Gumiabroncs karbantartás

2015-11-18 12:15:39 | Módosítva: 2015-11-18 12:20:49

Közeledik a téli-nyári gumiabroncs cseréjének ideje, és ennek kapcsán felmerül a kérdés, hogy igényel-e a lecserélt kerékabroncs valamiféle speciális kezelést, illetve mit érdemes tudni a szakszerű tárolásukról?


Az autógumi élettartama

Jó tudni, hogy legalább évente szakemberrel át kell vizsgáltatni a több mint öt éve használatban lévő abroncsokat, és be kell tartanunk a gépkocsi gyártójának illetve a gumi gyártójának az abroncsok cseréjére vonatkozó ajánlásait. A gyártástól számított legalább tíz éve használatban lévő gumiabroncsokat ki kell cserélnünk még akkor is, ha használhatónak tűnnek, vagy ha még nem érték el a jogszabályban előírt kopási határértéket. Sok szakember a téli gumikkal még szigorúbb, ezeknek az abroncsoknak maximum 6 év használatot javasol.

Hogyan érdemes a téli álmot alvó gumikat lekezelni, hogy minél kevésbé viselje meg a tárolás? Amit mindenképpen érdemes elvégezni, az egy alapos mosás, és a futófelület vájataiba szorult kavicsok kipiszkálása. Ha otthoni mosásra nincs módunk, érdemes elvinni egy mosóba, és ott elvégezni ezt a műveletet.



A gumi kezelése

A kezeletlen gumi kiszárad, kireped, élettartama exponenciálisan csökken azzal szemben, melyet tárolás előtt lekezelnek, és használata alatt is rendszeresen ápolnak. A gumianyag védelmére, illetve élettartamának megnövelésére különböző szerek kaphatók. Általánosságban elmondható, hogy a futófelületet nem lehet és nem is kell védeni. Az folyamatosan kopik, hiába kenünk rá bármit, nem sokáig tart majd rajta. Veszélyes is a szóba jöhető gumiápolók nagy részét a futófelületre kenni vagy fújni, mert rendkívül csúszóssá teheti azt. Gumiápolóval a gumi oldalfalát kell kezelni, attól szép fekete lesz. A készen kapható speciális gumiápoló szerek mellett sokan használnak szilikon zsírt, illetve glicerint. Az előbbi vízszerelvény boltokban, az utóbbi patikákból szerezhető be. Mindkettőnél újra hangsúlyozzuk, hogy a futófelületre ne kerüljön belőlük.


Van egy olyan gumiápoló (Gumiguard), egy magyar találmány, ami gumiőrlemény és egyéb összetevők keverékéből áll. A gumi teljes felületén használható. Felhordható ecsettel, vagy fújással. Percek alatt megszárad és a felhasználók szerint a gumi olyan lesz, mint újkorában. Az 5 abroncsra (pótkerékkel együtt) olyan 3,5-4 deci anyag megy rá egy kezelésnél.

Az apró repedéseket elfedi, tulajdonképpen a repedésekbe folyik és mivel gumiszerű maga az anyag is, így a további repedéseket is gátolja. Igen jól kötődik a gumifelületekhez. A gumiabroncs oldalfalát és futófelületét, a profilok mélyedéseit is lekezelve óvja ezeket a felületeket az időjárás hatásaitól, mint például a nap káros sugárzásaitól vagy a havas utakról felverődő sós, savas latyaktól. De védelmet nyújt a fékpor és a tankolásból származó, az utakon összeszedhető olajszármazékok ellen is. Rendszeres használatával a gumiabroncsok élettartama meghosszabbítható, megakadályozható a mikro repedések kialakulása, vagy a meglévők továbbterjedése. Az ápolt felület selyemfényű, víz és portaszító lesz.


Az autón éppen nem használt, de kerékre szerelt abroncsok esetében egymásra fektetve vagy felfüggesztve ajánlott azok tárolása. Leszerelt abroncsokat állítva és időnként forgatva érdemes tárolni. Mindkét esetre igaz, hogy a tároló helyiség hűvös, száraz, sötét és mérsékelten szellőző legyen. Az abroncsokat és felniket tárolás előtt ajánlatos alaposan lemosni, megtisztítani. A gumiápoló szerekkel való kezelés ajánlatos, de nem kötelező.


Ha az autó egész télen használaton kívül van és garázsban áll, a legjobb, ha felbakoljuk. Ekkor az abroncsok nem terhelődnek egy ponton hónapokon keresztül. Ha erre nincs lehetőség, akkor valamelyik fent említett gumiápolóval érdemes az abroncsok oldalfalát bekenni. Javasolt továbbá, hogy az abroncsokba fél barral nagyobb nyomás legyen beállítva, amit újra használatba vételkor természetesen vissza kell állítani a normál gyári értékre.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Biztonságos téli vezetés

A megváltozott útviszonyok, az alacsony hőmérséklet, a hó és jég valamint a sokkal rosszabb látási viszonyok alapvetően meg kell hogy változtassák téli közlekedésünket. Ugyanakkor a gépkocsi...


Kerékpár váz- és kerékméretek

Ahhoz, hogy évekig örömmel használhassuk, elengedhetetlen, hogy a testméreteinknek és a felhasználási körülményeknek megfelelő méretű biciklit válasszunk. Még gyakorlott bringásként is gyakran...