Nem gyerekjáték

Minden közlekedő tudja, hogy a közlekedés veszélyes üzem. Sajnos Magyarországon "divat" még az alapvető biztonsági alapelveket és szabályokat is figyelmen kívül hagyni. Hiába írja elő a KRESZ, nincs ez másképp a gyermekülések használatával sem. A statisztikák szerint közúti balesetekben több gyerek veszíti életét autóban ülve, mint kerékpáron vagy gyalog. Mindig szomorú és értelmetlen dolog, ha valaki balesetben sérül meg, de még szörnyűbb, ha mindez egy gyerekkel történik, hisz ha valaki, akkor ő biztosan az ártatlan áldozatok közé tartozik. A gyereksérülések minimalizálásának alapvető eszköze a gyermekülés, amiből nem elég a megfelelő típust kiválasztani, helyesen kell rögzíteni és használni is. Cikkünk ehhez nyújt eligazítást.

Vásárlás

A biztonságosabb utazáshoz vezető út első lépése a megfelelő gyermekülés kiválasztása. Ehhez először is figyelembe kell venni, hogy lurkónknak életkora és súlya alapján milyen osztályú ülésre van szüksége. A gyermeküléseket öt általánosan elfogadott osztályba sorolják:

0: 10 kg-nál könnyebb, kb. 9 hónapnál fiatalabb gyermekeknek
0+: 13 kg-nál könnyebb, kb. 18 hónapnál fiatalabb gyermekeknek
I: 9-18 kg közötti, kb. 8 hónapos kortól 4 éves korig
II: 15-25 kg közötti, kb. 3,5 éves kortól 7 éves korig
III: 22-36 kg közötti, kb. 6 éves kortól 12 éves korig

Nagyon fontos, hogy az osztályok melletti életkor-intervallumok csak tájékoztató jellegűek, ha kislányunk, kisfiunk súly és életkor szerint más-más osztályba tartozik, akkor a súly szerinti besorolást vegyük figyelembe, hiszen a gyerekek fejlődése nem azonos, de az üléseket a kisgyerekek mérete és súlya szerint tervezik!
Az osztályjelzés mellett a gyermekülések másik, talán legfontosabb tulajdonsága, hogy hogyan lehet rögzíteni őket. A gyermekülések manapság vagy az autó biztonsági övével vagy Isofix rögzítési pontokkal rögzíthetőek, ezért győződjünk meg róla, hogy azokban az autókban, amikkel a kicsit szállítani fogjuk, melyikre nyílik lehetőség. Az Isofix lényege, hogy az autó ülésének ülő- és hátlapja között van két, az autó karosszériájához hegesztett, U alakú „füle”, amihez a gyermekülés kapcsolódni tud. A személyautók töréstesztjeit készítő Euro-Ncap - ami újabban már a gyermekülésben rögzített kisgyermekek védelmét is csillagokkal díjazza - egyértelműen az Isofix-csatlakozópontok mellé tette le a voksát. Fontos tudnunk, hogy ahány autómárka, annyiféle szabvány: a Mazda, a Ford és a Honda például hárompontos Isofixet használ.
Ha a fenti paramétereket tisztáztuk, akkor még érdemes megnézni valamelyik európai érdekvédelmi szervezet (pl Euro-Ncap, ADAC) gyermekülés-tesztjeit, hiszen így tájékozódhatunk az egyes típusok nyújtotta védelemről.. A gyermeküléseknek is ugyanúgy megvannak a saját "Ferrarijai" és "Trabantjai", mint az autóknak.
A gyermekülés kiválasztásakor olyan termékre ne pazaroljunk időt, amin nincsenek feltüntetve az Európában elfogadott szabványok (ECE R44-03, Isofix) vagy a megfelelő osztályjelzés.
Vásárláshoz vigyük magunkkal a gyermekünket és az autót is, hogy ténylegesen összepróbálhassunk mindent. Olyan gyermekülést ne vegyünk meg, amit előtte nem próbáltunk bele az autóba, és amibe csemeténk sem ült még bele. Nagyon fontos, hogy a gyereknek kényelmes legyen, hiszen ha a kicsi kényelmetlenül utazik, akkor előbb-utóbb el fogja vonni a vezető figyelmét a forgalomtól.
Olyan ülést ne vegyünk meg, amit nem tudunk a gyerekre jól beállítani és a saját öve nem öt pontos. További szempont, hogy a jó gyerekülésnek "oldalszárnya" van, így véd az oldallégzsáktól.

Beszerelés

Még a legjobb gyermekülések sem érnek semmit, ha nincsenek a megfelelő ülésen helyesen rögzítve. A gyermekek szállításánál alapvető törekvés, hogy minimum 1 éves korukig (a Volvo 3-4 éves korig javasolja) menetiránynak háttal utazzanak, mert viszonylag nehéz a fejük a testükhöz képest, és baleset esetén komoly nyaki- és fejsérüléseket szenvedhetnek. A bébi ülés ne feküdjön vízszintesen az autó ülésén, a 30-45 fokos szög az ideális. Ha így nem lehet beállítani, jó szolgálatot tehet egy szorosan összecsavart törülköző, amit az ülés alá teszünk.
Nagyon fontos, hogy az "anyósülésre" csak akkor tegyünk menetiránynak háttal gyermekülést, ha a kocsiban nincs utasoldali légzsák, vagy ki tudjuk kapcsolni, mert a felfújódó airbag a gyereküléssel ütközve súlyos sérüléseket okozhat. Ha mégis légzsákkal felszerelt "anyósülésre" rögzítünk gyermekülést, akkor azt csak menetirány szerint tegyük, és az autó ülését húzzuk a leghátsó pozícióba. Ajánlott a menetirány szerint beszerelt gyermeküléseket az "anyósülés" helyett inkább a hátsó sorba, középre rakni, mert így nem kell félni a légzsákoktól, és az elől utazó szülő még így is eléri csemetéjét.
Ha Isofix híján övvel (manapság már szinte kivétel nélkül hárompontossal) kell rögzíteni a gyermekülést, akkor fontos, hogy az autó öve mindenütt szépen felfeküdjön az ülésre. Minden induláskor ellenőrizzük, nem lazult-e meg az ülést tartó öv. Ha éppen nem a gyerekkel utazunk, az ülését akkor is csatlakoztassuk a kocsihoz, nehogy egy erősebb fékezésnél előrerepüljön.

Használat

Ha az ülés megfelelően a helyén van, nincs más dolgunk, mint a gyereket helyesen bekötni. Fontos, hogy a kicsi jól üljön az ülésben, a gyermekülés saját öve ne legyen megcsavarodva, a gyerek vállán (ne a nyakán) és csípőjén (ne a hasán) fusson. Az öv akkor van kellően meghúzva, ha a gyereket nem zavarja, mégsem lehet két ujjal összecsípni, mert ütközésnél csak így tudja megtartani a gyereket.
A gyerek fejlődésével az övet is folyamatosan utána kell állítani. Lényeges, hogy ha a gyermekülés nem lóg kisfiunk/kislányunk feje fölé, akkor a súlyától függetlenül vegyünk nagyobb ülést. Ha a gyerek már kinőtte a gyermeküléseket, de az autó öve még mindig nem a válla közepén fut, hanem feljebb, akkor háttámlás vagy háttámla nélküli ülésmagasítóra van szüksége. Ezeknek már nincs saját öve, hanem a felnőtt öv magasságába emelik a gyermekeket.
Ne sajnáljuk az időt és energiát a gyerek helyes becsatolására, és járjunk elől jó példával: mi is mindig kössük be magunkat!

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Hartwig András


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Gyermekülés

A mai napig hallani olyan véleményt, hogy a gyerekülés nem ad nagyobb biztonságot az autóban, mintha ölben utaznának a gyerekek. Számos kísérlet és teszt igazolta azonban, hogy egy esetleges...


Autódiagnosztika mobilon

Eredetileg a környezetvédelemre nagyon érzéken Californiában kötelezték az autógyártókat arra, hogy a gépkocsik kipufogógázának mérését és ellenőrzését tegyék lehetővé – viszonylag egyszerű...