Zárak javítása, karbantartása

2016-12-07 08:38:11 | Módosítva: 2016-12-07 09:05:07

A lakástulajdonosok a legtöbb helyen korszerű biztonsági zárakra cserélték régi ajtózáraikat. Ezekkel még hosszú évekig nem lesz gondjuk, mivel alkatrészeik igen kopásálló porkohászati öntvényekből készülnek, és karbantartást szinte nem igényelnek. Ám a régi bérházak bejárati ajtóiban akadnak még szép számmal működőképes hagyományos ajtózárak. „Élemedett” koruk ellenére még használhatók, ám gyakran némi karbantartásra szorulnak. Megéri a rájuk fordított munkát, mert ezek még jó minőségű acélból készültek és időtállóak. Különösen a régi szobaajtók zárai szorulhatnak alaposabb tisztításra, ami megnöveli a használhatóságukat. Az alábbi karbantartási tanácsainkat zárszakértő javaslatai alapján állítottuk össze. 


Mit lehet és mit érdemes?

Elöljáróban azonban néhány általános tanács, amit még az új zárakkal kapcsolatban is érdemes tudni. A mostani modern biztonsági- és szobaajtó zárakkal még sokáig semmi probléma nem adódhat, még hosszú évekig semmiféle karbantartást nem igényelnek. Ha mégis működési problémáik adódnának, akkor érdemes hozzáértő szakemberrel megvizsgáltatni, javíttatni. A különféle kulcsok anyagai ma már a zárak alkatrészeinél puhább anyagból készülnek, hamar elkopnak, ezért a gyakran használt és már akadozva elfordítható darabok helyett érdemes egy nem kopott pótkulcsról készíteni a másolatot. Ez a hengerzárakra és a tollas kulcsokra is érvényes. Érdemes erre már a zárak vásárlásakor – a pótkulcsra tekintettel – gondolni, mert a kulcsok lekopott részeit másoláskor nem lehet „visszapótolni”. Ha egy kulcs már nagyon akadozva nyitja a zárat, ne erőltessük, mert könnyen eltörhet a tolla, vagy hengerzáraknál a kulcs szára.

Ha a kulcsnak a tolla törik le, azért nem kell a zárat szétszerelni, mert az a zártok aljára esik, a nyitását pedig nem fogja gátolni. A hengerzáraknál viszont meg lehet próbálni a kiálló nyakánál fogva – alaphelyzetbe fordítva – fogóval kihúzni, ám ha így nem lehet eltávolítani, akkor csak speciális szerszámokkal lehet a zárból kiemelni. Ha a hengerzár már nehezen fordítható el, akkor a sokszor ajánlott kenő-tisztító spray-s befújás helyett a belsejébe jutott por erős kifújása után grafitpor befújásával lehet a kenését megoldani. Grafitport pl. 2B-s ceruza hegyéről lekaparva lehet készíteni, majd a kenőanyag a zárnyílásba csúsztatott, V-alakban összehajtott papírvályúból juttatható a zárnyílásba. A kenő-tisztító spray-s kenést inkább a zárcsapdák és kinyitott helyzetű zárnyelvekre fújva érdemes használni. A feleslegét néhány, a szerkezetet megmozgató nyitás után ajánlott letörölni. Ezzel a kenőanyaggal kell befújni a régebbi hevederzárak mozgatta fogasléceket és azok zárnyelveit is. Komolyabb tisztítási, kenési feladatokat csak pl. a bevéső- vagy utólag felcsavarozható másodzárak azon típusain lehetséges elvégezni, amelyek zárfedele csavarokkal rögzített. A minőségi és drágább zárakon viszont a zártestek fedele gyárilag szegecselt, amit csak szakember bonthat meg, lefeszegetésükkel nem érdemes kísérletezni.


A bejárati ajtók elavult zárait a tulajdonosok már többnyire lecserélték olyan biztonsági, több ponton záródó változatokra, amelyek szerkezetét hengerzárak működtetik. Attól függően, hogy a csere milyen régen történt, nem árt 5 évenként ezek belsejét is kitisztítatni a portól és kenő-tisztító spray-vel megkenni a zárcsapda és a kitolt zárnyelv felületét.

Jelenleg még nagyon sok múltszázadbeli zárral lehet találkozni a régi lakásokban. A régen készült zárak ugyan ma már elavultnak minősülnek, ám alapos tisztításuk után ezeket még akár 10-20 évig is használhatóvá lehet tenni. Általában 5 évente érdemes kiszerelve kitisztítani őket, és mozgó alkatrészeiket bezsírozva további használatra kész állapotba hozni. Ezek a zárak még jó minőségű acél anyagokból készültek, és szinte csak a porosodás, meg a zsír beszáradása gátolhatja a könnyű működésüket.


Ilyen záraknál előbb a kilincsek leszerelését kell elvégezni. Ezeket egy négyzetes, kónikus kialakítású csap rögzíti egymáshoz, bár az újabb kilincseken csap helyett már rögzítő csavart alkalmaznak. A csapot alulról árral megütve, kilazítható, majd fogóval eltávolítva a kilincspár kiemelhető a zárdióból. A csavarral rögzített kilincseknél elég a csavart félig kihajtani. A zárlapot rögzítő csavarok kihajtása után kiemelhető maga a zártest. A fedelüket összefogó tartó csavarok kihajtása után leemelhető a fedél lemeze. A szerkezet belsejéről érdemes azonnal fotót készíteni, ami megkönnyíti majd az alkatrészek visszaszerelését.


Először is petróleumba áztatva takarítsuk le a makacs szennyeződéseket, majd a lamellákat egyenként leemelve – letörlésük után – az eredeti helyzetük sorrendjében tisztítsuk meg. A zárdiót és az egyéb alkatrészeket, rugót ecsettel tisztítsuk meg, töröljük szárazra. Zsírozni csak a retesznyelvet, a csapda- és a kilincsszárat, vagy a váltókart szükséges. A lamellákat – megfelelő sorrendbe visszahelyezésük után – kevés kenő-tisztító spray-vel befújva lehet megkenni, az összes egymáson elmozduló alkatrésszel együtt. A fedő zárlap belső letisztítása és visszaszerelése után egy nem kopott kulccsal átforgatva ellenőrizhető a zárszerkezet akadálymentes működése. Az így kitisztított zár visszaszerelhető a helyére, és újabb 5-6 évig nem lesz vele gond. Ha viszont az ajtókat mázolták, ezt követően a csapdazár és a retesznyelv felületére kenődött festéket mindenképen a festék száradása után el kell távolítani. Ez akár éles késsel, vagy kis vésővel is megtisztítható és a felületükre permetezett kenő spray-vel befújva az alkatrészeket, ki-be csukogatással könnyen mozgathatóvá tehető a szerkezet.


Záraknak az ablakokon is számos változatával találkozunk. Festés után ezek zárólemezét és nyelvét is meg kell szabadítani a rákenődött festéktől, majd a záró nyelvekre és a kilincs pereme alá fujt tisztító-kenő spray-vel biztosítható a könnyű mozgathatóságuk. Ez vonatkozik az ablakok rúdzáraira, ablakrögzítő reteszek nyelvére is. A rúdzáraknál alul és felül a kiálló rudak végeire fújt kenőanyaggal lehet a könnyű mozgatásukat továbbra is biztosítani. A rúdzárak kiszerelése komoly felkészültséget igényel, az ilyen kenésekkel viszont elodázható az esetleges cseréjük, javításuk.


Kulcsok másolásánál új, vagy alig kopott kulcsokat kell mintaként használni



A zárba törött és kiálló kulcsszár szerencsés esetben még kihúzható a zárnyílásból


A tőben letört kulcsszárat csak speciális szerszámokkal lehet eltávolítani


A már nehezen mozgatható hengerzárakba juttatott grafitpor hatásosabb, mint a különféle tisztító-kenő spray-kel történő befújásuk


A tisztító-kenő spray-k a zárakba, zárcsapdákra és reteszekre permetezve egyszerre tisztítják és kenik is ezeket az alkatrészeket


A régebbi hengerzárak fogasléceinek a kenésénél is előnyösen használhatók a tisztító-kenő spray-k


A régi zárakat előbb petróleummal kell alaposan kitisztítani


A már kitisztított zárak lamelláit kenő-tisztító spray-vel befújva, a zárnyelveket és a zárdiót pedig vékonyan bezsírozva tegyük vissza a helyükre


A lemázolt zárnyelvekről a festéket el kell távolítani, majd a belsejükbe fújt tisztító-kenő spray-vel befúva újból könnyen használhatók lesznek


A régi zárak főbb alkatrészei

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Párásítás por nélkül

A fűtési idényben két probléma ellen harcolunk a lakásban, amikor túl nedves a levegő, és amikor túl száraz. Persze a kettő nem egy helyen és egy időben jelenik meg. Egyesek a levegő...


Gyors cipzárjavítások

A gyakran használt cipzáraknál előbb-utóbb bekövetkezik, hogy a kocsi felhúzásakor szétnyílnak a cipzár fogai. Ezt a kocsi szélső csúszóinak a kopása okozza. Ezért azonban felesleges...