Ezerrel száguldó vonat

2025-07-09 12:11:49 | Módosítva: 2025-07-09 12:15:13

Kínai mérnököknek sikerült megoldást találniuk a vákuumvasút rezgésének problémájára, ami Elon Musk Hyperloop-álmát is parkolópályára tette – írja a HVG.


Még az apró hibák – például a kissé egyenetlen síntekercsek vagy a kisebb híd-deformációk – is heves turbulenciát okozhatnak egy ilyen vasúti kapszulában. A probléma a vonat és a pálya közötti fizikai érintkezés hiányából fakad. Mivel a maglev mágneses erők hatására úszik, az infrastruktúra bármilyen tökéletlensége rezonanciát válthat ki az utastérben. Ezek a rázkódások egy sima utazást rémálommá változtathatnak, még a nagysebességű közlekedéshez szükséges, közel vákuumos körülmények között is. 400 km/h-nál a rezgések már elérték a „rendkívül kellemetlen” szintet, 600 km/h-nál pedig a kellemetlenség olyan intenzív, hogy egy hosszas kitettség már káros lenne az egészségre.

A kínai mérnököknek a turbulencia intenzitását majdnem a felére sikerült csökkenteni, így a „rendkívül súlyos rázkódások” mostanra „hangsúlyosakká, de nem kellemetlenekké” szelídültek. A lengéscsillapítás javítása érdekében egy hibrid felfüggesztési rendszert fejlesztettek ki. Ez a rendszer a hagyományos passzív légrugókat fejlett elektromágneses aktuátorokkal ötvözi. Ezeket az aktuátorokat a mesterséges intelligencia vezérli. Az MI kétféle stratégiát alkalmaz a turbulencia csökkentésére. Ennek köszönhetően a függőleges rezgésintenzitás 45,6 százalékkal csökkent, a Sperling-index értéke pedig még a nagy sebességnél is 2,5 alatt maradt. Ez azt jelenti, hogy az utazáskor a rezgés mértéke érezhető, de nem kellemetlen.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Naperőmű a sínek között

A svájci Sun-Ways évi tizenhat megawattóra energia előállítására képes egysége már termel is az ország nyugati részében, a Neuchâtel-hegységben vezető pályán - számol be az Indoház.


Mágneses vonat hagyományos pályán

Egy lengyel cég tesztelte, hogy a mágneses levitációval működő vonatok hagyományos pályán is tudnak-e közlekedni, persze az ehhez szükséges berendezések integrálása után.