A kétütemű motorok legfőbb jellemzője, hogy egyszerűek és nagy teljesítményűek, egyben közismerten szennyezők, nem hatékonyak és rövid élettartamúak. Az amerikai Alpha-Otto új motorja mindössze egyetlen apró átalakítással megoldja ezeket a problémákat. A RevForce nevű prototípus teljesítménye 200 lóerő, hőhatékonysága több mint 50 százalékos, illetve teljesítmény-sűrűsége 3,3 kW/kg, ami több mint 2,5-szerese a hagyományos belső égésű motorok teljesítményének. Emellett földgázzal, hidrogénnel, benzinnel és nem dízel alapú bioüzemanyagokkal is működik.
Az Alpha-Otto
egy, már létező forgószelepes módszert fejlesztett tovább: a forgószelepet a
hagyományos kipufogócső mögött helyezik el. Ezzel nincs szükség bypass-csőre,
és az alsó kamra ismét kenésre használható, akárcsak a négyütemű motorokban. Ez
önmagában is csökkenti a kibocsátást és növeli a motor élettartamát. A
forgószelep azt is jelenti, hogy a hagyományos szelepek által okozott
elzáródások nem jelentenek problémát.
Amikor a henger az égés során leereszkedik, a forgószelep a megfelelő pillanatban kinyílik, hogy a kipufogógázok távozhassanak. Amikor a dugattyú eléri a löketének közepét, és a vákuum elkezdi visszatartani a kipufogógázokat a hengerben, majd a kompresszorból sűrített levegő jut a kamrába, tovább tolva a kipufogógázokat. Abban a pillanatban, amikor a forgószelep bezárul a kipufogógáz számára, üzemanyagot fecskendeznek a hengerbe. A dugattyú befejezi lefelé irányuló löketét, és felfelé kezd mozogni, összenyomva a levegő/üzemanyag keveréket, amíg az égés meg nem történik, és az egész ciklus újra nem kezdődik.
Ráadásul a kipufogógáz-forgószelep, a levegő sűrítése és az üzemanyag-befecskendezés elektronikusan vezérelt, ami azt jelenti, hogy szükség szerint menet közben is beállítható. Vagyis a földgázzal, hidrogénnel, benzinnel és nem dízel alapú bio-üzemanyagokkal működő motorban menet közben is lehetséges az üzemanyag megváltoztatása.
Az Alpha-Otto kezdetben a fix áramtermelő rendszerekre koncentrál, mivel ez az iparág sokkal könnyebb dió, mint az autóipar. De a végső cél az, hogy a motor számos alkalmazásban megtalálja a helyét, beleértve a közlekedést is.