TPMS: új kifejezést tanulnak az autósok

2018-02-21 06:57:03 | Módosítva: 2018-02-21 07:09:04

2015-től Európában az újonnan forgalomba helyezett gépjárműveket kötelező ún. TPMS műszerfali keréknyomás ellenőrző eszközzel felszerelni. Aki tehát a közelmúltban vett új gépkocsit az ismeri ezt a rendszert. Kellemetlen meglepetés legfeljebb akkor éri, amikor téli-nyári gumicserekor fel akarja tenni a korábbi autóról átmentett kerekeket, de azokon még nincs jeladó, és a műszerfali mérőeszköz hibát jelez. Akinek nincs ilyen mérőeszköz a kocsiján, annak gondja sincs, de csinálhat magának, ha utólag kívánja beszerelni a hasznos készüléket.

Kétféle rendszer

A TPMS ellenőrző rendszer kétféle elven működhet, van direkt és indirekt mérés. A direkt rendszer a kerekekben lévő nyomást az abroncs belsejében elhelyezett vezeték nélküli szenzor által méri. A szenzor jeleket továbbít a fedélzeti számítógépnek, amelynek eredményét a járművezető is ellenőrizheti, illetve esetleges probléma esetén a rendszer hibakódot generál. Ezek a nagyon precíz rendszerek, miután minden egyes kerék nyomása külön és közvetlenül van mérve. Az indirekt rendszerek a keréknyomást az ABS szenzorból származó adatokból következtetik ki. Az ABS érzékeli, ha valamelyik kerék lassabban forog a többinél, vagy pl. amelyik laposabb, az gyorsabban forog. A működési elvből következik, hogy hasznos jelzést csak menet közben képes adni, így pl. egyáltalán nem figyelmeztet indulás előtt, hogy álló helyzetben leeresztet valamelyik kerék. Természetesen a pontossága sem vetélkedhet az indirekt rendszernek a direktével, cserében viszont sem gondozást nem igényel, sem a kerékcserénél nem jelentkezik probléma.

A direkt TPMS érzékelői az abroncsba helyezett felfújó-csonkba vannak beépítve, és vezeték nélkül küldik a jeleket a gépkocsi központi számítógépének. A gyári érzékelők 15-20 ezer forintba kerülnek, és felprogramozást is igényelhetnek, így egy komplett szett beszerzése a téli gumi garnitúrához bizony nem olcsó. Arra is figyelnünk kell, hogy amikor megvesszük a divatos alufelniket a téli gumihoz, akkor azokba egyáltalán be lehet-e szerelni az érzékelőket. Nem mindig lehet! Ha csak egy felni-garnitúránk van, akkor az is egy megoldás lehet, hogy téli-nyári abroncs-cserét csinálunk, és a felprogramozott TPMS érzékelők a helyükön maradnak. Egy abroncs-csere idényenként 5-6 ezer forintba kerül, lehet mérlegelni, hogy mennyi idő alatt térül meg egy második garnitúra komplett kerék és hozzá külön beszerzett érzékelők.

Semmiképpen ne fogjuk úgy fel, hogy a TPMS-sel egy újabb nyűgöt és költséget akasztottak az autósok nyakába. A guminyomás rendszeres ellenőrzése nem csak kötelező – bár gyakran elmulasztjuk -, hanem nagyon hasznos is. A nem megfelelő keréknyomás kihat a gumik kopására és a menetstabilitásra egyaránt. A gyors defektet hamar észrevesszük, de a lassan eresztő abroncsok nem adnak időben jelzést, miközben a gépkocsi egyre instabilabbá válik. Mindezek miatt egyáltalán nem felesleges – bár nem kötelező - a TPMS-t utólag beszerelni gépkocsinkba. (Megjegyezzük, hogy azok a gépkocsik, amelyekbe az érzékelő már gyárilag be van szerelve, a műszaki vizsgán sem mennek át, ha a készülék nem működik aktívan!)

Ha utólag szerrezük be a keréknyomás mérőket, akkor komplett jeladó és kijelző rendszerben kell gondolkodnunk. Az utólag beszerezhető jeladó akár teljesen azonos is lehet a gyári TPMS érzékelővel, ugyanúgy a felni felfújó csonkjának belsejébe szerelhető be, vagy az abroncs belső falára ragasztható fel. Energia ellátásáról gombelemek vagy a forgás energiája gondoskodik. A legegyszerűbb megoldás a szelepsapka helyére kívülről felcsavarható érzékelő, ezt 5-10 perces munkával bárki maga felszerelheti. Hátránya, hogy az abroncs felfújásakor, utánfújásakor mindig le kell venni (nem nagy időveszteség, 1-2 perc), és hát sajnos könnyen el lehet lopni.

A vevő, kijelző egység az utólagos TPMS-eknél kétféle lehet. Az egyik megoldás, hogy a komplett szetthez megkapjuk a kijelzőt is, melyet simán a szivargyújtóba dugunk, és az adó-vevő páros rádiófrekvencián tartja a kapcsolatot. Minden automatikus, semmiféle szakértelmet nem kíván. Miképpen a másik megoldás sem, amelynél a kijelző az okostelefonunk. Ennél a TPMS jeladó bluetooth kapcsolatot létesít a telefonunkkal, és az ingyenesen letölthető applikációk valamelyike kerekenként kijelzi a guminyomást (és az abroncsban lévő levegő hőmérsékletét is). Mindkét megoldás természetesen hangjelzéssel figyelmeztet, ha rendellenességet észlel, nem kell folyamatosan figyelnünk rá.

Az utólagosan beszerelhető rendszerek gyenge pontja a bizonytalanság, az adó és a vevő közötti kapcsolat bizonytalansága. Bár a figyelmeztető jelzést akkor is megkapjuk, ha az érzékelő elveszti a kapcsolatot a kijelzővel, de sokra ezzel nem megyünk. Mindenképpen visszaállhatunk a régi rendszerre; nyomásmérővel ellenőrizzük a guminyomást, és ha kell, pótoljuk a hiányzó levegőt.


2015-től kötelező a gyári beépítés


A bluetooth-os érzékelő nem csak a nyomás, hanem a kerékhőmérsékletet is kijelzi


A BMV elektromos autójának gyári kijelzője


A felszerelés pár perces művelet


A komplett bluetooth-os szet olcsón beszerezhető külföldi webshopokból


A szenzor ellenőrzése csak abroncsszereléssel lehetséges


Gumiabroncsba szerelhető bluetooth-os TPMS


Kívülre utólag szerelhető bluetooth-os nyomásérzékelő


TPMS szenzor az abroncs belsejében


TPMS szenzor feltanítása


Utólag kívülre szerelhető 
TPMS saját kijelzővel


Ügyelni kell arra, hogy a TPMS szenzort be lehessen szerelni a felnibe

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Pára, hőszigetelés, szellőzetlenség, penész

Nem először és bizonyára nem utoljára írunk penészes lakásokról, gombás falakról, rossz levegőjű otthonokról. Az érdekes az, hogy ez a probléma nem szűnőben van, hanem inkább egyre növekszik, és...


Tévhitek a gumiabroncs használatáról

Rengeteg tévedés van a biztonságos vezetéssel és a gumiabroncsok élettartamának csökkentésével kapcsolatban. Az öt leggyakrabban feltett kérdésre a Continental szakértője adott választ.