Sarokcsiszolók - A biztonság mindenek felett

E szerszámgép aligha hiányozhat egy jól felszerelt műhely kelléktárából, hiszen elsősorban a fémmegmunkálás egyik sokoldalú és nagyon hatékony eszköze. Jelentősen megkönnyíti a fémanyagok gyors darabolási, csiszolási és egyéb felülettisztítási munkálatait. Egy sarokcsiszoló birtokában szinte elfelejthetjük a fárasztó kézi fűrészelés, vagy a csiszolási munkák legjavát, sőt az építőanyagok megmunkálását is lehetővé teszi, ha megfelelő szerszámot fogunk a gép tengelyére. E szerszámok teszik igazán sokoldalúvá ezt a viszonylag egyszerű elektromos kéziszerszámot. Alábbi ismertetésünkben - a teljesség igénye nélkül - táblázatba foglalva számos sarokcsiszoló jellemző műszaki adatait is ismertetjük.

Egy kezes és kétkezes konstrukciók

Ilyen gépet először a Flex cég készített, s hatékonysága miatt igen gyors karriert futott be a fémipari szerkezetek építői körében. A szakik ezután Flex-nek neveztek minden sarokcsiszolót, mégpedig valódi márkájától függetlenül. A szakzsargon ezen kívül "sikító"-ként is jegyezte, amit minden bizonnyal jellegzetesen fülsértő hangja miatt ragasztott rá a szakma. Ez utóbbi tulajdonsága máig alig változott, mivel a nagysebességű anyaglemunkálás mindig nagy zajjal jár, márpedig ez a szerszám pontosan e célra készült. Az is igaz, hogy az egyre szigorodó szakmai előírások hatására a gyártók e gépek zajszintjét is igyekeznek fokozatosan csökkenteni, aminek eredményeként a korszerű sarokcsiszolók zajszintje ma már üresjáratban 85 Db körüli van. A nagyobb zajt a szerkezeti egységeik "lazább" tűrései okozzák. Némelyik igényes barkácsgép már csak a tartósság és a strapabíróság tekintetében marad el a profi ipari felhasználásra készült gépektől, egyéb szolgáltatásaikban nemigen.

Egy sarokcsiszoló ma már nem hiányozhat egy háztartásból sem, nemhogy a műhelyből

A sarokcsiszolók nevüket - az egyenes csiszolóktól megkülönböztetve - a meghajtómotor és a szerszám tengelyének 90 fokban megtört tengelysíkja alapján kapták (a német winkelschleifer mechanikus fordításakén). Méretek szempontjából 125 mm tárcsaátmérőig, viszonylag rövid, és jól megmarkolható motorburkolat mellett, általában 1500 W felvett teljesítmény határig a sarokcsiszolókat egykezesnek minősítik. (Megjegyezzük, hogy a pótmarkolat használata ezeknél is ajánlott, s ezért gyári tartozék is.) A nagyobb teljesítményű, és e miatt jelentősen testesebb gépek kezeléséhez már feltétlenül két kézre van szükség. Ezekre a sarokcsiszolókra a külön kialakított markolat, a 2000 W-os felvett teljesítmény és a 180 mm feletti tárcsaméret a jellemző. A kétkezes sarokcsiszolókat főként az iparban használják, míg egykezes változataik a barkácsolóknak és a szakembereknek is hasznos munkaeszköze.

Hatékonyak és sokoldalúak

A különféle teljesítményű egykezes gépek külsőre alig, szerkezetileg viszont jelentősen eltérnek egymástól. A gépek meghajtó motorjának az erejét ugyan minden esetben kúpfogaskerék áttételen keresztül adják át a tengelyre felfogott szerszámnak, viszont a motor teljesítményét a minőségi gyártmányokon különféle elektronikák stabilizálják, esetenként a fordulatszámot is változtathatóvá teszik, sőt a korszerű gépeken a tárcsa lassú felfutása is megszokott. Ez utóbbi akadályozza meg, hogy bekapcsoláskor a fellépő pillanatnyi nagy áramfelvétel miatt leverje a biztosítékot, s azt is meggátolja, hogy a bekapcsolás után a szinte azonnal 10000-et pörgő sarokcsiszoló kiugorjon a kezünkből. Ezt a minőségi gépeken többnyire ún. teljeshullámú-, illetve konstans-, vagy fordulatszámtartó elektronika biztosítja.
Ez szavatolja munka közben a terheléstől független fordulatszám tartását is, és esetenként elektonika érzékeli a motor túlterhelését, ki is kapcsolva a gépet, megakadályozva ezzel a motor leégését. Számos sarokcsiszolón a fordulatszám szabályozására is lehetőség van, ami az ilyen gépeket polírozásra is alkalmassá teszi, bővítve ezzel a gép felhasználási lehetőségeit.
A mechanikai egységek közül a hajtóműfej általában alumínium öntvény, a motort pedig különleges műanyagból készült burkolat fedi. A legtöbb gyártmányon a hajtóműház már lapos kialakítású, hogy a szűk helyekre is beférjen a tárcsa. Az áttételmű fogaskerekei általában egyenes fogazásúak, bár némely igényes kivitelű sarokcsiszolónál a zajszint csökkentés miatt ferdefogazású fogaskerekeket is alkalmaznak. Ez inkább az ipari gépek némelyikére jellemző.
A gyártók a motor porvédelemére, és hűtésére is nagy figyelmet fordítanak, ami a magas fordulatszám és különösen a huzamosabb használat miatt nagyon fontos. A csapágyak porvédettek, a forgórész és az állórész tekercsei pedig gyártmányonként eltérő módon fokozottan védettek a sérülésektől.
Bár a gép markolatként használt burkolat viszonylag rövid kialakítású, a gép súlya pedig alig közelíti meg a 2 kg-ot, a biztonságos munkavégzéshez mégis ajánlatos használni az oldalfogantyút. A markolat újabban gyakran kap rezgéscsillapító soft burkolatot, amit az intenzív használat tesz indokolttá.
A hajtómű házon található a tárcsa cseréjét és rögzítését megkönnyítő retesz gombja. Ez mindenkor rugós előfeszítésű, s a benyomva reteszeli a gép koronakerekét. Ebből adódik, hogy a tengelyretesz gombját a gép bekapcsolt állapotában még véletlenül sem szabad benyomni, mert ez komoly szerkezeti sérülést okoz. A szerszámcserét megkönnyítő tengelyretesz minden gépen "alapfelszerelés", mint ahogyan a szorítóanya oldásához, rögzítéséhez szükséges kulcs is. Ezen túlmenően azonban néhány minőségi gépen a tárcsa cseréjét szerszám nélkül, ún. gyorsbefogó anya oldásával, kézi megszorításával lehet gyorsan elvégezni. Ezeket a Bosch SDS, az AEG Fixtec, a Metabo S-Quick, a Protool Fastfix rendszerű tárcsabefogóként jegyzi a saját gyártmányain.
A hajtóműház néhány típusnál olyan kialakítású, hogy hanyatt fordítva a földre helyezve sem dől oldalra, mondhatni megáll a hátán. A hajtóműház nyakára csatlakozik a védőburkolat, amely géptípustól függően teljesen, vagy majdnem teljesen elfordítható a tárcsa körül. Szerepe kulcs fontosságú, hiszen ez a burkolat korlátozza és irányítja a lemunkálás során lecsiszolt, izzásig felhevült apró anyagszemcsék kiszóródását. Egyéb funkciója is van, nevezetesen, hogy védje a kezet és hogy a tengelyre ne lehessen a megadottnál nagyobb tárcsát felfogni. A védőburkolat ideális helyének beállításához vagy szerszámmal kell a szorítógyűrű csavarját megoldani, vagy egyéb, eszközt nem igénylő módon - pl. reteszelő gomb benyomásával, vagy szorító klipsz-szel - lehet a tárcsavédőt beállított helyzetében rögzíteni. Fontos szabály, hogy védőburkolat nélkül tilos és nagyon veszélyes bármelyik sarokcsiszolót használni.
A sarokcsiszolók mindegyikét kettős biztosítású kapcsolóval látják el. Ezt általában két állásban lehet folyamatos üzembe állítani, a kikapcsoláshoz viszont a gomb egy mozdulattal oldható. A csiszoló tárcsa azonban csak a fékkel rendelkező ipari gépeknél áll meg gyorsan. A barkács célokra gyártott sarokcsiszolókat fékező funkcióval nem látják el, ezért mielőtt letennénk, várjuk meg amíg a tárcsa megáll.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: sarokcsiszoló

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-432/Sarokcsiszolok___A_biztonsag_mindenek_felett