Egyre több a zöld rendszámos autó Magyarországon is

2024-01-09 12:39:14 | Módosítva: 2024-01-09 12:41:02

Magyarországon már csaknem 80 000 zöld rendszámos jármű közlekedik, amelyek a teljes gépjárműállomány kevesebb mint 2 százalékát adják, a forgalomban viszont a környezetkímélő járművek felülreprezentáltak. 


Budapest agglomerációjában tartottak forgalomszámlálást, hogy pontos adatokkal rendelkezzenek a zöld rendszámos járművek forgalomban betöltött arányáról. A mérések szerint a mérési pont előtt elhaladó járművek 6,52 százaléka rendelkezett zöld rendszámmal, ami több mint háromszorosa az autóállományban betöltött részesedésüknek. Tavalyi mérésben 5,33 százalék volt a zöld rendszámos járművek aránya, így a 2022-es adatokhoz képest a vizsgált járművek száma 27,2 százalékkal, míg az összes autó száma 2,7 százalékkal nőtt a forgalomban.

Jelenleg kétféle járműre adják ki a zöld rendszámot

A tisztán elektromos meghajtásúakra és az ún. plagin hibridekre, vagyis a konnektoros, tölthető hibridekre. A legújabb hírek szerint viszont ez utóbbi kategória el fogja veszteni a zöld rendszámot, és az ezzel járó előjogokat. Ha ez az elképzelés törvényre emelkedik, akkor a plagin hibridek után is kell fizetni gépjármű adót, átírási és vagyonosodási illetéket, és a parkolási előjogaikat is elveszítik majd.

A változás bevezetésének gyorsaságáról ugyan lehet vitatkozni, de tény, hogy a zöld rendszámú hibridek tulajdonosai már régóta számítanak valami ilyesmire. Van is némi igazságtalanság abban, hogy egy városi terepjáró 300 lóerős benzinmotorja mellé beépítenek egy 100 lóerős villanymotort is, és akkor az már környezetbarát autónak minősül! Ennek ellenére azonban közel sem válik értelmetlenné a plagin hibrid kategória, mert a lényege eddig sem a különleges előjogokban rejlett, hanem az üzemeltetésük gazdaságosságában. Egy korszerű plagin hibrid már 80-100 Km-t képes megtenni tisztán elektromos hajtással egy feltöltéssel, ami a városi, mindennapi közlekedésben általában bőségesen elegendő, így szinte teljesen elektromos autóként üzemeltethető. Persze ehhez az is kell, hogy valóban konnektorról töltsék az akkut nap, mint nap.

Magyarországon is rohamosan emelkedik a gépjárművek száma. 2021 év végétől 2022 év végéig 74 000-rel nőtt az autóállomány, ami azt jelzi, hogy jóval kevesebb elöregedett gépjárművet vonnak ki forgalomból, mint ahányat forgalomba helyeznek. Ezen az arányon javíthatna egy „roncsprémium” program, amilyennel számos országban ösztönzik a lakosságot modernebb, kevésbé környezetszennyező járművek vásárlására.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Elektromos-, kontra hagyományos autók

Egy múlt évben készült tanulmány azt vizsgálta meg, hogy a hasznos élettartamra vetített költségek hogyan alakulnak az elektromos, hibrid- és a hagyományos autók esetében, ha figyelembe vesszük a...


Beszáll az akkumulátorgyártásba a Volkswagen

Egy dél-koreai céggel összefogva beszállna az elektromos meghajtású autókban használt akkumulátorok gyártásába a német Volkswagen csoport.