az esély....


Kerékpár napenergiával

Az Amerikában kifejlesztett háromkerekű ELF tulajdonképpen egy hibrid kerékpár, részben napenergia, másrészt a vezető pedálozással hajtja.