Halogén helyett LED

2025-05-25 20:44:51 | Módosítva: 2025-05-25 20:51:04

Szépen csendben megváltozott a KöHÉM (Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium) rendeletének 37. paragrafusa, mely szerint 2025. január 4-től a „világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát, tompított és távolsági fényszóró esetében minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást is szabad használni. Ezzel tehát megnyílt az út megannyi autós, motoros előtt, hogy végre szabályosan növelje járműve világításának fényerejét. Ugyanakkor a korosabb járművek többségénél továbbra sem engedélyezett.



Két éve, 2023 tavaszán érkezett a hír, hogy több európai országban szabályosan kicserélhető a H4-es, H7-es halogén LED csereizzóra, de csak a gyártó által megjelölt autókban és motorokban, melyek foncsora alkalmas erre. H4 LED-készlet elég drága volt, ráadásul az engedélyezés dacára Magyarországon továbbra is szabálytalannak minősült a LED fényforrás. Január 4-től azonban zöld jelzést kapnak a fénydiódás, más néven LED csereizzók, akárcsak az osztrák vagy német utakon, de kizárólag a minősítő jellel ellátott LED-ek használhatóak, és csak a minősítésben megjelölt országokban és típusokban.

Aki szeretne az esti vezetés közben jobban látni, és hogy magát könnyebben észrevegyék, az keressen rá a LED-gyártók oldalán, hogy az autója, motorkerékpárja szerepel-e a listában, illetve van-e hazai minősítő jele. Ha igen, akkor szabályosan kicserélheti az ósdi halogént a nagyobb fényerejű és jobb színhőmérsékletű LED-re. Milyen autókba, motorokba építhető be legálisan a H4 és H7 LED? Az Osram oldalán máris feltüntették, hogy milyen autókhoz engedélyezett a fénydiódás alkatrész beépítése. Szerencsére nem rövid a lista, így jó eséllyel sokan megtalálhatják gépkocsijukat a modellek között. Először is azt érdemes tisztázni, hogy milyen foglalatú LED-fényforrások érhetők el, hiszen ez alapvetően megszabja, hogy melyik autóhoz vagy motorhoz lesz alkalmas. Az igazolást le kell tölteni, hogy beépítés után szabályosan használhassuk a LED-fényszórót. A halogén izzó cseréje a LED-es fényforrásra egyébként nem bonyolult. Ha megvan a pontos, engedélyezett LED fényforrásunk, akkor a csere nem bonyolultabb, mint egy normál izzócsere.



Ugyanakkor felhívjuk a figyelmet arra, hogy halogén helyére betehető LED fényforrások eddig is kaphatók voltak internetes webshopokban és hazai kereskedőknél is. Legfeljebb felhívták a figyelmet arra, hogy az „eszköz” közúti forgalomban nem használható! Ezek rendszerint gyenge minőségű, és továbbra sem engedélyezett fényforrások. Ráadásul a szabálytalan LED-es „izzók” használata, a teljes rendszerben rosszabb teljesítményt nyújt, mint a hagyományos halogének. Nem meglepő a gyengébb teljesítmény, hiszen az autók fényszóróit, annak foncsorát, lencséjét a halogén fényforrás pontosan pozicionált izzószálához alakítják. Így ha máshonnan jön a fény, az egyáltalán nem oda jut majd, ahova kellene.

A LED élettartama

Elvileg egy LED fényforrás élettartama sokszorosan felülmúlja a halogének élettartamát. A gyakorlatban viszont árnyaltabb a helyzet. A Tungsram szakértője szerint; ha egy hatalmas alumíniumkockára rögzítve, 20 °C-on üzemeltetjük, akkor valóban szinte örökké működik a LED. Az autóban viszont nincs ilyen optimális körülmény, így a diódát valahogy hűteni kell, különben hamar kileheli a lelkét. Vagy gigászi hűtőbordákkal, vagy ventilátorral, amik bajosan férnek el a hagyományos izzók helyén. Így a drága LED pont addig működik majd, mint az a filléres ventilátor, ami hűti. Ugyanez viszont a márkás LED-ekre már nem vonatkozik, mert ott a hűtést már korrektül megoldották, és a hűtőventilátor is minőségi.




További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-10571/Halogen_helyett_LED