Békéltető Testületi eljárás

2014-01-09 09:09:56 | Módosítva: 2014-01-09 09:24:31

Mindannyian kerültünk már olyan helyzetbe, hogy valamilyen megvásárolt termékkel vagy megrendelt szolgáltatással nem voltunk elégedettek, és panaszt tettünk a vállalkozásnál. Összefoglaló néven ezt „fogyasztói jogvitának” nevezik. A Békéltető Testületi eljárás a vita, bíróságon kívüli rendezését kísérli meg, melyet a fogyasztóvédelemről szóló törvény szabályoz. 2011. július 1-étől már Pénzügyi Békéltető Testületi hatáskör is van, a bankokkal, biztosítókkal, pénzügyi és befektetési szolgáltatókkal kapcsolatos vitás ügyek bíróságok kívüli rendezésére. A Békéltető Testület eljárása díjmentes, és csak a fogyasztó (magánszemély, jogi személy, szervezet) kérelmére indulhat.


Felsorolhatatlan számú ilyen jogvita van a mindennapokban, a rossz minőségű cipőtől a sok-milliós pénzügyi vitákig. Az ügy nagyságrendjétől függetlenül az eljárás célja ugyanaz: a fogyasztó és a vállalkozás közötti vitában egyezség létrehozása, vagy eredménytelenség esetén döntés hozatala a fogyasztói jogok gyors és költségkímélő érvényesítésére.

Ez a gyakorlatban az jelenti, hogy ha a felek megegyeznek, azt a Békéltető Testület határozattal jóváhagyja. Ha nincs egyezség, de a fogyasztó kérelme megalapozott, a Békéltető Testület kötelezést tartalmazó határozatot hoz, amennyiben a vállalkozó a döntés meghozataláig úgy nyilatkozott, hogy azt el fogja fogadja. Azonban csak ajánlás tehet a Békéltető Testület, mikor a vállalkozó nem nyilatkozik, illetve nyilatkozatában előre jelzi, hogy a tanács döntését kötelezésként nem fogja elismerni.

Az eljárás megindításának feltétele, hogy a fogyasztó a panaszát közvetlenül megtegye az adott vállalkoznál, vitás ügyének rendezését közvetlenül megkísérelje. Ezt igazolni kell, ezért amennyiben szóbeli panaszunkkal nem foglalkoznak megfelelően, írásban is tegyünk panaszt. Az írásbeli panasz, és az elutasító válasz minden iratát gondosan őrizzük meg, a leveleket ajánlottan vagy tértivevénnyel adjuk postára, az e-mail-eket őrizzük meg. Mielőtt bármilyen számlát, munkalapot, iratot kiadunk a kezünkből, készítsünk róla fénymásolatot. Ha a vállalkozás nem ad választ panaszunkra, akkor is fordulhatunk a Békéltető Testülethez, annak írásbeli igazolásával, hogy mi panaszt tettünk, és megkíséreltük a vita rendezését.

Panaszunk elutasítása esetén a vállalkozó köteles indokolni álláspontját, és köteles tájékoztatni a fogyasztót, hogy mely hatóság vagy Békéltető Testület eljárását kezdeményezhetjük. Meg kell adnia az illetékes hatóság nevét, címét.

Hogyan írjuk meg a kérelmet?

A kérelmet a Békéltető Testület elnökéhez kell benyújtani, alapesetben a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti illetékes Békéltető Testülethez, ennek hiányában a vitás teljesítés helye szerinti illetékes testülethez. Több fogyasztó közös kérelme esetén, bármelyik kérelmező lakcíme szerint. A fogyasztó meghatalmazás útján is eljárhat.




A kérelemnek formai követelményi nincsenek, de tartalmi előírásai vannak, melyeket be kell tartani!

1. Fogyasztó neve, lakóhely vagy tartózkodási helye.

2. Vállalkozás neve, címe.

3. Ha nem a lakóhely szerint adjuk be, a testület illetékességre vonatkozó nyilatkozat.

4. A fogyasztó panasza RÖVIDEN.

5. Fogyasztó nyilatkozata, hogy az ügyben más Békéltető Testületi és más jogi lépést nem tett.

6. Fogyasztói indítvány: a kérelemben nem elég a panaszt leírni, és annak kivizsgálás kérni, le kell írni, hogy mit szeretnénk, mi a fogyasztói igényünk, pl. a termék árát, cserét, javítást kérünk stb. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy csak ez lehet majd a végső döntés, de támpontot ad az eljárásban.

7. Fogyasztó aláírása.

MELLÉKLETEK: bizonyítékok fénymásolata, számla vagy blokk fénymásolata, termék fotója, panasztétel igazolásának fénymásolata stb. Ne postázzuk a hibás terméket, pl. a cipőt.

Hiánytalan kérelem esetén, a beérkezést követő 90 napon belül kell zárulni az eljárásnak, ami indokolt esetben max. 30 nappal meghosszabbítható. A szóbeli meghallgatás időpontjáról a feleket postán értesíti a testület. Az időponton túl a levél tartalmazza az ügyre kijelölt testületi tag nevét, és a legfontosabb tudnivalókat.

A kérelem benyújtását megelőzően nem lehet a bírósághoz fordulni, de a testület határozata nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét bírósági eljárás keretében érvényesítse.

Saját tapasztalat

Mint azt sok helyről tudni lehet, a Békéltető Testületek ügyeinek fele cipőre tett panaszok. Egy gyerekcipővel rész-sikert értünk el, a cipő árának felét levásárolhatjuk az adott cipőboltban.

A Békéltető Testületi eljárásban eljáró jogásznő szerint a „siker” annak köszönhető, hogy a cipőkereskedés maga ajánlotta fel egyezség reményében az 50%-os visszatérítést. A jogásznő elmondása szerint az ilyen „kártérítést” nem szokták megtenni a kereskedők. A kicsit is kétes hibákkal gyakorlatilag nulla az esélye annak, hogy a fogyasztó bíróságra menjen, szakértőt fizessen stb., ezért nincs kockázata a kereskedőnek, akkor sem, ha nem rendezi a fogyasztó panaszát. Az ingyenes Békéltető Testületi eljárást azonban érdemes végigvinnünk, veszteni valónk nincs, és ha mégis a jó hírére valamit adó kereskedővel van dolgunk, legalább enyhítheti kárunkat.

Azonban már a vásárlásnál kalkuláljunk avval, hogy nem biztos, hogy az esetleges reklamációnkat (és akár az igazunkat) érvényesíteni tudjuk részben vagy egészben. A reklamációkért felelősséget nem vállaló kereskedők csak közvetlen kockázatot vállalnak, hiszen többé nem megyünk a boltjába. Nagy értékű terméket pedig biztosan nem vásárolunk olyan helyen, ahol a gyakorlatban nincs garancia.



Békéltető Testületek (2013. októberi adatok):

Bács-Kiskun Megyei Békéltető Testület:
6000 Kecskemét, Árpád krt. 4.
Telefon: (76) 501-525, (76) 501-500; Fax: (76) 501-538

Baranya Megyei Békéltető Testület:
7625 Pécs, Majorosy Imre u. 36. Posta címe: 7602 Pécs, Pf. 109
Telefon: (72) 507-154; Fax: (72) 507-152

Békés Megyei Békéltető Testület:
5600 Békéscsaba, Penza ltp. 5.
Telefon: (66) 324-976, 446-354, 451-775; Fax: (66) 324-976

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Békéltető Testület:
3525 Miskolc, Szentpáli u. 1.
Telefon: (46) 501-091, 501-870; Fax száma: (46) 501-099

Budapesti Békéltető Testület:
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.
Telefon: (1) 488-2131; Fax: (1) 488-2186

Csongrád Megyei Békéltető Testület:
6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.
Telefon: (62) 486-987; Fax: (62) 426-149

Fejér Megyei Békéltető Testület:
8000 Székesfehérvár, Hosszúséta tér 4-6.
Telefon: (22) 510-310; Fax: (22) 510-312

Győr-Moson-Sopron Megyei Békéltető Testület:
9021 Győr, Szent István út 10/A.
Telefon: (96) 520-217; Fax: (96) 520-218

Hajdú-Bihar Megyei Békéltető Testület:
4025 Debrecen, Petőfi tér 10.
Telefon: (52) 500-749; Fax: (52) 500-720

Heves Megyei Békéltető Testület:
3300 Eger, Faiskola út 15. Posta címe: 3301 Eger, Pf. 440
Telefon: (36) 416-660/105; Fax: (36) 323-615

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Békéltető Testület:
5000 Szolnok, Verseghy park 8.
Telefon: (56) 510-610; Fax: (56) 370-005

Komárom-Esztergom Megyei Békéltető Testület:
2800 Tatabánya, Fő tér 36.
Telefon: (34) 513-010; Fax: (34) 316-259

Nógrád Megyei Békéltető Testület:
3100 Salgótarján, Alkotmány út 9/A.
Telefon: (32) 520-860; Fax: (32) 520-862

Pest Megyei Békéltető Testület:
1055 Budapest, Kossuth tér 6-8.
Telefon: (1) 474-7921; Fax: (1) 474-7921

Somogy Megyei Békéltető Testület:
7400 Kaposvár, Anna utca 6.
Telefon: (82) 501-000; Fax: (82) 501-046

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Békéltető Testület:
4400 Nyíregyháza, Széchenyi u. 2.
Telefon: (42) 311-544, (42) 420-180; Fax: (42) 420-180

Tolna Megyei Békéltető Testület:
7100 Szekszárd, Arany J. u. 23-25.
Telefon: (74) 411-661; Fax: (74) 411-456

Vas Megyei Békéltető Testület:
9700 Szombathely, Honvéd tér 2.
Telefon: (94) 312-356; Fax: (94) 316-936

Veszprém Megyei Békéltető Testület:
8200 Veszprém, Budapest u. 3.
Telefon: (88) 429-008; Fax: (88) 412-150

Zala Megyei Békéltető Testület:
8900 Zalaegerszeg, Petőfi utca 24.
Telefon: (92) 550-514; Fax: (92) 550-525

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

E-kereskedelem és kettős termékminőség

Az e-kereskedelem szabályozása és a kettős termékminőség megszüntetése áll a fogyasztóvédelem középpontjában az idén, de kiemelt feladat maradt a termékbemutatók ellenőrzése is.


Tudatos fogyasztók a megelőzésért

Rosszul árazott termékek, hibás áruk, bóvli műszaki cikkek, felszívódó vállalkozások. Mindennapjainak velejárója lett a bosszankodás, miközben úgy érezzük: nem véd minket semmi a vásárlások és a...