Internetes vásárlás: Mit jelent az elállási jog?

2014-02-19 12:49:26 | Módosítva: 2014-02-19 13:00:42

Amikor egy webshopban vásárolunk, akkor a kiválasztott árut nincs lehetőségünk kézbe venni, kipróbálni, alaposan megnézni. Emiatt az ilyen vásárlásokra a jogszabályok a normál vásárlásnál sokkal kedvezőbb feltételeket biztosítanak arra, hogy a később átvett, megkapott árut visszaadhassuk, ha bármilyen kifogásunk van ellene. Elállhassunk a vásárlástól. Ezt nevezik elállási jognak.


A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet alapján tehát úgynevezett elállási jog (a termék visszaküldésének joga, visszaküldési garancia) illet meg bennünket internetes vásárlás esetén, és e jogot néhány kivételtől eltekintve minden esetben gyakorolhatjuk. Ez azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk, és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Az online kereskedő nem határozhat meg a rendelet szabályaitól eltérő, a fogyasztóra nézve hátrányosabb szerződési feltételeket!

A szerződéstől való elállásunk esetén nem vagyunk kötelesek a kereskedő kérésére magyarázatot adni az elállás okára. Tehát a szerződésnek megfelelő, hibátlanul működő és a rendeltetésszerű használatra alkalmas termék esetén is gyakorolhatjuk elállási jogunkat. Természetesen az esetek többségében az elállásra az adhat okot, hogy a kiszállított termék mégsem olyan, mint amilyennek a honlapon közölt leírás alapján elképzeltük, vagy bármilyen okból nem felel meg az elvárásainknak.

8 munkanap

Általában konkrét termék megrendelése esetén a termék átvételétől, míg szolgáltatás igénybevétele (például interneten megrendelt kábeltelevízió előfizetés) esetén a szerződéskötés után kezdődik az elállási határidő. A termék átvételétől és a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 8 munkanapon (nem naptári nap!) belül élhetünk elállási jogunkkal. Az általános szabályok szerint a 8 munkanapos határidőbe a termék átvételének, illetve szolgáltatás esetén a szerződéskötés napja nem számít bele. A 8 munkanapos határidő nem jelenti azt, hogy a visszaküldött terméknek 8 munkanapon belül meg is kell érkeznie az eladóhoz, hanem elegendő, ha a 8 munkanapos időtartamon belül kifejezzük elállási szándékunkat az eladó felé.

Természetesen a 8 munkanapos határidő alatt bármikor elállhatunk a szerződéstől, de a jóhiszeműség és a tisztesség általános követelménye szerint a termék átvételét követően, annak felpróbálása, megvizsgálása és a rendeltetésszerű használatra való alkalmasságáról történő megbizonyosodás után haladéktalanul döntsünk a termék megtartásáról, vagy esetleges visszaküldéséről.

A kereskedőnek az is kötelessége, hogy a megrendelt áruról, szolgáltatásról írásbeli megerősítést küldjön – lehet e-mail-ben, de lehet a postai csomaghoz csatolva is. Amennyiben ez a megerősítés az áru átvétele után érkezik csak meg, akkor a 8 nap onnan indul; a fogyasztó az elállási jogát az írásbeli megerősítés kézhezvételének napjától számított nyolc munkanapon belül, legfeljebb azonban az elállási határidő kezdő időpontjától számított három hónap elteltéig gyakorolhatja.

Az elállási jog lényege, hogy a 8 munkanapos határidő alatt megbizonyosodhassunk arról, hogy a termék alkalmas a rendeltetésszerű használatra, és megfelel az egyéni használati céljaink teljesítésére, tehát a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez. Amint eldöntöttük, hogy nincsen szükségünk a termékre, ezt követően már ne használjuk, óvjuk meg állagát, hogy minél jobb állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni. Az elállási jog nem hatalmaz fel senkit arra, hogy 8 nap folyamatos használatával lestrapáljon egy terméket, azután visszaküldje az eladónak.

Időben jelezzük

Elállási szándékunkat szóban (telefonon), postai úton (célszerű tértivevényes levélben) és e-mailben is kifejezésre juttathatjuk, akkor is, ha a kereskedő az elállási jog gyakorlásának valamelyik formáját a honlapon közzétett általános szerződési feltételekben kizárja. Természetesen, amennyiben a vállalkozás rendelkezik üzlethelyiséggel vagy vevőszolgálattal, elállási nyilatkozatunkat személyesen is átadhatjuk, és az eladóval igazolt módon átvetethetjük.

A terméket csak akkor küldjük vissza, ha az eladó nem zárkózott el a visszavételétől, mivel ellenkező esetben, a termék visszaküldése után már a termék sem lesz a birtokunkban, és kérdéses, hogy az eladó egyáltalán visszafizeti-e az általunk kifizetett összeget. Az eladó elállásunk esetén nem követelheti meg, hogy a terméket az eredeti csomagolásban és az eredeti okmányokkal (számlával) együtt küldjük vissza. Ennek ellenére a csomagolását óvatosan bontsuk fel, és lehetőleg őrizzük meg a számlával és egyéb okmányokkal (például a jótállási jeggyel) együtt az elállási határidő lejártáig.


A vásárló, fogyasztó köteles a terméket saját költségén visszajuttatni az eladó részére, az eladó pedig köteles legkésőbb 30 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget visszatéríteni. A termék ingyenes kiszállításának díját nem lehet utólag a fogyasztóra terhelni, és a rendeltetésszerű használatáért használati díjat, vagy az emiatt fellépő esetleges értékcsökkenés (karcolások) megtérítését sem lehet a fogyasztótól követelni. Amennyiben viszont a terméket nem rendeltetésszerűen használtuk, az eladó kártérítést követelhet a meghibásodás, károsodás, értékcsökkenése miatt.

Kivételek

A rendelet tételesen felsorolja azokat az esetköröket, amikor nem gondolhatjuk meg magunkat a termék átvétele vagy a szolgáltatásra vonatkozó szerződéskötés után. Ezek jellemzően szolgáltatások (repülőjegy vásárlás, szállodafoglalás, koncertjegy stb.) illetve olyan termékek (virág, romló élelmiszer, fehérnemű, kozmetikum), amelyek többször már semmiképpen nem használhatók fel. A vételárat olyan termék esetén sem követelhetjük vissza, amelyet kifejezetten a saját kívánságunkra, egyedi utasításaink alapján készítettek számunkra (fotónagyítás, fényképes ajándéktárgy stb.). Nem élhetünk elállási jogunkkal CD, DVD lemezek és számítógépes szoftverek vásárlása után sem.

A higiéniai vagy egészségügyi okból vissza nem szolgáltatható termékeket viszont visszaküldhetjük, amennyiben a csomagolást, a védőfóliát még nem bontottuk fel, vagyis a terméket még nem vettük használatba.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Új szabályok a termékbemutatókra

Az erőszakos termékbemutatókról korábban is írtunk már. Sajnos gyakori történet, hogy idős, nyugdíjas embereket hívnak meg „vacsorára”, „olcsó buszos utazásra” vagy néha egyáltalán nem titkolt...


Fogyasztóvédelem

Pert nyert a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) a termékbemutató keretében értékesítő SPS Doctors Holding Kft.-vel szemben, az ítélet szerint a vállalkozás tisztességtelen...