Az általánosan elterjedt forgókéses fűnyíróknál a vágást tulajdonképpen a kés nagy sebességével (nagy fordulatszám) érjük el. A kés nem annyira vág, hanem inkább roncsolva tép, szakít. A roncsolt fűszál persze viszonylag hamar gyógyul, de azért nem ez az ideális nyírási módszer a számára. Ha a normál késes fűnyíró késének élét rendszeresen élezzük - egy fémreszelővel is lehet, de legideálisabb sarokköszörűvel, óvatosan - akkor a roncsolás mértékét erősen csökkenthetjük, de teljesen nem szüntethetjük meg.
Ideálisan ollóval lehet vágni. Ezen az elven - vagyis a nyírás elvén - dolgoznak a hengerkéses fűnyírók; Az álló késhez enyhén hozzáérve forognak a spirális hengerkések, és finom metszéssel, roncsolás nélkül vágják el a fűszálakat. Az egymáson folyamatosan súrlódó álló és forgó kések nem csak pontosan vágnak, hanem önélezők is, ami kétségtelen előny. Aki ilyen hengerkéses fűnyírót használ, az azonban azt is tudja, hogy a gép meglehetősen zajos, a kések súrlódásának hangja bizony nem kellemes. A kerék felől meghajtott hengerkés forgatása sem túlságosan könnyű, a kés gyakran elakad, a kerék megcsúszik.
Valamit valamiért - mondhatnánk. A technológiai pontosság növekedése azonban megteremtette a jó tulajdonságokat ötvöző, a rosszakat pedig elhagyó megoldást. Az AL-KO új hengerkéses fűnyíróinál az álló és a forgó kés nem ér össze, csak századmilliméternyi távolságban közel van egymáshoz. Ennek eredménye az, hogy a roncsolás-mentes, ollószerű vágás ugyanúgy bekövetkezik, mint az elődöknél, de mivel a súrlódás elmarad, a kellemetlen zajtól is megszabadulunk, ráadásul a fűnyírót tolni is könnyebb.
Az új elvből következne, hogy ha a kések nem súrlódnak egymáson, akkor elmarad az önélezés is. A konstruktőrök azonban gondoltak erre; egy rövid élezési időszakra a gép átállítható; a kések így összeérnek, és élesre köszörülök egymást.
Érdekes fejlődést látunk abban is, hogy ezek a viszonylag kis méretű fűnyírók a szállításhoz még kisebbre összecsukhatók legyenek. A kritikus méretet itt valójában a tolókar jelenti. A régebbi gépeknél ez egyszerűen félbe hajtható volt, aztán a méretcsökkenés miatt három részes, így három részre hajtható karok születtek. Legújabban pedig a kétrészes tolókar közepén egy öntvényblokk kapcsolja össze a két darabot, ami szállításkor külön elemmé válik, és csökkenti az "összehajtott" méretet.
Az AL-KO konszernbe beolvadt Brill márka elkészítette a hengerkéses fűnyíró akkumulátoros változatát is. A 36, illetve 38 cm széles késeket forgató elektromotor energiaforrása természetesen lithium-ion akkumulátor.