Tudnivalók a téli abroncsról

Biztonságos téli vezetés

2012-01-08 20:53:09 | Módosítva: 2014-02-11 11:01:49

A megváltozott útviszonyok, az alacsony hőmérséklet, a hó és jég valamint a sokkal rosszabb látási viszonyok alapvetően meg kell hogy változtassák téli közlekedésünket. Ugyanakkor a gépkocsi állapotára is jobban oda kell figyelnünk, amiben az egyik legmeghatározóbb elem a téli gumiabroncs.

A gumiabroncs alapvetően befolyásolja az autó viselkedését, tapadását az úthoz, kormányozhatóságát és megállási képességét, a fékutat. Mindig az éghajlatnak megfelelő abroncsot kell használni, vagyis télen rakjuk fel a téli kerekeket. Sokan azt hiszik, annak csak hóban van értelme, pedig 7 fok alatt - anyaga miatt - a téli gumi lényegesen jobban tapad, mint a nyári. A téli gumi anyaga a hidegben kevésbé keményedik ki, kevésbé válik rideggé, így jobban tapad a hideg útfelülethez. Ugyanezért tavasztól nem érdemes fent hagyni, mert túlságosan lágy lesz, rendkívül intenzíven kopik.

A téli guminak nem csak az anyaga más, hanem a futófelület profilja is: A profilmélysége eleve nagyobb, mint a nyárié, és a profilok formája is más: Ez mind azt a célt szolgálja, hogy a havas, jeges úthoz is a lehető legjobban tapadjon. Ne tévesszen azonban ez senkit meg. A téli gumi sem fog a jégen úgy viselkedni, mint a nyári, augusztusban, a száraz aszfalton. A sokkal óvatosabb, lassúbb vezetést nem lehet kiváltani a gumicserével.

Nyári gumi esetében a minimális profilmélység 1,6 mm, míg a télinél ez már 4 mm, vagyis egy téli gumit sokkal hamarabb le kell cserélni. De nem csak a kopottság miatt válhat szükségessé a csere, hanem a téli gumi életkora miatt is. Mivel a téli gumit az autósok zöme relatíve kevesebbet használja, gyakori, hogy még az előző gépkocsi gumijait őrizzük és használjuk 8-10 éven át. Sajnos ezek az öreg gumik már éppen azt nem tudják, amiért szorgalmasan felszereljük őket a tél előtt: anyaguk már merevvé válik, a hidegben kikeményedik. Rosszabbul viselkednek, mint a nyári, hiába van még meg a megfelelő profilmélységük.

Több nyugati ország télen kötelezővé teszi a téli gumi használatát a hideg időkben, de engedélyezik az univerzális, téli-nyári abroncsokat. A szakértők ezekről az abroncsokról azt mondják, hogy télen, nyáron kompromisszumot jelentenek, de egyik évszakban sem optimálisak. Ezeket az abroncsokat minden esetben a téli abroncsra utaló M+S rövidítéssel jelölik, kiegészítve allseason vagy fourseasons felirattal, és elsősorban azoknak ajánlhatók, akik keveset használják gépkocsijukat – különösen télen.

Sokan úgy hiszik, hogy minél szélesebb az abroncs, annál jobb lesz a tapadás. Ez még nyáron is csak bizonyos határokon belül igaz, télen pedig inkább fordítva van. A felnire felrakható abroncsok közül télire inkább a keskenyebbet válasszuk.

Fontos a gumi kopottságának figyelemmel kisérése is, hiszen ha a téli abroncsnak már nincs meg a fent említett profilmélysége, akkor nem érdemes felrakni. A gumigyártók jól látható jelzést helyeznek el a futófelületen, így méricskélés nélkül is könnyen ellenőrizhető, hogy az adott téli abroncsot érdemes-e még felszerelni. A kopásjelző az egyes tömbök között található: ha a futófelület kopottsága bármelyik helyen a kopásjelzővel egy síkban van, akkor cserélni kell az abroncsot. Mielőtt valaki egy adott gumi megvásárlása mellett dönt, érdemes megnézni a gumiteszteket, amiből a legjobbakat a német ADAC készíti. Érdemes tanulmányozni honlapjukat.

Ha téli, nyári abroncsaink önálló felnin vannak, akkor rendszerint a gumis műhelyeket kihagyjuk a cseréből; fél óra alatt magunk is át tudjuk szerelni a kerekeket. Ez a módszer egy-két évig el is megy, ha a semmilyen sérülés nem éri a kereket, de azért bizonyos időszakonként szükség lehet a centrírozásra is, ezt pedig csak a szakműhelyben tudják elvégezni.

Néhány vezetéstechnikai tanács

Mielőtt elindulnánk, fokozott gondossággal tisztítsuk meg a szélvédőket és a lámpatesteket. A tisztogatás alatt már járassuk a motort, és a melegedő levegőt fúvassuk az ablakra. Csak a tökéletes kilátás megteremtésével lehet biztonságosan közlekedni. A párás ablakok páramentesítéséről tavaly ilyenkor írtunk már részletesen, ehhez kitűnő szerek kaphatók. Ne felejtsük el, hogy a klímakészülék a legjobb páramentesítő; egyszerre kapcsoljuk be a fűtéssel, akkor fázni sem fogunk. Indulás előtt állítsuk be a tökéletes testhelyzetet. Lehetőleg ne egy merev, ormótlan kabátban vezessünk.

Rendkívül előnyös lenne, ha a téli, csúszós úton történő vezetést mindenki oktatóközpontokban gyakorolhatná. De erre a gyakorlatban nincs esély, ezért inkább azt javasoljuk, hogy a lehető legbiztonságosabb körülmények között próbálják ki, milyen az, amikor az autó megcsúszik, mikor csúszik meg, hogyan kell fékeznünk és kormányoznunk, hogy ezt megakadályozzuk, illetve mit tegyünk akkor, amikor ez már bekövetkezett. Ennek kipróbálására azonban csak teljesen forgalmatlan nagy tér, gödrök és veszélyes tereptárgyak nélkül (üres parkoló) lehet alkalmas, ahol nem csúszhat neki gépkocsink más autóknak, és az árokban sem köthetünk ki. Blokkolásgátló nélküli autóval hóban, jégen szaggatottan kell fékezni, el kell érni, hogy a kerekek újra gördüljenek. ABS-szel rendelkező gépkocsinál viszont a vészfékezés az tövig nyomást jelent. Mindig finom mozdulatokkal kell kormányozni, minél kisebb a tapadás, annál inkább. A kormányzást és ellenkormányzást érezni kell, erről szól a gyakorlás, amit kizárólag rutinos vezető segítségével próbálgassunk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Téli, nyári vagy négyévszakos

A téli és nyári autógumik használata még mindig vitákat vált ki az autósok és az autós szakemberek között. Még ma is állítják egyesek, hogy „nincs ennek olyan nagy jelentősége, csak üzleti...


Gumiabroncs karbantartás

Közeledik a téli-nyári gumiabroncs cseréjének ideje, és ennek kapcsán felmerül a kérdés, hogy igényel-e a lecserélt kerékabroncs valamiféle speciális kezelést, illetve mit érdemes tudni a...