Kisebb hibák helyben is orvosolhatók

Munkaszék szerviz

2013-04-05 10:20:05 | Módosítva: 2013-04-05 10:24:42

A kényelmes munkavégzéshez általában az irodai székek, munkaszékek a legalkalmasabbak. Többnyire állítható az ülésmagasságuk, mozgatásukat görgők segítik, és a háttámláik magassága is véltoztatható. Kiválasztásuk nem csak pénztárca kérdése, az ergonómiai kialakításuk legalább ilyen fontos. Ám még a legjobb munkaszék is elromolhat, ha csak használják, a gondozásáról pedig elfeledkeznek. Működési zavaraikat viszont sokszor saját kezűleg is kijavíthatjuk.
A görgős székek gyakori hibája a görgők megszorulása, kopása. A különféle padlóburkolatokhoz megfelelő görgők alkalmazása ajánlott. Ezt már vásárláskor ajánlatos figyelembe venni, mert a görgők erősen igénybe veszik a burkolatot, a burkolat meg a görgőt. A kemény futófelületű görgők óhatatlanul nyomot hagynak a szék mozgási környezetében, a szőnyegpadlókat kikoptatják. Ezeket műanyag székalátéttel célszerű alkalmazni; a görgő működésére is előnyösen hat, és a padlót sem teszi tönkre.

A görgők viselik a legnagyobb terhet, ezért ajánlatos gyakrabban átvizsgálni őket, hogy akadálymentes-e a futásuk, nem kopott-e ki a tengelyt befogadó furatuk, és a görgők együttfutását sem akadályozza semmi. Gyakran a szőnyegszöszök és egyéb lerakódó szennyeződések miatt nem forognak simán, majd kikopnak, és emiatt le is válhatnak róla.



Ilyen esetekben két megoldás lehetséges. Az első, hogy a sérült székgörgőt azonos méretűre, formájúra kell cserélni. Görgőket legkönnyebben a szék szervizelőjénél lehet beszerezni, bár számos változat pl. a barkácsáruházakban is beszerezhető. Ha ez nehézkes, akkor az összes görgőt más típusúra kell cserélni, vagy a javítható, elkopott görgőket kell újra „futóképessé” tenni. Igaz, hogy így a cseréjük csak elodázható. A sérült görgőt előbb le kell szerelni a lábcsillagról. Ehhez egy erőteljes húzás is elég, a tengelyt ugyanis csak egy rugósgyűrű rögzíti a lábcsillag furatába. Ha mégse sikerül, csípőfogóval kihúzható a lábcsillagból. Vannak bordázott palástú csapok, amit préseléssel rögzítenek a lábcsillag furatába. Ezek oldalra mozgatással emelhetők ki a fészkükből. Javítás utáni visszahelyezésüknél a bordákat célszerű szilikonzsírral vékonyan bekenve és a „huzagoláshoz” igazodva visszanyomni. Csere alkalmával viszont csak azonos bordaszámú és méretű csapos görgők jöhetnek számításba.



Ha görgőcsere a cél, a csap átmérőjét és annak hosszúságát kell megmérni, és csak azonos méretűvel lehet helyettesíteni a régit. E mellett az új görgő kivitele sem térhet el a régitől. Ezért is javasolják a székjavítással foglalkozó cégek; csere alkalmával az összes görgőt ki kell cserélni.
Ha nem sikerül megfelelő típusú görgőt beszerezni, akkor marad a javítás. A hibás görgő-párok furata általában kikopott, lazán illeszkedik a központosító acéltengelyükre. A két fél-görgőt ugyancsak rugós gyűrű tartja a tengelyen, és a görgő pár egymástól függetlenül forog az összekötő tengelyen. A javítás után ez megszűnik, újból működőképesek lesznek, a két fél-görgőt ugyanis a tengelyre kell ragasztani. E célra kevés kétkomponensű epoxi ragasztót érdemes a tág furatokba és a tengelyvégekre kenni. A ragasztó kötése közben még beállítható a két fél-görgő ütésmentes és együttes forgása. Az esetlegesen kitüremkedő ragasztó pedig még kötés közben éles pengével levágva eltávolítható. A tengelyük azonban továbbra is könnyen forogjon a görgőtömb furatában! A görgő-pár tengelyének forgását egy kis kenőanyaggal is célszerű elősegíteni. Ez egyébként a görgőcsapokra is jó hatással szokott lenni. Megszünteti a használat közbeni nyikorgásokat, és a kopásokat is késlelteti. A görgőknek azonban mindig egy szintben kell a padlóra támaszkodniuk, különben a szék billegni fog.

Az ülőlap süllyed

Ezt a hibát a gázlift, azaz a szék állítható magasságú teleszkópjának a hibája okozza. Oka a szabályozószelep átszakadása, vagy állandó nyitott állapota. A gázliftek nem javíthatók, csak cserélhetők. Ehhez a gázliftet ki kell emelni a lábcsillagból, és az üléslap fészkéből is. A gázlift vékony tengelyvégét többnyire záró alátét rögzíti. Ha kúpos az illesztése, akkor kiütéssel mozdítható ki a helyéről, kilazítása után leemelhető a rúd végéről a lábcsillag. Az ülésvas fészkébe viszont általában kúposan csatlakozik a teleszkóp, amit óvatos mozgatással lehet kiemelni. Csavarlazító spray-vel befújva ez megkönnyíthető, ám lehet hogy még így is csak svédfogóval lehet kilazítani.



A hibás gázlift már nem javítható, az újat pedig az székjavító szervizek valamelyikében lehet megrendelni. A hibás gázlift ilyenkor mintaként használható, ugyanis gyártótól függő méretűek, és csak csereszabatos darabbal pótolhatók. Általában 150 kg terhelést viselnek el, átmérőjük többnyire 50 mm, viszont a teljes nyitásuk mértéke 405, 420, és 535 mm, amit a szék típusához illeszkedően kell megválasztani. Ettől függ, hogy az adott szék ülését milyen mértékben lehet emelni. Ha túl rövid, nem lehet ideális magasságba állítani, ha pedig túl hosszú, akkor a széket nem lehet kellően alacsonyra állítani. Egy új gázteleszkóp általában 7000 Ft-ért szerezhető be, ezért az olcsó székek esetében a cseréjük nem kifizetődő. A magasabb igényű főnöki forgószékeknél viszont már érdemes a csere mellett dönteni.

Az ülés vasalatai is meghibásodhatnak

A forgószékek ülését a tartó vasalat kapcsolja össze a gázlifttel és gyakran ez tartja a háttámlát is. Legtöbbször a túlerőltetéstől elrepednek, amit hegesztéssel nem ajánlatos javítani. A hő hatására a lemeztalp eldeformálódhat, és ferde lesz maga az ülés. Különösen igaz ez a magasság szabályozó kart tartó lemezre, amely alapvetően meghatározza a teleszkóp szelepének a működését, és hiba esetén célszerű új darabra cserélni a repedt alkatrészt. Fontos, hogy a felfogó furatok megegyezzenek a hibás darabéval, és a szabályozó kar megfelelően működtesse a leeresztő szelepet. Cseréjéhez ki kell emelni az esetleges műanyag burkolatot, és ezt követően a gázlift felső kúpos végét a vasalat fészkéből. Általában négy csavar rögzíti az üléstartót az ülőlap aljához, és kicsavarásuk után már leemelhető a székről. Visszaszerelése fordított sorrendben történjen. Ajánlatos külön figyelmet fordítani az ülésvasalat fajtájára is, mert vannak ún. hintafunkciós változatok, amelyek főnöki székeknél foteleknél gyakoriak.


Háttámla és karfa lazaságok

Az egyszerű irodaszékeknél a háttámla magassága és vagy az üléstől való távolsága is állítható. Ezt többnyire rögzítő csavarral oldják meg a gyártók. Ha viszont az állítócsavarok nincsenek kellően szorosra húzva, a laza csavar(ok) kikoptatják az ilyen elemek menetét. Fontos tehát a szoros rögzítés, mert különben a menet idővel átszakadhat a kopás miatt. Ez vonatkozik az állítható magasságú karfákra is. A csavarokat ezért ajánlatos időnként meghúzni a fixen beállított alkatrészeknél, és megszűnnek a lötyögő székelemek.



A jelentősebb működési hibák a székszervizeknél is megjavítathatók, ám érdemes az esetleges alkatrészcseréken elgondolkozni, mert nem biztos, hogy kifizetődők. Tájékoztatásul ehhez néhány adat: lábcsillag cseréje 4000-6000 Ft, a görgőket darabonként 400-500 Ft-ért cserélik, új gázteleszkópot pedig típustól függően 3000-8000 Ft körüli összegért építenek be a székekbe, ha a műhelyben végzik el a munkát. A helyszíni javításoknál számolni kell a kiszállási díjjal is, ami általában 1000-4000 Ft.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-6183/Munkaszek_szerviz