Túrához, teherszállításhoz

Kerékpár-utánfutók

Magyarországon még meglehetősen ritka látvány a kerékpár-utánfutóban utazó kisgyerek vagy az ilyen módon szállított csomag, túratáska. Összeállításunkban néhány furcsa, érdekes és praktikus modell bemutatásán keresztül szeretnénk kitekintést nyújtani a nyugati kerékpáros kultúrára.

A kerékpárosokról és a kerékpárutakról (illetve ezek hiányáról) gyakran hallani az írott és az elektronikus sajtóban. Sajnos hazánkban a két keréken közlekedőt az autósok nagy része nem tekinti egyenrangú partnernek, sokszor itthon a kerékpárút is legalább annyi veszélyt rejt a bringások számára, mintha a főúton tekernénk. Ennek oka az, hogy a kapukijárókban az esetek döntő többségében az autósok nem néznek körül, annak ellenére, hogy a KRESZ szerint ott a kerékpárosnak lenne elsőbbsége. De hogyan is várhatnánk el, hogy figyeljen valaki a többi bringásra, amikor ő maga még életében nem járt két keréken a forgalomban.
Ezek – és az utak állapotának – ismeretében nem csoda, hogy sokszor a tapasztalt bringások sem szívesen teszik ki magukat a veszélynek, pláne nem csemetéjüket egy alacsony utánfutóban, pedig ez a fajta közös szabadidő-eltöltés tőlünk nyugatabbra Ausztriában, Németországban, Hollandiában vagy az Egyesült Államokban nagyon gyakori. A főleg házilag épített kerékpár-utánfutókat itthon leginkább teherszállításra használják, pedig vannak külföldi gyártók, akik kimondottan kisgyermekes családoknak vagy komoly túrázóknak készítenek profi szerkezeteket.

Haza körkép

A Magyarországon kapható utánfutók java részét a Mali katalógusában találtuk. A három különböző modell három célcsoportot kíván elérni. Az első egy kisgyermekszállító utánfutó, mely a gyerekek méretétől függően 1-2 „potyautas” szállítására alkalmas. Kétféle – acél- és alumíniumvázas – kivitelben kapható. Az utánfutó rúdja a kerékpár hátsó tengelyéhez kapcsolódik egy kardáncsukló és egy biztonsági heveder segítségével. Rossz időben az utánfutóra átlátszó ponyva borítható, használaton kívül pedig kicsire összehajtható. A kocsi kerekei gyorskioldóval vannak felszerelve, így egy esetleges defekt esetén könnyen kiszerelhetőek helyükről.
A második típus egy csomagszállító, amely akár kisebb túrázásra vagy éppen házi kedvencünk szállítására is alkalmas. Rögzítés szempontjából annyiban különbözik az előbb bemutatott típustól, hogy ez az utánfutó a kerékpár nyeregcsövéhez kapcsolódik, szintén egy csuklós szerkezettel. A legkülönlegesebb mégis a harmadik modell, mely átmenet a kerékpár és az utánfutó között. Ha a kisgyermek már elsajátította a kerékpározás alapjait, de mégsem szeretnénk még egyedül kiengedni az utcára, tökéletes megoldás a szintén a kerékpár nyeregcsövéhez kapcsolódó „fél kerékpár.” Itt az első kereket az utánfutó rúdja helyettesíti, a kormány tulajdonképpen csak kapaszkodásra szolgál, de a hátsó kerék hajtható, így gyermekünk is aktívan részt vesz a mozgásban. A felsorolt típusok 30 és 60 ezer forintért kaphatók, amely nagyjából egy elfogadható minőségű gyermekkerékpár ára.

Külföldi kínálat

Érdekes megoldásokat láttunk a külföldi (főleg az Egyesült Államok-beli és Kanadai) gyártók katalógusaiban. Itthon is egyre többet találkozni a háromkerekű babakocsival. A nagy kerekek és a speciális kialakítás eredeti célja az, hogy kocogás közben a szülő kényelmesen tolhassa maga előtt a kocsit. Az amerikai WIKE alapötlete is ezekből a háromkerekű kocsikból indult ki. Az általuk gyártott kerékpárutánfutók könnyen átalakíthatók kocogós babakocsivá illetve vissza. Kínálatukban profi, egy ill. két gyermek szállítására alkalmas utánfutókat találunk, sőt a háziállatoknak is külön típus építettek. A gyermekszállító kocsikban ötpontos biztonsági öv gondoskodik a csemeték maximális védelméről. A cég külön készít utánfutókat mozgássérült, nagyobb gyermekek számára is. A csúcsminőséghez 70 és 150 ezer forint közti (természetesen dollárban számolt) borsos ár is járul.
A hosszú túrákat tervezőket célozza meg a kaliforniai székhelyű BOB. A már említett háromkerekű babakocsikon túl, ők két, csomagszállításra alkalmas utánfutót forgalmaznak, amelyeknek két érdekessége van. Az egyik, hogy csak egy kerékkel rendelkeznek (ezáltal jobban megmarad az eredeti kerékpáros érzés), a másik pedig e kerék külön rugózása. A BOB Yak és Ibex olyan túrázóknak készült, akik csomagjaikat nem a kerékpáron és pláne nem hátukon szeretnék elhelyezni, hanem kényelmesen egy sportos utánfutón.
Végezetül érdemes szólni a kisebb kenuk, kajakok szállítására alkalmas utánfutókról. Ezek a típusok is előfordulnak több külföldi gyártó modellpalettáján. Egyszerűségükből adódóan (kis kocsiszekrény két kerékkel és a vontatórúd) viszonylag olcsók, és akár házilag is elkészíthetők. A szállítmány méretéből adódóan főleg nyugalmasabb, kis forgalmú utakon használhatóak (pl. üdülőövezetek), viszont könnyű szállítást tesznek lehetővé olyan kajakok/kenuk esetében, amelyek tömegük miatt még igen, de méretük miatt már egy ember kézi ereje által nem volnának szállíthatók.

A KRESZ SZERINT:

A kerékpárt fel szabad szerelni:
A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egytengelyű, két nyomon futó vontatmánnyal (kerékpár-utánfutó).

A kerékpár-utánfutót fel kell szerelni:
a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú – a pótkocsira előírt – fényvisszaverővel,

b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával. A kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.

Saját kiegészítés: Mivel a kerékpár utánfutó egy magasabb gépkocsiból szinte észrevehetetlen, saját és „vontatmányunk” biztonsága érdekében érdemes valamilyen magasba nyúló zászlót vagy jól látható jelzést elhelyezni rajta.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Amit gyakran nem tudnak a biciklisták

Vannak olyan szokások és hiedelmek, amiket sok kerékpáros vall, és sajnos sokszor alkalmaz is közlekedése során. A kerékpárosok szövetsége összegyűjtötte a legközkeletűbbeket.


Tavaszi közlekedési tanácsok

A közlekedésben az évszakok nagyon meghatározóak. Egyszer napfény, sima útfelület fogadja a közlekedőket, máskor pedig kedvezőtlen látási és útviszonyok akadályozzák a tempós haladást, ezért...