Két éve, 2023 tavaszán érkezett a hír, hogy több európai országban szabályosan kicserélhető a H4-es, H7-es halogén LED csereizzóra, de csak a gyártó által megjelölt autókban és motorokban, melyek foncsora alkalmas erre. H4 LED-készlet elég drága volt, ráadásul az engedélyezés dacára Magyarországon továbbra is szabálytalannak minősült a LED fényforrás. Január 4-től azonban zöld jelzést kapnak a fénydiódás, más néven LED csereizzók, akárcsak az osztrák vagy német utakon, de kizárólag a minősítő jellel ellátott LED-ek használhatóak, és csak a minősítésben megjelölt országokban és típusokban.
Aki szeretne az esti vezetés közben jobban látni, és hogy magát könnyebben észrevegyék, az keressen rá a LED-gyártók oldalán, hogy az autója, motorkerékpárja szerepel-e a listában, illetve van-e hazai minősítő jele. Ha igen, akkor szabályosan kicserélheti az ósdi halogént a nagyobb fényerejű és jobb színhőmérsékletű LED-re. Milyen autókba, motorokba építhető be legálisan a H4 és H7 LED? Az Osram oldalán máris feltüntették, hogy milyen autókhoz engedélyezett a fénydiódás alkatrész beépítése. Szerencsére nem rövid a lista, így jó eséllyel sokan megtalálhatják gépkocsijukat a modellek között. Először is azt érdemes tisztázni, hogy milyen foglalatú LED-fényforrások érhetők el, hiszen ez alapvetően megszabja, hogy melyik autóhoz vagy motorhoz lesz alkalmas. Az igazolást le kell tölteni, hogy beépítés után szabályosan használhassuk a LED-fényszórót. A halogén izzó cseréje a LED-es fényforrásra egyébként nem bonyolult. Ha megvan a pontos, engedélyezett LED fényforrásunk, akkor a csere nem bonyolultabb, mint egy normál izzócsere.
Ugyanakkor felhívjuk a figyelmet arra, hogy halogén helyére betehető LED fényforrások eddig is kaphatók voltak internetes webshopokban és hazai kereskedőknél is. Legfeljebb felhívták a figyelmet arra, hogy az „eszköz” közúti forgalomban nem használható! Ezek rendszerint gyenge minőségű, és továbbra sem engedélyezett fényforrások. Ráadásul a szabálytalan LED-es „izzók” használata, a teljes rendszerben rosszabb teljesítményt nyújt, mint a hagyományos halogének. Nem meglepő a gyengébb teljesítmény, hiszen az autók fényszóróit, annak foncsorát, lencséjét a halogén fényforrás pontosan pozicionált izzószálához alakítják. Így ha máshonnan jön a fény, az egyáltalán nem oda jut majd, ahova kellene.
A LED élettartama
Elvileg egy LED fényforrás élettartama sokszorosan felülmúlja a halogének élettartamát. A gyakorlatban viszont árnyaltabb a helyzet. A Tungsram szakértője szerint; ha egy hatalmas alumíniumkockára rögzítve, 20 °C-on üzemeltetjük, akkor valóban szinte örökké működik a LED. Az autóban viszont nincs ilyen optimális körülmény, így a diódát valahogy hűteni kell, különben hamar kileheli a lelkét. Vagy gigászi hűtőbordákkal, vagy ventilátorral, amik bajosan férnek el a hagyományos izzók helyén. Így a drága LED pont addig működik majd, mint az a filléres ventilátor, ami hűti. Ugyanez viszont a márkás LED-ekre már nem vonatkozik, mert ott a hűtést már korrektül megoldották, és a hűtőventilátor is minőségi.