Tervezés, építés, minőségi kifogások

Új lakások: bosszankodás helyett öröm!

2011-07-13 00:59:33 | Módosítva: 2011-07-17 12:34:41

Több millió forintos lakásvételek – többnyire hitelből –, majd később jelentkező komoly problémák. Mit lehet tenni annak megelőzésére, hogy az új lakás ne bosszankodást, hanem örömet okozzon az új lakóknak, és hogyan lehet elkerülni az ingatlannal kapcsolatos több éves, sokszor megoldhatatlannak tűnő kálváriát és jogi hercehurcát?

Minden megállapodásra, de az építési szerződésekre külön igaz a kitétel: az aláírást nem szabad elkapkodni, és az első adódó lehetőségbe belevágni anélkül, hogy felmértük volna az alternatívákat. Nem árt, ha a vállalkozás, amelyet tervezési-építési munkálatokra kiválasztunk, megfelelő referenciákkal rendelkezik, erről pedig érdeklődjünk ismerőseinknél, kutassunk az interneten, mely számtalan pozitív és negatív tapasztalatra mutathat rá.
Kérjünk nyugodtan több vállalkozástól ajánlatot, majd mérlegeljük az egyes lehetőségeket, árakat, feltételeket. Ha pedig már döntöttünk, alaposan olvassuk át az elénk lerakott szerződést, annak minden egyes pontját, nehogy később érjenek minket meglepetések! A szerződésben változtatásokat kezdeményezhetünk, és ha ebbe nem hajlandó belemenni a vállalkozás, döntsük el, érdemes-e vele szerződni.

Folyamatos kontroll és figyelem

Nagyon fontos, hogy az építés során folyamatosan kísérjük figyelemmel a kivitelezést. Erre egyrészt a hibák minél korábbi felfedezése miatt van szükség, amire azonnal felhívhatjuk a vállalkozás figyelmét. Másrészt azért, mert ebben a fázisban még változtathatunk igényeinken, kérhetünk módosítást a kivitelezésben, ez a későbbiekben, kész lakás esetén csak jóval nagyobb ráfordítással és anyagi forrásokkal érhető el.
Ráadásul azt is látjuk, milyen ütemben halad a munka, várható-e késés. Ha pedig a szerződésben meghatározott késedelem megvalósul, azaz késik a vállalkozás az átadással, éljünk nyugodtan és határozottan kötbérigényünkkel, hiszen a fogyasztót védő rendelkezésről van szó e körben.

Jótállási határidő és jótállási jogaink

Ne feledjük el, hogy az átadás-átvételi eljárás során jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyben minden, még a legapróbb hibát és kifogást is fel kell tüntetnünk, mert erre van szükség jogaink érvényesítése érdekében. Ha pedig a későbbiek során merül fel minőségi kifogás a lakással kapcsolatban, akkor jó, ha tudjuk, hogy új építésű lakásra, annak épületszerkezeteire, valamint annak, a lakásokat kiszolgáló helyiségeire és részeire az átadás-átvételi eljárás befejezésének időpontjától számított 3 évig kötelező jótállás áll fenn.
Ez az építési szerződéssel az építési-szerelési munka elvégzésére kötelezettséget vállaló személyt, építési szerződés hiányában pedig az építési-szerelési munka tényleges elvégzőjét terheli. Ha hibát észlelünk, haladéktalanul jelentsük azt be a vállalkozásnak, amit az tizenöt napon belül kell, hogy kivizsgáljon. A jótállási jogaink pedig – mint minden más fogyasztói szerződés esetében – a kijavítás, illetve kicserélés, valamint adott esetben a megfelelő árleszállítás, vagy a szerződéstől való elállás.

Tisztelt Szerkesztőség

Fogyasztóvédelmi szaktanácsadójuktól arra lennék kíváncsi, hogy egy Internet szolgáltatónak milyen adatok bekérésére van joga ahhoz, hogy egy hibabejelentést fogadjon!
Nemrég előfordult, hogy kisvállalkozásunk telephelyén péntek délutántól megszűnt az Internet szolgáltatás. Gépeink folyamatosan működnek, mert internetes tartalmakat szolgáltatnak. A hibát észleltük, és telefonon megpróbáltuk bejelenteni a szolgáltatónak, ahol a telefonos ügyfélszolgálat csak a cég adószámának és cégjegyzékszámának bemondása után lett volna hajlandó a reklamációt fogadni. Ezeket az adatokat a hétvége folyamán nem tudtuk elérni, így a hiba kijavítása meg sem kezdődött.
Jogos-e, hogy a hibajelzést sem hajlandó elfogadni az Internet szolgáltató (Digi), ha a céges előfizetésű hálózat hibájakor nem tudunk a telefonon azonnal megadni olyan cégadatokat, amiket még a cégvezető sem hord állandóan a zsebében vagy a fejében?

Kedves Olvasónk

Természetesen nem várható el az ügyfelektől, hogy minden adatot a fejükben hordjanak, ugyanakkor bizonyos adatokra szüksége lehet minden esetben a szolgáltatónak ahhoz, hogy be tudja azonosítani az ügyfelet. Az, hogy melyik adatok ezek, a vállalkozás általános szerződési feltételeiben, üzletszabályzatában határozhatja meg. Ebben adott esetben az is leírásra kerülhet, hogy a cég legfontosabb adatai szükségesek mindehhez. Így mindenképpen javasoljuk, hogy még ha nem is minősül a cég fogyasztónak, mivel nem természetes személy, de minden olyan adattal rendelkezzenek, ami a gyors és könnyű, szerződési feltételnek megfelelő beazonosítást lehetővé teszi.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Konyhatervezés

Amikor egy lakást berendezünk, az egyik legnagyobb tétel a konyhabútor és a háztartási nagygépek ára. A tűzhely, sütő, főzőlap, mosogatógép, mosógép, mikro, hűtő. Ezeket a háztartási nagygépeket...


Megszűnhet a nyugdíjasok átverése

Kötelező ügyfélszolgálat fenntartása, az ajándékjuttatás és ajándéksorsolás reklámjának tilalma, a megvételre kerülő árucikkek kapcsán betiltott fogyasztói hitelezés – ilyen módosításokat...