Megéri-e?

Elektromos-, kontra hagyományos autók

2014-04-03 15:56:20 | Módosítva: 2016-05-09 10:08:25

Egy múlt évben készült tanulmány azt vizsgálta meg, hogy a hasznos élettartamra vetített költségek hogyan alakulnak az elektromos, hibrid- és a hagyományos autók esetében, ha figyelembe vesszük a lehetséges parkolási kedvezményeket és az üzemanyagok árából, valamint ezek változásából adódó különbségeket.


Mitsubishi-i-MiEV

Az elektromos autókat Magyarországon is egyre nagyobb figyelem övezi. Tölthető hibrid autókkal is lehet már találkozni a magyar utakon. Ugyancsak gyakran találkozhatunk a sajtóban olyan hírekkel, melyek az elektromos autók töltő infrastruktúrájának kiépítésével foglalkoznak. Az ELMŰ Budapesten már 7 nyilvános töltőoszlopot üzemeltet, és az ÉMÁSZ is átadta az elsőt Miskolcon. A Hungaroringen és a Balaton körül is megjelentek az első töltők, és a Budapest–Bécs útvonal megtételének sincs már akadálya, legalábbis ami a töltő infrastruktúrát illeti.


Peugeot Ion

Az elektromos autók beszerzési ára ma még meglehetősen magas. Ugyanakkor egységnyi távolság megtételéhez szükséges üzemeltetési költségük – a villamos energia kedvezőbb árából adódóan – jelentősen alacsonyabb, mint a hagyományos benzin- vagy dízelüzemű gépjárműveké. Mivel felépítésük, szerkezetük lényegesen egyszerűbb, mint a robbanómotoros autóké, karbantartásuk is olcsóbb. Ehhez jönnek még azok a lehetséges ösztönzők, amelyekkel az új technológia elterjesztéséhez az állam vagy az önkormányzatok járulnak hozzá a zéró helyi kibocsátásból adódó környezetvédelmi előnyök miatt.


Toyota Yaris Hybrid

Gépjárművek beszerzési költsége - az autók listaárát figyelembe véve, hasonló felszereltség mellett – tehát a egyelőre a hagyományos, benzines és diesel konstrukciókat erősíti. Ez az arány a jövőben nyilvánvalóan a kiegyenlítés irányába fog mozogni.

A következő értékelt költségelem az elfogyasztott üzemanyag költsége. Az elektromos autók esetében, ugyanúgy, mint a belsőégésű motorokkal szerelt autóknál, a gyárilag megadott fogyasztási értékek lettek figyelembe véve, a jelenlegi, normál lakossági áramtarifával. Jelenleg számolni lehet még azzal, hogy egyes nyilvános töltőállomások térítésmentesen biztosítják a villamos energiát az elektromos autóknak. A tanulmány a benzin és a gázolaj áránál az aktuális napi árakat vette alapul. A futásteljesítménynél pedig úgy számolt, hogy a járművek naponta szinte teljes mértékben kihasználják azt a 120 km-es hatótávolságot, melyet a vizsgált elektromos autó egyetlen feltöltéssel meg tud tenni. Így az éves futás 36 500 km-re adódott.

A karbantartási költségek tekintetében a legnagyobb a bizonytalanság, mert az elektromos autóknál erre még nincs hosszú évekre visszamenő tapasztalat. Egy bizonyos: az elektromos autóknál a motor jóval egyszerűbb konstrukció, lényegesen kevesebb alkatrészből áll, így abból lehet kiindulni, hogy karbantartási költségei is lényegesen alacsonyabbak. Nincs kipufogó, befecskendező, turbófeltöltő stb. Ennek megfelelően olaj- és szűrőcsere sincs, és kevésbé valószínű, hogy valamilyen alkatrészt ki kell majd cserélni.

Alacsony üzemeltetési költség

Az autógyárak az elektromos autók karbantartási költségeit alacsonyabbra becsülik, mint a hagyományos autókét. A rendszeres szervizek során a szerelő által ráfordított munkaidő nagyjából azonos a kétféle autótípusnál, a különbség elsősorban a beszerelt alkatrészek költségének differenciájából adódik.

Parkolási költségek, és a későbbiekben várhatóan bevezetésre kerülő dugódíj is alaposan belejátszik a várható költségekbe. A repülőtéren, a budapesti belvárosban vagy a Budai Várban 400-800 Ft közötti összeget is kifizethetünk egy óra parkolásért, tehát ha valaki munkájából vagy szokásaiból adódóan naponta több órát parkol az említett helyeken, akkor egy évben 200-400 ezer Ft-ot is elkölthet parkolásra. Ez a 6 éves életciklus alatt 1,2-2,4 millió forint. Ha tehát az elektromos autóknak – mint sok nyugat-európai városban – nem kell fizetni a városi parkolásért, akkor ez az összeg megtakarítható. Ugyanez vonatkozik a lehetséges budapesti dugódíjra is.


Opel Corsa gsi

Mindezeket a költségelemeket összegezve a tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy már ma is elképzelhetők olyan használati szokások és üzemanyagárak, melyek mellett hatéves használati időtartamot feltételezve a járművekhez tartozó teljes összköltség kedvezőbb egy elektromos autó esetében.

Forrás: Magyar Energetika

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Ismét versenyeznek az alternatív hajtású járművek Budapesten

Ismét megrendezi az alternatív hajtású járművek versenyét az MVM Magyar Villamos Művek szombaton Budapesten, az eseményen napelemes autók, különleges prototípusok, átalakított szériaautók,...


Elektromos sztráda

Áramszedőkkel ellátott kamionok, felsővezetékek, elektromos autópálya – ilyen megoldással kísérletezik németországi tesztpályáján a Siemens.