az építésügyi hatósági engedélyezésben

E-közigazgatás

2012-09-24 11:18:50 | Módosítva: 2012-09-24 11:18:50

Várhatóan 2012. végétől bevezetésre kerül az ÉTDR – Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer.

Az ÉTDR az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban lehetővé teszi az elektronikus kérelem- és tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést. Az ÉTDR az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. A projekt gazdája a Belügyminisztérium Területrendezési és Építésügyi Helyettes Államtitkársága.

Az ÉTDR az Interneten elérhető, központi szolgáltatásként az engedélyezési tervdokumentáció elektronikus kezelését támogatja. A kérelmezők ügyfélkapus azonosítással egy egységes építésügyi hatósági felületen nyújthatják be engedélyeik vagy igazolásaik iránti kérelmeiket, s az ehhez szükséges mellékleteket elektronikusan csatolhatják. A rendszer lehetőséget ad a jogutódlási, a határidő-hosszabbítási és jogorvoslati eljárások kezdeményezésére is. Az új eljárási rend azon kérelmezőknek is könnyebbséget hoz, akik nem kívánnak élni az e-ügyintézés kényelmével, mivel a rendszerbe kapcsolt Kormányablakok révén a hatóságinál rugalmasabb ügyfélfogadást tesz lehetővé.

A mellékletek központi kezelése lehetővé teszi azt is, hogy a szakhatóságok, a közreműködő szervezetek, és az ügyfelek is az ÉTDR szolgáltatásait használva tekinthessék meg a terveket. A szakhatóságok a rendszer keretében ellenőrizhetik ezeket, majd az állásfoglalásokat is ide töltik fel, a dokumentációt elektronikus keltezéssel, aláírással és pecséttel látják el. Ha az ügyben másodfokú döntés szükséges, a másodfokú hatóság ugyancsak az ÉTDR rendszeren keresztül tekintheti meg a műszaki dokumentációt.

Az engedélyezési eljárások folyamata gyorsabbá és átláthatóbbá válik. Pontosabban megfogalmazott kérelmek és alaposabban kidolgozott, átláthatóbb dokumentációk születhetnek, így csökkenhet a hiánypótlások száma is, ezáltal jelentősen csökken az engedély megszerzéséhez szükséges idő is. A jelenlegi adminisztratív terhek csökkentésével a hatósági oldalon több energia marad a szakmai előkészítésre, a megalapozottabb döntésekre, ezzel a vitás helyzetek sok esetben válnak elkerülhetővé.

Az ÉTDR bevezetése 2012 végére várható. Addig meg kell teremteni többek között az illetékek elektronikus fizetésének, a postai elektronikus szolgáltatások igénybevételének, a földhivatali adatok átvételének lehetőségét, és meg kell oldani az iratkezelési rendszerekkel történő integrációt is. Az ÉTDR ezzel válik az egységes szemléletű e-közigazgatás részévé is.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-5962/E_kozigazgatas