A hazai gyakorlatot azért hangsúlyozzuk, mert a Hondának létezik kerék
meghajtású, önjáró kapálógépe is, ez azonban Magyarországon nemigen terjedt el.
Annál inkább a valamivel kisebb, kerék nélküli változatok (ezeknek a kereke csak
támasztékul szolgál szállításkor), amelyekből számtalan gyártmány, különböző
motorokkal kapható a hazai piacon. Mezőgazdászaink inkább ezek használatát
szokták meg, az ilyenekhez ragaszkodnak.
Három jellemző típus kipróbálására volt lehetőségünk. Közülük kettő; az FG
205-ös és az FG 314-es teljes egészében Honda konstrukció és gyártmány, a
harmadik viszont magyar termék, a Szentkirály Kft. konstrukciója és gyártmánya.
A Dragon 55 H szíve azonban ugyancsak Honda: a japán cég GCV 160 típusjelű, 5,5
LE-s erőforrása dobog benne. A próbák során azután nyilvánvalóvá vált számunkra,
hogy három különböző kategóriáról van szó. Mindegyiknek vannak előnyei és
hátrányai is, elsősorban annak függvényében, hogy hol, milyen körülmények között
kívánunk dolgozni velük.
A legkisebb a sorban az FG 205-ös, melyet egy 50 cm3-es, négyütemű, 2,5 LE
teljesítményű, kényszerléghűtéses (ventilátoros) motor hajt meg. Súlya alig
több, mint 20 kg, ami előny a szállításkor, és jó már megdolgozott talaj
megmunkálásakor is. Ráadásul könnyebb megtartani (képünk tanúsága szerint ez egy
hölgynek sem okoz problémát), és kevésbé fárasztó vele a munka. Két-két
kapatagja 450 mm-es munkaszélességet eredményez. Egy előremeneti fokozata van, a
gázkart pedig egy karral szabályozhatjuk. Az emelkedő fordulatszámra röpsúlyos
tengelykapcsoló automatikusan indítja a kapatagokat, amelyek kúpkerekes hajtóműn
keresztül kapják a meghajtást. A gáz levételével automatikusan megáll a
munkatengely is. Ez a megoldás nagyon leegyszerűsíti a gép használatát; nem kell
sok tolókarra, fogantyúra, reteszelőre figyelnünk.
Az FG 314-es már súlyosabb egyéniség. Az 53 kg-os kultivátort 135 cm3-es, 4 LE-s
erőforrás hajtja,
és két-két kapatagjával 600 mm-es szélességben munkálja meg a
talajt. A 314-es nagy tudománya, hogy az előremeneti fokozaton kívül egy
hátrameneti fokozatot is kapott. A menetirány egy kapcsolókar hátrahúzásával egy
szemvillanás alatt átváltható, aminek számtalan esetben jó hasznát vehetjük.
Például akkor, ha a gép nagyon beássa magát, vagy kerítéshez, falhoz közel
megyünk, és onnan csak kihátrálni lehet. Rövidebb szakaszokon úgy is
dolgozhatunk vele, hogy nem fordulunk meg, hanem mindig visszatolatunk az ágyás
elejére.
Ezen a gépen a váltó és a gáz egy-egy külön kar, a kuplung viszont a markolatra
szerelt fogantyú; behúzásra indul, elengedésre megáll. Órákat persze nem
dolgoztunk vele, de nem tűnt fel, hogy a tengelykapcsoló folyamatos behúzása
különösebb erőt igényelne. A hajtási lánc a kis géptől eltérően valóban lánc,
hiszen a főtengely és a munkatengely párhuzamos. Ez nagyon előnyös, mert a
munkatengelyen lévő vékony lánckerék-házon nem támaszkodik fel a gép, így
könnyebben süllyed a talajba. A támasztó kerék ennél a gépnél (is) előre került,
és kimagaslóan ennél a legegyszerűbb a kereket a "csoroszlyára" átváltani; csak
át kell billenteni a karjukat. (A 205-ösnél a kerék és a csoroszlya két külön
egység; munka közben a kereket le kell szerelnünk.)
A két eredeti Honda mellett különösen kíváncsiak voltunk a japán/magyar "vegyes
házasságból" született Dragonra. Hármuk közül kétségkívül ő a legtermetesebb,
bár a súlya kevesebb, mint a 314-esé. 135 cm3-es, 5,5 LE-s motorja, és a 770
mm-es munkaszélességet eredményező három-három kapatag viszont tekintélyt
parancsol. A felépítmény megmunkálásának finomságában azért az igazi japánok
precízebbek, ez azonban a használhatóságot nem befolyásolja, és a kedvezőbb ár
megfelelő kárpótlást nyújt érte. A hajtásláncot a Dragonnál is tengely-kúpkerék
áttétel alkotja. Hátrameneti fokozat nincs, a gáz viszont folyamatosan
adagolható, finoman arretál. A tengelykapcsoló karja teljesen hasonló a
314-esével, csak éppen fordítva működik; meghúzáskor áll a gép, és a kar
elengedésére indul meg. Ez először kicsit furcsa, de hosszú folyamatos munkánál
valószínűleg praktikus. A kuplungkar természetesen kapott egy reteszt is, hogy a
gép magától ne csatangoljon el, de ugyanerre a célra szolgál a másik markolatra
szerelt biztonsági kapcsoló is, amely a fogantyú elengedésével azonnal leállítja
a motort. A két másik Hondától eltérően a Dragonon nincs külön szivató, az a
gázkarral együtt automatikusan működik.
Néhány gondolat a gyakorlati próbákról. Kifejezetten száraz talajon dolgoztunk,
amelynek volt megmunkált és megmunkálatlan, erősen tömörödött része is, így
különböző körülmények között szerezhettünk tapasztalatokat. Az mindhárom gépnél
közös, hogy mindig elsőre indul, hibátlanul működik, csendes és nem füstöl.
A laza talajon a 205-ös nagyon szépen dolgozott, és különösen könnyű volt vele
bánni. Ezzel kell legkevésbé birkózni. Az elhanyagolt, tömörödött talajjal
viszont nehezen boldogult, ehhez túlságosan könnyű. Nehezen ássa be magát,
inkább pattog a kemény felszínen.
A 314-es súlya és ereje hamar megmutatkozott a kemény talajon. Hamar beássa
magát, de egy-két oldalmozdulatra ki is mászik a gödörből. Nagyon hatékony,
alacsony súlypontja miatt stabil, a hátrameneti fokozat pedig univerzálissá
teszi a munkát. Egészében a három közül talán ez a legjobb. Erő viszont kell
hozzá, a könnyűsúlyúaknak inkább az előbbi gépet ajánlanánk.
A Dragon lehet nagy területen a leggazdaságosabb. A 770 mm-es munkaszélesség és
a nagy motorteljesítmény garantálja a nagy termelékenységet. A kemény talajon
ugyan erősen küzdött a 6 rotációs tag, de a két szélső leszerelésével rögtön
javult a helyzet. A súlypontja kissé magasan van, és ha beássa magát a talajba,
mintha nehezebben akarna kikecmeregni, de ezt valószínűleg hamar megszokja a
kezelő. Kedvező ára valószínűleg ezt a gépet teszi legvonzóbbá a mezőgazdászok
számára.
A Honda kisgépek és csónakmotorok képviseletével Magyarországon a MOTOR. PEDO
Kft. foglakozik. További információ is tőlük kérhetnek a (06-23) 444-971-es
telefonon, a www.hondakisgepek.hu-n,
az info@hondakisgepek.hu
címen.
A Dragon kapálógép gyártója a Szentkirály Kft.
7951 Szabadszentkirály, Petőfi Sándor utca 78.
Telefon: 06-73-472-223
szentkir@axelero.hu
www.szentkiraly-tiller.hu
Honda kapálógépek
Az ősszel esedékes kerti munkák adták az apropóját annak, hogy körülnézzünk a Honda háza táján. Köztudott ugyanis, hogy a négyütemű, stabil motorjairól híres japán cég ezekkel a motorokkal talán a világ legjobb kerti gépeit gyártja, de a Honda motorokat más gyártók is felhasználják saját konstrukciójukhoz. Nyári lapszámunkban már jó néhányat bemutattunk ezek közül, az őszre való tekintettel pedig a hazai gyakorlatban legjellemzőbb kultivátorokkal, kapálógépekkel volt alkalmunk megismerkedni.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Minőségi eszközök elérhető áron
Az ipari kisgépek körébe számos ipari felhasználású, kisebb méretű eszköz és kéziszerszám tartozik, például a fúrógép, a köszörű, a gyalugép, a sarokcsiszoló vagy a bontókalapács. Ezeket az ipar...
Munkavégzési ötletek motoros kapával
A motoros kapákat elsősorban a magágyelőkészítés eszközeként használjuk hazánk hobbikertjeiben, emellett azonban a vegetációs időben is számos feladatot adhatunk számukra. Az áruk évről-évre...