Látni és látszani

Világítástechnikai újdonságok a gépjárműiparban

"Látni és látszani" a biztonságos közlekedés egyik sarokköve. Jól tudják ezt a fényszóró gyártók cégek is, ezért káprázatos újításokkal vértezik fel termékeiket a vásárlók biztonsága és kényelme érdekében.

Manapság a halogén fényszórók hallatán már senki sem kapja fel a fejét, hiszen mára már olyan elterjedtek lettek a mindennapokban, hogy gyakorlatilag minden autót ilyennel szerelnek.
A xenon fényszórók ezzel szemben sokáig a luxusautók kiváltságának számítottak, de újabban átlagautókat is egyre sűrűbben látnak el ilyennel. A xenon vagy más néven gázkisüléses izzók működési elve alapjaiban tér el egy hagyományos izzóétól. Míg a hagyományos izzókban a fényt egy izzószál bocsátja ki, amit a rajta átfolyó áram hevít fel izzásig; addig a xenon égőkben két elektróda közti kb. 5 mm hosszú gázkisülés szolgáltat fényt. A gázkisülés begyújtásához 23000 V feszültségre van szükség, azonban a stabil ív fenntartásához már csak 85 V kell.
Mivel a xenon lámpákban nincs izzószál, ezért alacsonyabb hőmérsékleten üzemelnek, így a hatásfokuk is lényegesen magasabb halogén társaiknál. A halogén izzók 55 W-os teljesítménye helyett a gázkisülésesek mindössze 35 W-os teljesítménnyel üzemelnek, kétszer akkora fényerő mellett. Dinamikus magasságállító berendezés beépítésével érik el, hogy a lámpa az útra világítson, és ne vakítsa el a szembejövőket. A xenon égők nem csak energiatakarékosabbak, de élettartamuk is 5-6-szor nagyobb hagyományos társaikénál. Az eredetileg nem xenon égővel szerelt autók többségénél van lehetőség a xenonra való átalakításra, azonban ez csak a megfelelő engedélyekkel rendelkező, az adott típushoz tervezett xenonlámpa készlet beépítésével tehető meg.
Napjainkban a LED fényszórók is egyre szélesebb körben kerülnek felhasználásra. Csekély energiaigényük és hosszú élettartamuk okán bicikli- és zseblámpákba már régebb óta előszeretettel építik be őket, járműveink világításában azoban csak mostanában kezdenek jelentősebb szerepet betölteni. Mivel a LED fényszórók már elérik a xenon lámpák világításszintjét, ezért az USA-ban már használhatók főfényszóróként az autókon. Európában a jogszabályok miatt erre egyelőre még várni kell.
A legmerészebb fejlesztések nem csak a fény minél gazdaságosabb előállítására, hanem a lámpák intelligens "viselkedésére" is irányulnak. A jövő fényszórói figyelni fogják az autó sebességét, kormányzását és navigációs rendszerén keresztül a forgalmi helyzetet, és a legelőnyösebb távolságba és irányba világítanak majd. Ez azt jelenti, hogy országúton keskeny és hosszú, míg városban rövidebb és jobban szétterülő fénynyalábbal fognak világítani, hogy a sofőr idejében észlelhesse országúton az éjjeli biciklist vagy városban éppen a járdáról lelépni készülő gyalogost.

A kormánnyal vezérelt fényszóró jobban bevilágítja a kanyart

A LED lámpák igen takarékosak

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Hartwig András


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

A LED-es világítás előnyei

Az 1960-es évek elején feltalált fénykibocsátó dióda (LED) sok változáson ment keresztül, egészen odáig, hogy ma már versenyre kel az izzószálas vagy fénycsöves világításokkal, jelentősen kisebb...


Világítástechnikai kisokos

Egy lakásvilágításnak a megtervezése és kivitelezés sok szempont alapján kell, hogy történjen. Nem csupán energia-takarékossági és lakberendezési szempontokat kell figyelembe venni, mert az otthon...