A tekercselőgép a mindennapi életben előforduló tekercselési munkák elvégzésére alkalmas. Miután alapvetően gépészeti munkáról van szó, szokásunktól eltérően részletes leírás helyett remélhetőleg precíz gépészeti rajzok segítségével mutatjuk be a szerkezetet.
Nem törekedtünk a gép elkészítésénél a teljes automatizálásra, csak az alábbi funkciók biztosítása volt a cél:
- menetszám számlálása l fordulatszám szabályozás
- cséve felfogás l tekercselés
Az automatikus huzalfeszítés, előtolás csak költségesen oldható meg, ez viszont megfelelő gyakorlattal kézzel is elvégezhető.
A gép felépítése (A, B); Csapágyház összeállítás (C)
Elvi kapcsolás varrógépmotor esetén (a varrógépmotor kettős szigetelésű, nem igényel földelt csatlakozást) (D).
A gép elkészítését célszerű részegységenként elvégezni és azután összeszerelni.
Csapágyház (1): A gép legbonyolultabb alkatrésze nehezen készíthető el házilagos kivitelben megfelelő megmunkálógép hiányában, mivel a csapágyfészkek és a furat pontos megmunkálást igényel. Célszerű szakemberrel elkészíttetni, aki a megfelelő megmunkálást biztosítani tudja. A ház anyaga lehet tetszés szerinti fém: acél, sárgaréz, bronz. A ház alakja sem kötött csak a csapágyak távolságát kell betartani.
A tengely, a szorítóelemek, a szíjtárcsa és az összekötő elkészítése esztergályos szakismereteket és forgácsolási lehetőséget igényel. A rajzok tartalmazzák a megmunkálásokhoz szükséges információkat: méreteket, tűréseket, anyagokat. Az alkatrészekhez szükséges húzott anyagok a FERROGLOBUSNÁL beszerezhetők.
Csapágyszorító (5): Az alkatrész mélyhúzható lemezből házilag is elkészíthető, lehetőség van más kialakítású alkatrészt is használni.
Motorfelfogó (8), Számlálótartó (9): Lemezből elkészíthető alkatrészek, várható méretváltozás az adott motortól függően.
Alaplap (10): Az alkatrész házilagosan elkészíthető megfelelő méretű keményfából. Az alkatrészeket rögzítő csavarok furatait átjelölés után célszerű kifúrni.
Csapágyház összeszerelése: Az összeszerelés előtt tekintsük meg az 1. ábrát és a következő sorrendben végezzük el a szerelést: A hajtásoldali csapágy szorosan illeszkedik a tengelyre ez a rajzon lévő tűrésből is látszik. A csapágyat forró kb. 120 °C-os gépolajba helyezzük, a csapágy kitágul. A kitágult csapágyat felhúzzuk a tengelyvégre. A csapágy kihűlése után szoros illesztés jön létre. Melegítsük fel a hajtás ellenoldali csapágyat is hasonlóan mint az előbbit és nyomjuk be a csapágyházba. Az összeszerelt tengelyt fűzzük át csapágyház furatán, majd a csapágyszorítóval rögzítsük.
Motor: A motor a kereskedelemben kapható FUT2 típusú burkolt, lengyel gyártású, lábszabályozós varrógépmotor. Szabályozójával az igényeknek megfelelően lehet fordulatszámot szabályozni.
Számláló: Számláló az Óra- és Műszeripari Szövetkezet által gyártott készülék.
Kapcsoló: A géphez célszerű kapcsolódobozt készíteni és benne hálózati ki-be kapcsolót elhelyezni. (2 pólusú; 230 V-os; 10 A-es).
Ha komplett varrógépmotort alkalmazunk, mely lábszabályozóval, csatlakozó kábellel ellátva készül, csak a csatlakozó dobozba kell bedugni a kábelt.
Csapágyak: Az alkalmazott csapágy: mélyhornyú 6002 számú (d = 15 mm; D = 32 mm; B = 9 mm). Beszerezhető bármely csapágykereskedőnél.
Ékszíj: A varrógépekhez alkalmazott szíj megfelel, de más megoldás is jó.
Csapágyház (1);
Tengely (2);
Szorítóelem (3);
Szorítóelem (4);
Csapágyszorító (5);
Szíjtárcsa (6);
Összekötő (7);
Motor felfogó (8);
Számláló tartó (9);
Alaplap (10)