Honda kapálógépek

Az ősszel esedékes kerti munkák adták az apropóját annak, hogy körülnézzünk a Honda háza táján. Köztudott ugyanis, hogy a négyütemű, stabil motorjairól híres japán cég ezekkel a motorokkal talán a világ legjobb kerti gépeit gyártja, de a Honda motorokat más gyártók is felhasználják saját konstrukciójukhoz. Nyári lapszámunkban már jó néhányat bemutattunk ezek közül, az őszre való tekintettel pedig a hazai gyakorlatban legjellemzőbb kultivátorokkal, kapálógépekkel volt alkalmunk megismerkedni.

A hazai gyakorlatot azért hangsúlyozzuk, mert a Hondának létezik kerék meghajtású, önjáró kapálógépe is, ez azonban Magyarországon nemigen terjedt el. Annál inkább a valamivel kisebb, kerék nélküli változatok (ezeknek a kereke csak támasztékul szolgál szállításkor), amelyekből számtalan gyártmány, különböző motorokkal kapható a hazai piacon. Mezőgazdászaink inkább ezek használatát szokták meg, az ilyenekhez ragaszkodnak.
Három jellemző típus kipróbálására volt lehetőségünk. Közülük kettő; az FG 205-ös és az FG 314-es teljes egészében Honda konstrukció és gyártmány, a harmadik viszont magyar termék, a Szentkirály Kft. konstrukciója és gyártmánya. A Dragon 55 H szíve azonban ugyancsak Honda: a japán cég GCV 160 típusjelű, 5,5 LE-s erőforrása dobog benne. A próbák során azután nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy három különböző kategóriáról van szó. Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai is, elsősorban annak függvényében, hogy hol, milyen körülmények között kívánunk dolgozni velük.
A legkisebb a sorban az FG 205-ös, melyet egy 50 cm3-es, négyütemű, 2,5 LE teljesítményű, kényszerléghűtéses (ventilátoros) motor hajt meg. Súlya alig több, mint 20 kg, ami előny a szállításkor, és jó már megdolgozott talaj megmunkálásakor is. Ráadásul könnyebb megtartani (képünk tanúsága szerint ez egy hölgynek sem okoz problémát), és kevésbé fárasztó vele a munka. Két-két kapatagja 450 mm-es munkaszélességet eredményez. Egy előremeneti fokozata van, a gázkart pedig egy karral szabályozhatjuk. Az emelkedő fordulatszámra röpsúlyos tengelykapcsoló automatikusan indítja a kapatagokat, amelyek kúpkerekes hajtóműn keresztül kapják a meghajtást. A gáz levételével automatikusan megáll a munkatengely is. Ez a megoldás nagyon leegyszerűsíti a gép használatát; nem kell sok tolókarra, fogantyúra, reteszelőre figyelnünk.
Az FG 314-es már súlyosabb egyéniség. Az 53 kg-os kultivátort 135 cm3-es, 4 LE-s erőforrás hajtja, és két-két kapatagjával 600 mm-es szélességben munkálja meg a talajt. A 314-es nagy tudománya, hogy az előremeneti fokozaton kívül egy hátrameneti fokozatot is kapott. A menetirány egy kapcsolókar hátrahúzásával egy szemvillanás alatt átváltható, aminek számtalan esetben jó hasznát vehetjük. Például akkor, ha a gép nagyon beássa magát, vagy kerítéshez, falhoz közel megyünk, és onnan csak kihátrálni lehet. Rövidebb szakaszokon úgy is dolgozhatunk vele, hogy nem fordulunk meg, hanem mindig visszatolatunk az ágyás elejére.
Ezen a gépen a váltó és a gáz egy-egy külön kar, a kuplung viszont a markolatra szerelt fogantyú; behúzásra indul, elengedésre megáll. Órákat persze nem dolgoztunk vele, de nem tűnt fel, hogy a tengelykapcsoló folyamatos behúzása különösebb erőt igényelne. A hajtási lánc a kis géptől eltérően valóban lánc, hiszen a főtengely és a munkatengely párhuzamos. Ez nagyon előnyös, mert a munkatengelyen lévő vékony lánckerék-házon nem támaszkodik fel a gép, így könnyebben süllyed a talajba. A támasztó kerék ennél a gépnél (is) előre került, és kimagaslóan ennél a legegyszerűbb a kereket a "csoroszlyára" átváltani; csak át kell billenteni a karjukat. (A 205-ösnél a kerék és a csoroszlya két külön egység; munka közben a kereket le kell szerelnünk.)
A két eredeti Honda mellett különösen kíváncsiak voltunk a japán/magyar "vegyes házasságból" született Dragonra. Hármuk közül kétségkívül ő a legtermetesebb, bár a súlya kevesebb, mint a 314-esé. 135 cm3-es, 5,5 LE-s motorja, és a 770 mm-es munkaszélességet eredményező három-három kapatag viszont tekintélyt parancsol. A felépítmény megmunkálásának finomságában azért az igazi japánok precízebbek, ez azonban a használhatóságot nem befolyásolja, és a kedvezőbb ár megfelelő kárpótlást nyújt érte. A hajtásláncot a Dragonnál is tengely-kúpkerék áttétel alkotja. Hátrameneti fokozat nincs, a gáz viszont folyamatosan adagolható, finoman arretál. A tengelykapcsoló karja teljesen hasonló a 314-esével, csak éppen fordítva működik; meghúzáskor áll a gép, és a kar elengedésére indul meg. Ez először kicsit furcsa, de hosszú folyamatos munkánál valószínűleg praktikus. A kuplungkar természetesen kapott egy reteszt is, hogy a gép magától ne csatangoljon el, de ugyanerre a célra szolgál a másik markolatra szerelt biztonsági kapcsoló is, amely a fogantyú elengedésével azonnal leállítja a motort. A két másik Hondától eltérően a Dragonon nincs külön szivató, az a gázkarral együtt automatikusan működik.
Néhány gondolat a gyakorlati próbákról. Kifejezetten száraz talajon dolgoztunk, amelynek volt megmunkált és megmunkálatlan, erősen tömörödött része is, így különböző körülmények között szerezhettünk tapasztalatokat. Az mindhárom gépnél közös, hogy mindig elsőre indul, hibátlanul működik, csendes és nem füstöl.
A laza talajon a 205-ös nagyon szépen dolgozott, és különösen könnyű volt vele bánni. Ezzel kell legkevésbé birkózni. Az elhanyagolt, tömörödött talajjal viszont nehezen boldogult, ehhez túlságosan könnyű. Nehezen ássa be magát, inkább pattog a kemény felszínen.
A 314-es súlya és ereje hamar megmutatkozott a kemény talajon. Hamar beássa magát, de egy-két oldalmozdulatra ki is mászik a gödörből. Nagyon hatékony, alacsony súlypontja miatt stabil, a hátrameneti fokozat pedig univerzálissá teszi a munkát. Egészében a három közül talán ez a legjobb. Erő viszont kell hozzá, a könnyűsúlyúaknak inkább az előbbi gépet ajánlanánk.
A Dragon lehet nagy területen a leggazdaságosabb. A 770 mm-es munkaszélesség és a nagy motorteljesítmény garantálja a nagy termelékenységet. A kemény talajon ugyan erősen küzdött a 6 rotációs tag, de a két szélső leszerelésével rögtön javult a helyzet. A súlypontja kissé magasan van, és ha beássa magát a talajba, mintha nehezebben akarna kikecmeregni, de ezt valószínűleg hamar megszokja a kezelő. Kedvező ára valószínűleg ezt a gépet teszi legvonzóbbá a mezőgazdászok számára.
A Honda kisgépek és csónakmotorok képviseletével Magyarországon a MOTOR. PEDO Kft. foglakozik. További információ is tőlük kérhetnek a (06-23) 444-971-es telefonon, a www.hondakisgepek.hu-n, az info@hondakisgepek.hu címen.

A Dragon kapálógép gyártója a Szentkirály Kft.
7951 Szabadszentkirály, Petőfi Sándor utca 78.
Telefon: 06-73-472-223
szentkir@axelero.hu
www.szentkiraly-tiller.hu

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: kapálógép

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Minőségi eszközök elérhető áron

Az ipari kisgépek körébe számos ipari felhasználású, kisebb méretű eszköz és kéziszerszám tartozik, például a fúrógép, a köszörű, a gyalugép, a sarokcsiszoló vagy a bontókalapács. Ezeket az ipar...


Munkavégzési ötletek motoros kapával

A motoros kapákat elsősorban a magágyelőkészítés eszközeként használjuk hazánk hobbikertjeiben, emellett azonban a vegetációs időben is számos feladatot adhatunk számukra. Az áruk évről-évre...