Yamaha XBF-1600

Országúti csillag I. rész

Tévedés ne essék, a fenti minősítés a Yamaha tervezőitől származik, akik ezt a "böhöm" kéthengerest RoadStar-ra keresztelték. A céljuk pedig világos, mint a Nap, a "királymárka" HD-ket kívánta egy újabb japán trónkövetelővel zavarba hozni. Ezt a 63 LE-s, 1600-as cirkálót persze csak távolról, és akkor is csak egy villanásra lehet HD-nek vélni, ám ettől eltekintve igazán szemrevaló darab. Csillog-villog, ahogyan kell, szerkezetileg pedig igen kifinomult jószág. Mindezt csak azért említem, mert e kétkerekű sztár eredetijéről a Tamiya remek másolatot készített. Nemcsak a valósághűség és kiviteli minőség tekintetében "number one" ez a modell, hanem rejtett adottságainak a tükrében is az. Ez a motor ugyanis kiválóan alkalmas arra, hogy 1:12-es léptéke ellenére rugós tagokat, működő hajtásláncot (nem meghajtóláncot), kapcsolható világítást, és pedálról működő féklámpát kapjon. Értelmetlen, mondhatná bárki, de ha mód van rá, akkor miért ne? S mindezt egyszerű, kézi szerszámokkal megoldva. Nem ez ugyan az első rugózott motorom (EM 98/12, 99/2, 2000/1, 2), de világítással is ellátott 1:12-est még nem készítettem. Izgalmas kalandnak ígérkezett, és másoknak is mintául szolgálhatnak a bemutatott megoldások.

Első villák, hátsó rugós tagok

1Ezek általában igen változatos formában, de közel azonos elv alapján működnek. Elvben, s leegyszerűsítve két cső, amelyek dugattyúként működnek, belsejükben pedig tekercsrugók szolgálnak az alapterhelés ellensúlyozására és a lökések csillapítására. A valójában igen bonyolult első teleszkópok és hátsó rugóstagok kialakításához a modellezőnek ennyi bőven elég, mert csak a csak a funkcionális működés imitálása a cél. Az első teleszkópok méretüket tekintve viszont igen változatosak, és ezek közül többnyire csak a testesebb átmérőjűek tehetők működőképessé. Íme néhány sematikus megoldási minta (1), a RoadStar-é pedig így néz ki (2). A hátsó rugós tag szinte azonos módon tehető működőképessé. A méretezett rajz a RoadStar-hoz valót ábrázolja (3), de a felfüggesztés módja többnyire eltérő más típusoknál. Esetenként a hátsó lengővillát is alkalmassá kell tenni a mozgásra, erre azonban most nem volt szükség. A bordásszíj miatt a hajtáslánc is könnyen megoldható, de más 1:12-es léptékű motorkerékpárnál meghajtólánc esetén erről az "extráról" le kell mondani.

Világítás, féklámpa

A világításnál a kritériumok nem számottevőek, de lényegesek. Az izzók 1,5-4 voltosak, kis burájúak legyenek, s elférjenek a lámpatestekben. A jármű ülése, tankja alatt legyen hely akár két 1,5 voltos kis tartós elemnek, és a két parányi impulzuskapcsolót is el tudjuk rejteni úgy, hogy megléte ne legyen túl zavaró. A fékpedál se legyen apró, hozzá is lehessen férni. A fékhenger mérete nem lényeges, mert ezek olyan parányiak, hogy kapcsolásra alkalmatlanok. A vezetékezési tervet célszerű a következő minta alapján megoldani (4).

A RoadStar első villája

Ez formailag eltér a szokványostól, de csupán annyiban, hogy a kétszeresen kúpos felső hüvely két félből áll, és a villaszárak hosszú csapjai teljesen keresztül mennek rajtuk. Ez némileg megkönnyítette a dolgom. Az első hüvely furatát felfúrtam 4 mm-re, fejfuratába pedig vékony műanyag csövet ragasztottam. A villaszárakat egészen a sárvédő tartóidomáig olyan vékonyra esztergáltam, hogy ráhúzhattam a vékonyfalú, 4 mm külső átmérőjű krómozott antennacsőből levágott hüvelytoldatot. Az eredeti csapot ezután levágtam, majd helyébe 1,2 mm-es furatot készítettem. A dugattyúrúd 1,5 mm-es egyenes acélrúd, a végére esztergált csapja került a villaszárba. A 0,2 mm-es acélhuzalból tekercselt rugó 3 mm átmérőjű. A villaszár dugattyúrúdjára húzva belepróbáltam a hüvelyébe. A párjával együtt majd kissé keményen jár, de vékonyabb rugóacél huzal híján ezzel meg kellett alkudnom. Az alsó dómhüvelyek felett kinyúló villaszárak végére 1,5 mm-es magasságú zárógyűrűt ragasztottam, hogy a villák helyükön maradjanak, a hüvelyek felső darabjait pedig a villagyám mellé ragasztottam (5). Ennyiből állt elkészíteni a rugózott teleszkópvillákat.

3

A hátsó rugós tag

4Kialakításakor most is a gyári alkatrész szolgált alapul, csak a dugattyút és a rugót kellett magamnak elkészítenem. A hüvelyre öntött himbát levágtam a lengéscsillapító végéről, majd a dugattyú szárát is lemetszettem. Ennek rugótányéros végébe 1 mm-es lyukat fúrtam, és ebbe ragasztottam bele a fémdugattyú csapos végű rúdját. A csapot kis fúrógépbe fogva tűreszelővel alakítottam ki. A végére fültisztító üreges pálcájából levágott kis gyűrűket húztam, és az utolsót pillanatragasztóval a csap végére ragasztottam. A hüvelyt kissé megkurtítottam, majd a közepébe fúrt 3,5 mm-es vakfuratba toltam a dugattyú végét. Bejáratása után 0,3 mm-es rugóhuzalból megtekertem a 3 mm átmérőjű nyomórugót, és olyan hosszúra vágtam, hogy kellő előfeszítése is legyen, mivel a hátsó kerékre viszonylag megnövekedett súly fog nehezedni. A rugó összenyomása után a hüvely végébe nyomott dugattyúrúd alsó kis műanyag gyűrűjének beragasztásával a dugattyú végét a hüvelybe zártam, majd a rugótányér helyére illesztése után ráeresztettem a nyomórugót. Ez némi ügyeskedést igénylő művelet, de megoldható. A működő rugóstagról most már csak a himba befogó villája hiányzott. Mivel ez eredetileg a himbával egybeöntött volt, újat hajlítottam helyette 0,3 mm-es alulemezből, és egy apró csavarral megerősítve ragasztottam a hüvely végére. A himbát és két oldalsó támkarját huzalból leszabott csappal rögzítettem a helyükre. A himba mozgását is ellenőriztem, és némi járatás után a hátsó lengővillához csavaroztam. Következő lapszámunkban folytatjuk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: modell, modellezés

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-1517/OrszagUti_csillag_I__resz