Aki valamilyen utánfutó vásárlásával kacérkodik, az különböző lehetőségek
között választhat. A fent már említett egyszerűbb típusokat tehát megveheti
készen valamelyik barkácsáruházban. Vásárolhat csupasz alvázat - ami minden
hivatalos típusengedéllyel rendelkezik - és készíthet rá felépítményt saját
maga. Ez esetben rá hárul a levizsgáztatás kötelezettsége és költsége is. Felkeresheti
valamelyik utánfutó kereskedést, ahol jó néhány kész típus közül választhat,
de az utánfutók gyártásával foglalkozó iparosok és nagyobb cégek egyéni kívánságokat
is teljesítenek.
Kevesen
tudják, hogy a Magyarországon kerti- és víztechnikai gépeiről ismert AL-KO cég
Európa nyugati felében az egyik legjelentősebb utánfutó és utánfutó-tartozék
gyártó. Újabban azonban idehaza is megjelent ezzel a termékkínálatával, amelyben
a legkorszerűbb utánfutó alvázak, szerelvények, kiegészítők teljes skálája megtalálható.
A cégtől kapott részletes anyagok nem csak arra teremtenek számunkra lehetőséget,
hogy ezeket bemutassuk, hanem arra is, hogy valamiféle eligazítást nyújtsunk
az érdeklődő vásárlóknak, és bemutassuk a technikai újdonságokat az érdekelt
iparosoknak.
A kisebb
teher utánfutókon nincs külön fékszerkezet. Ezek megengedett maximális összsúlya
(az utánfutó súlya és a maximális terhelhetőség együtt) 750 kg lehet. Személygépkocsival
legfeljebb 3500 kg összsúlyú utánfutó vontatható (e felett már csak tehergépkocsival
lehet vontatni), de 750 kg felett mechanikus vagy hidraulikus fékkel kell rendelkeznie
az utánfutónak. Ez rendszerint ún. ráfutófék, amelynél a féket egy tolórudazaton
keresztül a fékező gépkocsira ráfutó vontatmány tolóereje működteti (2).
Az utánfutó fékezésének a megengedett 750 kg-os összsúly alatt is rendkívül
nagy jelentősége van. Addig nincs semmi baj, amíg egyenes úton, lassan, egyenletesen
vontatjuk utánfutónkat. De rögtön megváltozik a helyzet, amikor hirtelen lassításra,
szlalomozásra, kanyarodásra kényszerülünk. A fékezetlen utánfutó alaposan megnöveli
az egész szerelvény fékútját, hajlamosabb a kilengésre, a kitörésre (3). Minden
vezető réme, amikor az utánfutó elkezdi belengetni a vontatót, és az önkéntelen
kormánykorrekciókkal egyre erősödik a lengés. Erős fékezésnél az utánfutó néha
meg akarja előzni vontatóját, éles kanyarban meg egyszerűen kirepül. Korrekt
mérések szerint a fékezett utánfutó fékútja 17%-kal volt rövidebb a nem fékezett
változaténál, és sokkal kevésbé volt hajlamos a kitörésre.
Az AL-KO
több kategóriájú utánfutó alvázat gyárt. Legegyszerűbbek a váz nélküli, fékezetlen
T alvázak (4), amelyek sok célra tökéletesen megfelelnek (mezőgazdasági használat,
kisebb terhek szállítása), de a fent említett korlátok miatt fokozott óvatossággal
kell vontatni. A lakatos munkákban jártas ügyes kezű gond nélkül építhet hozzá
egy egyszerű felépítményt. Ugyanez vonatkozik ennek a fékezett változatára is,
amelynek erős, négyszög keresztmetszetű vonórúdja nagyobb terhelést bír, és
természetesen a beépített ráfutó fék miatt lényegesen biztonságosabb is az előbbinél
(5). Ezeket az AL-KO gyártja egyenes vonórúddal és hajlított vonórúddal is (6).
Az utóbbi magasabb gépkocsival (pl. terepjáróval) is vontatható, illetve a magas
vonóhorog miatt az utánfutó nem fog hátrafelé lejteni. A legtökéletesebb megoldás
az állítható magasságú vonórúd (7), természetesen ilyen is kapható.
A magasabb
utánfutó felépítményekhez, elsősorban lakókocsikhoz inkább a V építésű alvázak
alkalmasak. Ebben a kategóriában már csak fékezett futóművekkel találkozhatunk.
Az AL-KO három alapváltozatot kínál, az elsőnél felső beépítésű ráfutó egységet
találunk (8), a másodiknál (9) ugyanezt ún. AKS ráfutófék egységgel és még egy
magasító közdarabbal egészítik ki (a magas építésű vontatók miatt). Ezek váz
nélküli megoldások, ahol a teherviselésben a felépítménynek is részt kell majd
vennie. Végül van vázzal rendelkező V építésű változat is (10), amely önálló
teherviselő. A választéknak ezzel közel sincs vége, de a még nagyobb terhek
szállítására alkalmas kéttengelyes megoldásokat inkább a gépkocsi szállítókhoz
és a nagyméretű lakókocsikhoz használják.
Nézzük, mit kell tudnia egy ilyen utánfutó alváznak. A fékezetlen változatokkal
külön nem sokat foglalkozunk, mert a biztonságos vonóhoroggal, és a szükséges
tartozékokkal a fékezettek között amúgy is találkozunk. Az utánfutó fékezését
az esetek zömében mechanikus, ráfutófékes rendszer biztosítja. A fék megléte
lehetőséget biztosít rögzítőfék beépítésére is (11). A fékezett utánfutókon
mindig találunk ilyet, és a mérési adatok szerint az AL-KO kézifékei többszörösen
teljesítik az előírásokat.
Ennél
érdekesebb azonban, hogy az intelligens fékrendszer meg tudja különböztetni
a különböző erőhatások által létrejövő fékezési erőket. Gondoljuk csak el, hogy
a különböző forgalmi szituációkban mennyire eltérő fékezési erőre van szükségünk.
A vontató jármű lassulására érzékenyen reagáló ráfutófékre van szükségünk. Tolatáskor
azonban jó lenne, ha egyáltalán nem működne az utánfutó féke, de egy közönséges
ráfutófék nem tudja megkülönböztetni a két szituációt. Tartós lejtmenetben megint
más probléma adódhat. A vontató gépkocsi motorfék üzemben van, ami lehetőséget
ad arra, hogy a kerékfékeket kíméljük. Az utánfutó féke viszont eközben folyamatosan
működik, és túlmelegedésre hajlamos. Az AL-KO fékrendszer megoldást kínál a
fenti problémákra. A túlmelegedés ellen olyan különleges bordázattal látták
el, ami intenzív hőleadást biztosít, és elejét veszi a túlmelegedésnek (12).
A különböző forgalmi szituációkból eredő fékerőt a fékpofák különleges forgásponti
rögzítése különbözteti meg. A féktuskók ugyan tolatáskor is szétnyomják a fékpofákat,
a szemközt lévő forgásponti rögzítés viszont ilyenkor ellentétes irányban elmozdul
(közeledik a két forgáspont), és így lecsökkenti a fékerőt (13).
A fékeknek még egy különleges szerepe van; az utánfutót - véletlen leakadáskor
- meg kell állítania. Erre a szakadóköteles vészfék szolgál (14). A közepesen
erős drótkötél leakadáskor ugyan hamar elszakad, de előtte még berántja a kéziféket,
így - szerencsés esetben - a kitámasztó kerekére billenő utánfutó egyenesben
marad, és rövid úton megáll.
Természetesen
mindennél fontosabb, hogy ez a véletlen leakadás ne következhessen be. Az AL-KO
kapcsolófejek többféleképpen is fel vannak készítve ez ellen. Először is a kapcsolófejet
rögzítő karnak nincs semmilyen közbenső helyzete; vagy nyitva van, és akkor
az égnek álló karon ez messziről látszik, vagy zár, és akkor már csak kireteszelés
után oldható. A kapcsolófejen találunk egy biztonsági kijelzőt és egy kopásjelzőt
is (15, 16). A piros és zöld jelzések az elsőnél a zárt, illetve nyitott helyzetet
mutatják, a másiknál pedig azt, hogy a vonóhorog gömbfeje és a kapcsolófej egymáshoz
képest nem kopott e túlságosan meg. Ha szükséges, akkor a kapcsolófejet cserélni
kell.
A kapcsolófejnél folytatva most már a vontatás stabilitásának irányába megyünk
el. A bevezetőben már említett utánfutó kilengés, illetve bólogatás azért is
tud létrejönni, mert egy közönséges kapcsolófej lazán illeszkedik a vonóhorog
gömbfejére, itt semmiféle csillapító erő nincs. A veszélyes lengések megelőzésére
az AL-KO különleges stabilizátort fejlesztett ki (17). Ez tulajdonképpen egy
mechanikusan működtetett
fék, amelynél két fékpofa (18) több mint másfél tonna erővel rászorít a gömbfejre.
Ez a fékerő nem akadályozza meg, hogy a vonóhorog és a kapcsolófej közötti szükséges
elmozdulások (pl. kanyarban) létrejöjjenek, a felesleges lengéseket, bólogatásokat
viszont azonnal lefogja. Videófilmen volt alkalmunk tanulmányozni, hogy egy
stabilizátoros kapcsolófejjel ellátott lakókocsis utánfutó a "rénszarvas
teszten" hibátlanul követi a vontatót, míg stabilizátor nélkül a gépkocsi
életveszélyesen csóválja a vontatmányt (19). A stabilizátort egy kar lenyomásával
mechanikusan kapcsoljuk be. A "fékpofák" a normál fékekhez hasonlóan
fékbetétet kapnak, így a gömbfejet nem koptatják, hanem maguk a betétek kopnak,
de 50-60 ezer km-t is kibírnak. Az ilyen kapcsolófej a legtöbb fékezett utánfutóra
utólag is felszerelhető. Nagyon ajánljuk. A csillapítás érdekében a stabilizátoros
kapcsolófejeket csak száraz, zsírtalan vonóhorogra szabad felkapcsolni.
A stabilitás másik záloga maga a futómű (20). Az AL-KO itt is kínál korszerű
megoldást, egy különlegesen stabilizált, független lengőkaros felfüggesztést
(21). A rugózás a hátrafelé nyúló lengőkarok tengelypontjába van beépítve (22).
Ez egy hatszög keresztmetszetű házból áll, amelybe háromszög profilú tengely
kerül, az adódó közökbe pedig különlegesen erős és szívós anyagú gumibetétek
(23). (Olyan ez, mint egy torziós rugó, de hasonló megoldással találkozhatunk
a bordásszíjas meghajtású motorkerékpárok hátsó tengelyében is.) A betétek a
folyamatos összenyomódás, "gyúrás" hatására felmelegszenek, de éppen
ettől kerülnek olyan állapotba, hogy hatásosan
csökkentik a felesleges lengéseket, miközben meglehetősen nagy rugózási utat
és lágy rugózást biztosítanak. A megoldás a független kerékfelfüggesztés minden
előnyével rendelkezik. A gumibetétes rugózás már önmagában is lengéscsillapító,
de a stabilitás külső lengéscsillapító felszerelésével tovább fokozható (24).
Ugyancsak a stabilitást fokozza egy különleges tengelygeometria. Ennél a megoldásnál
a hagyományos, egyenes tengely helyett delta formájú tengelyt alkalmaznak (25),
ami kanyarban, és úthibákon is az előbbinél kedvezőbben viselkedik. Mindkét
esetben a nagyobb terhelés felőli oldalon a kerék kifelé terpesztésével reagál,
szinte növeli a nyomtávot. Ez a megoldás leginkább a magas felépítményeknél
ajánlott.
Az AL-KO a saját és más gyártmányú utánfutókhoz praktikus tartozékok egész sorát
kínálja, ezek közül csak példaként emelünk ki néhányat. Ilyenek a külső csörlők,
és a kapcsolófejre épített "ráhúzó" csörlő (26), a könnyen kezelhető
pótkerék tartó (27), a vonóhorgot és a kapcsolófejet borító gumibevonat (28)
- ez utóbbi a kocsi hátulját védi a pontatlan rátolatáskor -, a kerékpártartó
(29). Ugyancsak praktikus a porvédő láda (30), az értékmegőrző
kazetta, vagy a lopásvédő betét (31), melyet kulccsal zárhatunk a kapcsolófejbe,
hogy a leállított utánfutót ne lehessen egy illetéktelen vonóhorogra akasztani.
A hajószállító tulajdonosok figyelmébe ajánljuk a vízmentes kerékcsapágyakat
és fékeket (32).