Navigálás mobilon

2010-01-24 23:45:07 |

A "zsúfoljunk minél többet a telefonunkba" koncepció jegyében az okostelefonok többségébe már beépítették a GPS navigáció képességét. Az első készülékeknél - 2-3 évvel ezelőtt - ez még csak a szoftver futtatásának lehetőségét jelentette, a GPS vevő pedig külön kis dobozka volt, ami bluetooth kapcsolattal csatlakozott a telefonhoz. Mára általában a külső egységre már nincs szükség, a GPS vevőt is beépítik a telefonba.

A navigációs szoftvereket fejlesztő cégek - és néha a hekkerek is - rendszerint elkészítik a legáltalánosabb telefonos rendszerszoftvereken futó változatát is a saját programjuknak. A legáltalánosabbak ezek közül a symbian, a windows mobile és az iphone rendszerek, amelyekre a Tom-tom-tól a Garminig, az Ndrive-tól a Sigic-ig elkészültek az okostelefonos változatok. Egyes zárt operációs rendszerű telefonokat - példaként említjük a Samsung egyes készülékeit - ugyancsak elláttak saját navigációs szoftverre, itt azonban sok variációs lehetőségünk nincs; csak a saját szoftverét tudja futtatni.
A szoftverek telepítésébe nem érdemes részleteiben belemennünk, mert azok operációs rendszer és szoftver függőek. Elég azt tudnunk, hogy a legálisan vásárolt navigációs szoftver és térkép mellé minden utasítást és segítséget megkapunk, így mindenkinek azt javasoljuk, hogy válassza az egyenes utat. Ezek a szoftverek így egyszeri és már nem is túlságosan nagy beruházást igényelnek, és attól kezdve nincs "önköltség", hiszen a térképet a telefon a memóriájában tárolja, a műhold használata pedig nem kerül pénzbe.
Létezi olyan navigációs megoldás is, amelynél ez nem így van. A Wayfinder vagy a Nokia saját navigációs szoftvere például nem a telefonon, hanem egy központi szerveren tárolt térképekkel tervez, amihez folyamatos internet kapcsolatra (3G, Wap, esetleg Wifi) van szüksége. Ezért a térkép és szoftver árán kívül a folyamatos adatforgalom díjával is számolnunk kell. Persze az adatkommunikáció nagyon jól tömörített és optimalizált, de különösen külföldi utazáson lehet fontos szempont ez is. Kint már nem a viszonylag bőséges adatcsomagunk terhére, hanem a költséges roaming díjra történik az adatforgalom.

Azért kis trükkökkel még ez a tömörített adatforgalom is szinte nullára csökkenthető, ugyanis ha a telefonunk a számítógépen keresztül kapcsolódik az Internetre, akkor ezen keresztül megtervezhetjük és elmenthetjük az útvonalainkat, ilyenkor az adatforgalom nem terheli a számlánkat. A program térkép memóriáját elegendően nagyra (10 MB) állítva még újratervezéskor sem kell letölteni az adott terület útvonalait. Ily módon egy budapesti barangolás 1-2 KB adatmennyiséggel megoldható

Az okostelefonokon futó navigációk ma már nagyjából egyenértékűek a külön GPS készülékekkel. Processzoruk elegendően gyors, memória kapacitásuk - ami elsősorban a térképek nagy tárigénye miatt fontos - sok gigabájtnyi, tehát bőségesen elegendő. Gyengébb pont talán a képernyők mérete, de a 3" feletti képernyők már ebben a tekintetben sem kifogásolhatók. A navigáció ékes magyar nyelven történik, a hang és a képernyőn látható térkép együtt minden szempontból kielégítően segíti a közlekedésünket; akár autóval, akár kerékpárral vagy gyalog közlekedünk.
A hibátlan navigáláshoz azonban az is szükséges, hogy az adott szoftver menürendszerében minden tökéletesen legyen beállítva. Tapasztalatból tudjuk, hogy elég egy hibásan beállított érték, egy rossz helyen beklikkelt ablak, és a rendszer szórni fogja a butaságokat. Már az is jelentős különbséget eredményezhet, hogy mondjuk nem a "leggyorsabb" hanem a "legrövidebb" útvonal van megadva a készüléknek, és máris át akar vágni a kiserdőn egy földúton. De az sem mindegy, hogy gyalogos vagy kerékpár közlekedés van beállítva a gépkocsi helyett, vagy esetleg a fizetős útszakaszokat nem engedélyezi számunkra; máris az alacsonyabb rendű mellékútvonalakra vezet minket. Ha ismert útvonalon gyanúsan fals információkat kapunk a készüléktől, akkor elsőként ne a szoftver hibájára, hanem rossz beállításra gyanakodjunk.

Hamis utasítások származhatnak abból is azonban, ha a GPS vevő egység nem lát elég (minimum 3) műholdat. Sokszor ez csak azon múlik, hogy telefonunk a gépkocsi első szélvédője alatt van, vagy a tetőlemez árnyékában.
Apropó elhelyezés. Nagyon fontos, hogy navigáló telefonunk stabil rögzítéssel a vezető látómezejének közelében legyen. Jó megoldás a szélvédőre tapadó vákuumos rögzítésű telefontartó. Nem engedhető meg, hogy a készülékre "ki kelljen nézni", miként az sem, hogy vezetés közben bármilyen műveletet, beállítást, változtatást végezzünk rajta. A GPS sajnos nagyon alkalmas arra, hogy elvonja a vezető figyelmét; akkor viszont nem segítség, hanem baleset forrása.

 

iPhone-on futó néhány navigációs program

Az egyik legelterjedtebb okostelefon, az iPhone már a második gneráció óta tartalmaz beépített GPS vevő egységet, azonban 2009 nyaráig kellett várni, hogy a nagyobb navigációs szoftvereket gyártó cégek elkészítsék programjaikat az Apple mobiljára is. Az alkalmazások változó sikert arattak a felhasználók körében, aminek hátterében a vevő egység gyengesége játssza a főszerepet. Elsőként a Navigon nevű szoftver jelent meg, amely nagyon megbízhatóan működik, viszont a magyar nyelv ez idáig még nem érkezett meg hozzá. A soron következő programok, mint például a magyar fejlesztésű iGo, a Sygic vagy az Ndrive is egyaránt tartalmaz magyar nyelvű menüt és hangutasításokat is. Európában későn jelent csak meg viszont a TomTom iPhone-ra írt navigációs programja, amely a nagy várakozásnak nem tudott eleget tenni. A szoftverek folyamatosan frissülnek, így azok a felhasználók, akik e termékeket megvásárolták, rögtön megkapják az aktuális frissítéseket.

Symbian operációs rendszerű telefonokon is kiváló navigációs szoftvereket futtathatunk, ráadásul akár beépített GPS vevő nélkül is, ha vásárlunk a készülékkel kompatibilis bluetooth GPS vevő egységet. Symbian rendszerszoftver fut a Nokia telefonok nagy részén, de a Sony Ericsson, Samsung, Siemens és LG mobiljain is találkozhatunk vele. Ezen platformon a Garmin aratta a legnagyobb sikert, de mellette találhatunk régi nagy neveket, mint például a TomTom, valamint új, feltörekvő cégek is sorra gyártják a szoftvereket. Ilyen például az Ndrive vagy a Sygic.
Windows mobile navigációs szoftverek között is nagy a kínálat. A Garmin, a TomTom, a Sygic és az iGo ezen a rendszeren is segít az autósok navigálásában.
Hány műholdat lát a telefonba épített GPS vevő, illetve a szoftver? Ez a szám minél magasabb, annál pontosabb lesz a navigálás. A Nokia N97-en futó Garmin például 5 műholdat láthat egyszerre, hármat-négyet meg is talál belőlük, így igen megbízhatóan működik. A Hollux külön vevőegysége viszont 7 műholdat is képes látni egy időben, ami előnyére válik.
Nem kell feltétlenül az elérhető össze térképet a telefon memóriájában tárolni, mert feleslegesen nagy helyet foglal. Elegendő Magyarországon kívül azokat az országokat, amik potenciálisan utazási célpontjaink lehetnek (pl. szomszédos országok). Ha távolabbi úti célunk van, akkor elég az utazás előtt gondoskodnunk a (számítógépünkön tárolt) szükséges térkép feltöltéséről.
Fontos a térkép frissessége is. Az útvonalak folyamatosan változnak, új hidak épülnek, új autópálya szakaszokat, elkerülő utakat, körforgalmakat adnak át. Egy idő után túlságosan régi térképünk sok zavart okozhat, ezért frissíteni kell. Ez csak az illegális szoftvereknél jelent problémát.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Villámgyors mobil hálózat

Az LTE rövidítés az angol Long Term Evolution kifejezésből származik, és egy olyan új rádiós technológiát jelöl, amely teljesen IP-alapú, kis késleltetésű, nagyon gyors adatátvitelt biztosít...


Intelligens kéziszerszámok jönnek

Okostelefonon és számítógépen keresztül szabályozhatóak az ütvefúrók és csavarbehajtók, ésa felhőbe mentik az elhasználódásukra vonatkozó szervizadatokat. A Milwaukee® új technológiája megnöveli...