Problémáik házilag is orvosolhatók

Cipzár zűrök

2012-02-27 10:18:01 | Módosítva: 2012-03-01 10:51:27

A magyarosabb nevükön villám-, vagy húzózárak már régóta széles körben használatosak. Ruhadarabokon, különféle használati tárgyakon, lábbeliken és még számtalan egyéb eszközön megszokottak és nagyon praktikusak. Közkedveltségüket a gyors és könnyű nyitásuk, zárásuk, továbbá az igényekhez igazodó változatos kivitelük indokolja. Gyakori használatuk közben azonban sok bosszúságot is okozhatnak. Mert többnyire akkor „mondják be az unalmast”, amikor ez kényesés kellemetlen helyzeteket produkál. Az azonnali javítás pedig szinte soha, később viszont elég gyorsan megoldható.

Megelőző kezelés ajánlott

Nézzük meg, mivel előzhetjük meg cipzárjaink bosszantó bajait. Először is ne rángassuk, csak húzzuk, ezt tehetjük gyorsan is, ha működése kifogástalan, és a kocsi a fogazaton könnyen és akadálymentesen mozgatható. A kocsi fogóját mindig húzzuk kissé fel, mert ezzel kiemeljük a rugós rögzítő fogak közé mélyedő körmeit. Ez akadályozza meg ugyanis is a legtöbb húzózárnál a kocsi „önkényes” lecsúszását. Ha ezt nem tesszük meg, a rögzítő fogak megnehezíthetik a kocsi mozgatását, és koptatják a fogakat is.

Ilyen veszély nem áll fenn az ún. tűs húzójú kocsikon, mivel a húzót már kissé felemelve az akasztó tű is kiemelkedik a fogak közül. A tű pedig csak a húzó lehajtott helyzetében akad megint a fogak közé. A zártláncú spirál fogazatú cipzáraknál nincs kocsi rögzítő, ám a kocsit közel merőlegesen tartott húzóval lehet a legkíméletesebben mozgatni.

Az új cipzárak szinte kivétel nélkül meghálálják, ha a fém fogakat mielőbb száraz szappannal vagy grafit ceruza hegyével, a műanyagból készülteket pedig pl. gyertyaviasszal, azaz sztearinnal áthúzva „megkenjük”. Ez a spirál fogazatúaknál is előnyös. A „megkent” zárláncon a kocsi mozgása simává és könnyűvé válik. A súrlódás csökkentő anyag feleslege pedig a kezelést követően tiszta ronggyal letörölhető.

Ha a fogak nem kapcsolódnak össze

Ezt a hibát okozhatja a fogak kopott állapota, és/vagy a kocsi hibája is. Szerencsés esetben csak arról van szó, hogy a kocsi oldalvezetői kopottak, és felhúzás közben nem húzzák össze teljesen a fogakat, így nem is jön létre megfelelő zárás. Erre nemcsak a szétváló fogak, hanem a nehezen, akadozva mozgatható kocsi is figyelmeztet. Kijavítására azonban van még mód, feltéve, ha nem túl kopott a kocsi belső felülete.

Gyakran használt fémfogú cipzárakon ez hamarabb bekövetkezik, mint a fröccsöntött műanyag fogúakon. A hibát ilyenkor laposfogóval, vagy kis műszerész satu pofái közé szorítva lehet megkísérelni. Előbb a kocsi két oldalvezető párjának egymástól mért távolságát úgy állítsuk be, hogy a fogak sora még könnyen, szorulás nélkül átférjen alattuk. Ez azonban nem elég, az oldalvezetők hátsó felnyúló részét is közelíteni kell egymáshoz. Az általában lágy anyagú fémötvözetekből készült kocsiknak ugyanis e felületei a sok húzogatás hatására előbb utóbb elkopnak, és kiszélesedésük miatt nem képesek kellően egymás közé préselni a fogakat. Ha az oldalperem párokat fokozatosan sikerül összébb nyomni, a kocsi újból képes lesz a fogakat kellően egymásba kapcsolni. Ezt a kényes műveletet csak a kocsi hátsó, párhuzamos végén kell csak elvégezni, de nem szabad egymáshoz túl közel nyomi, mert akkor szorulni fog a kocsi, és ez a fogaknak sem használ.

Ez a művelet a műanyag fogazatú és a spirálos zárláncú cipzáraknál is eredményes lehet, mert a kocsik minden típusnál fémből készül. A spirál húzózáraknál esetenként kissé nehéz a kocsi oldal vezetőihez laposfogóval hozzáférni, mivel ezek általában szűk helyre vannak bevarrva. Az erszények, táskák rekeszeinek a szélébe varrt cipzár kocsik szűk belső térben vannak, ahol csak „vakon”, találomra hajlítgathatók beljebb az oldalvezetők.

Kocsi csere

Ez akkor esedékes, ha az előző javítás nem volt sikeres. A fém fogazatú, bontható-, vagy zárt végű cipzáraknál akár saját kezűleg is elvégezhető, feltéve, hogy van megfelelő méretű és színű új kocsink. Mivel ez nagyon ritka, ezért a munkát sokan szakemberre bízzák, akinek megvannak a cseréhez való szerszámai, és alkatrészek tekintetében is bő választékkal rendelkezik.

Új kocsikat a cipészkellékeket, speciális rövidárukat árusító üzletekben lehet beszerezni. A cseréhez előbb a fém záró szemet kell a zárlánc, azaz a szalagok fogazat alatti részéről eltávolítani. Ennek szélét késheggyel kell felfeszíteni, majd laposfogóval eltávolítható a körmös szélű végzáró szem. A bontható cipzárakon csak a befűző szemet fogadó végzárót kell leszedni, a befűzhető végidomot nem kell bántani. A régi kocsi ezt követően lehúzható a zárláncról.

A méretben és kivitelben azonos új kocsit alulról, a zárlánc két oldalán levő fogakat összepárosítva kell a kocsi elejébe fűzni, majd a kocsi felhúzásával egyesíteni. A fogaknak az alul zárt cipzáraknál is pontosan egy szintben kell lenniük. Ha nem passzolnak szintben pontosan össze, a hibát a kocsi lehúzása után korrigálni kell. A jól összepárosított és a kocsival összehúzott zárlánc a végzáró szem visszaillesztésével és összenyomásával egyesíthető újból.
A szalagra fröccsöntött műanyag cipzáraknál a záró véget csak levágni lehet, helyére pedig csak azonos méretű, fémből készültet lehet visszapréselni a kocsi cseréjét követően.

A spirál húzózárakon ez a művelet elég komplikált, mert előbb ki kell fejteni a szalagot, majd a régi kocsi lehúzása után, és a megfelelő méretű új kocsi felhúzását követően újból össze kell ölteni a szalagvégeket, mert ez az átöltés akadályozza meg a kocsi túlhúzását, és a szalagvégeket újból vissza kell varrni a lezárandó nyílás szélére. A nyílás végét ajánlatos több átöltéssel is lezárni.

A két-kocsis cipzáraknál érdemesebb megnézni, hogy melyik kocsi nem egyesíti a fogsorokat, és ezután csak ezt a kocsit ajánlott használni, ha a fentiek szerinti oldalvezető javítás nem segítene. A kocsi cseréhez azonban a cipzár mind a két végét ki kell fejteni, majd a végzárók lefeszítése vagy a véglevarrások felfejtése után kicserélhetők az egymással szembe fordított kocsik. A szabad szalagvégeket természetesen az eredeti módon kell visszavarrni a helyükre. Ezzel elkerülhető még egy ideig a teljes cipzárcsere, amit szükség esetén célszerű varrónőre, vagy cipzár javító szakemberre bízni, mert ezzel garantáltan biztosítható a szakszerű csere.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: cipzár, ruha

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Ruhaszárítási praktikák

Sok lakásban állandó problémát jelent a ruhanemű szárítása. Az automata mosógépekkel ugyan kényelmes a mosás, de a tiszta ruha szárítása helyigényes feladat. Az sem utolsó szempont, hogy a vasalás...


Megalakult az Ezermester Magyar Barkács Kft.

A barkácspiac hazai barkácsboltjainak összefogására 2009. Július 6-án megalakult az Ezermester Magyar Barkács Kft., melynek célja a barkácsüzletek piaci versenyképességének megőrzése a...