Látni és látszani a biciklin

2011-06-16 10:42:27 | Módosítva: 2011-06-16 13:06:58

Számos vita folyik arról, hogy biztonságosabb-e a kerékpárúton kerekezni, mint az autók sávját használni.

Felmérések szerint a kerékpáros balesetek 80%-a olyan helyzetekben történik, amikor a kerékpáros egyenesen halad és az autós elévág vagy elsorodrja. Fő okként az elégtelen kivilágítást hozzák fel, illetve közrejátszik a járművek holttere is, azaz az a térrész, ami a visszapillantó tükörből (vagy akár hátratekintve is) takarásban van. Emily Brooke a Brightoni Egyetem hallgatója egy új koncepcióval állt elő, ami a hagyományos világítással kombinálva növelheti a kerékpárosok biztonságát. A kormányra szerelhető lézer egy jól látható jelet vetít a bringás elé, ami már akár akkor látható a környező járművek számára, amikor a kerekező még nem. A lézer nem világít folyamatosan, azt a bringás egy, a markolaton található kapcsolóval tudja működésbe hozni, agydinamós kerékpár esetén azonban szóba jöhet a folyamatos használat is. Feltalálója közlekedésbiztonsági szakemberekkel és a helyi busztársasággal együttműködésben valósította meg ötletét, ami jelen állás szerint túllépett a prototípus fázison, több gyártó is érdeklődik iránta. 

Emily, "Blaze" névre hallgató találmánya láttán többek számára Evan Gant és Alex Tee "LightLane" nevű, korábbi ötete juthat eszébe. Nem másról van szó, mint egy hordozható kerékpárútról, amit a bringás folyamatosan maga mögé vetít. Ettől természetesen még nem válik valódi bringasávvá az aszfalt, de éjszakai körülmények között jelentősen növeli a láthatóságot, figyelemfelkeltő és könnyebben megbecsülhető a kerékpáros szélessége és mozgástere. 

Ha figyelemfelkeltésről van szó, nem csak a lézer jöhet szóba, egy igen látványos megoldás a felnibe épített LED-ekkel teszi láthatóvá és nem mellesleg látványossá a bringást. A gyors forgás révén az egész felni fényben úszik. A "Project Aura", Ethan Frier és Jonathan Ota fejlesztése, amit a látványosan megugró éjszakai kerékpáros balesetek hívtak életre. A LED-ek könnyűek, így nem befolyásolják a kerék forgását, áramellátásuk pedig agydinamón keresztül történik. Még látványosabb, ám teljesen haszontalan tulajdonság, hogy a sebesség változásával a LED-ek által kibocsátott fény színe is változik.


források: 

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Sokféle okos otthoni rendszer, egy fényforrás

2017 szeptembere óta Smart+ lett a LEDVANCE végfelhasználók számára kifejlesztett, teljesen új intelligens világítási termék-generációjának aneve, amellyel a korábban Lightify néven forgalmazott...


LED szalagot mindenhová

A LED szalagok terjedése töretlen. Fényerejük fokozatosan növekszik, afehér LED szalagokba már két, sőt 3 sorban helyezik a világító elemeket. Korábban méterenként 300-at ma már 600-at, sőt 1200...